La Anonimul esti cel mai cistigat daca dormi ziua pe plaja (ca sa te si bronzezi), iar noaptea stai la filme in camping. Necazul e ca nu toate filmele s-au reluat in camping. De pilda, cele 48 de scurtmetraje de fictiune din competitie. Sau cele 24 de scurtmetraje de animatie. Cum eram treaza ziua si incercam pe cit posibil sa prind si plaja, nu rezistam prea mult noaptea. A trebuit sa gasesc „la juste mesure” intre cele trei placeri: mare, filme si somn. Ma simt un pic asa sa spun lucrurile astea, pentru ca stiu ca doar putini au norocul de a ajunge la Anonimul. Presa nu prea e. Nici televiziunile partenere media n-au putut trimite operatori, ci au preluat materialele filmate de o singura persoana. La Sfintu Gheorghe nu sint multe locuri de cazare. Invitatii stau in vilele si casutele Fundatiei Anonimul, luxoase. Publicul sta in camping, in casele satenilor sau cu cortul pe plaja. Baile din camping sint curate, stiu ca la un moment dat aveau pina si hirtie igienica.
„Deci” Festivalul International de Film Independent Anonimul e o mica vacanta in care vezi filme. Programatic, el s-a schimbat de la un an la altul. De pilda, la actuala editie a picat cerinta ca autorii lungmetrajelor de fictiune din competitie sa aiba mai putin de 40 de ani. La aceasta a treia editie festivalul a capatat si un selectioner, Alex. Leo Serban, („selectorul”, cum isi spunea), care a mers mai ales pe ideea de varietate.
Notiunea de film independent e putin vaga
Am citeva comentarii. Unul e ca as fi preferat sa fie Hirtia va fi albastra de Radu Muntean in competitie, in locul filmului lui Tudor Giurgiu, Legaturi bolnavicioase, care a si rulat deja pe marile ecrane. Am inteles ca A fost sau n-a fost? de Corneliu Porumboiu (film independent pe bune, facut din banii regizorului) n-a intrat in competitie pentru ca a fost in concurs si a cistigat la TIFF, Cluj-Napoca. E putin vaga notiunea de film independent. Pina la urma, cite dintre filmele din competitie erau independente? Filmul lui Tudor Giurgiu, finantat de CNC, nu era, nu?
Faptul ca festivalul tine un numar limitat de zile face ca programarea filmelor si reprogramarea lor sa se faca cu dificultate. E greu sa cuprinzi tot si la ore accesibile. Dar poate ca mi-ar placea sa nu ascult recitaluri de muzica in camping si sa vad pe cit se poate numai filme.
Generatia asteptata a facut parte dintr-o sectiune speciala, ea fiind in acest an, prin reprezentanti, invitatul de onoare al festivalului. Mi-a placut ce-a spus Marcel Iures, presedintele festivalului – „Ma pun in capul unei liste de actori care vor sa faca film cu acesti regizori”. Pacat ca nu sint actrita sa ma trec si eu pe lista.
- Trofeul Anonimul – Heaven’s Doors de Swel & Imad Noury (Maroc)
Sectiunea lungmetraj:
- Cel mai bun regizor – Jafar Panahi pentru Offside (Iran)
- Cea mai buna imagine – Heaven’s Doors de Swel & Imad Noury
- Premiul Special al Juriului – Maria Popistasu si Ioana Barbu, Legaturi bolnavicioase de Tudor Giurgiu
- Premiul Special al Juriului – The Iceberg de Dominique Abel, Fiona Gordon si Bruno Romy (Belgia)
- Premiul Publicului – The Iceberg
Sectiunea scurtmetraj fictiune:
- Cel mai bun film – Le Temps des cerises de Jean-Julien Chervier (Franta)
- Premiul Special al Juriului – Love Close-Up de Sebastian Voinea (Romania)
- Premiul Special al Juriului – Hold Please de Chris Cudlipp (Australia)
- Premiul „Ovidiu Bose Pastina” – Terra incognita de Peter Volkart (Elvetia)
Sectiunea scurtmetraj animatie
- Cel mai bun film – Not the End de Clemens Steiger (Elvetia)