Cu un titlu copiat după un soporific film cu Russell Crowe, această retrospectivă chiar vrea să spună că anul cinematografic 2018 a fost bun. Am numărat (pe site-ul de profil Cinemagia.ro) 24 de premiere românești în 2018, dintre care șase filme documentare.
Pe lângă că au fost mai numeroase ca în alți ani, filmele românești au continuat să se diversifice tematic și au înregistrat și mari succese de casă – e cazul Moromeții 2, de Stere Gulea, aflat pe locul 33 în clasamentul general (cu 186 de titluri), care a vândut până la data scrierii acestui text (18 decembrie) și în doar cinci săptămâni nu mai puțin de 173.036 bilete. Filmul lui Stere Gulea, cel mai mare succes românesc din ultimii 25 de ani, e urmat în clasamentul filmelor autohtone de documentarul România neîmblânzită (producție britanică, dar finanțată de Auchan România), care a vândut 81.426 bilete și care se află pe poziția 63 în clasamentul general. (De notat că ambele filme au fost distribuite de Transilvania Film.) Ca o comparație, succesul românesc din 2017, comedia Ghinionistul de Iura Luncașu, a vândut 58.165 de bilete. În total, în 2017 au intrat în săli 18 lungmetraje românești de ficțiune și documentar.
Ne-am gândit pentru retrospectiva acestui an la ceva nou – să dăm niște premii imaginare filmelor românești, un fel de Oscar sau de Gopo. Un fel de a spune că nivelul general a crescut și că există acum concurență la fiecare categorie. Chiar dacă „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari“ nu mi s-a părut perfect, l-am considerat cel mai semnificativ film românesc în 2018. Nici Nu mă atinge-mă nu ni s-a părut rotunjit până la capăt, dar ar merita un premiu pentru curajul de a doborî tabuuri tematice și stilistice, după cum Moromeții 2 ar merita un premiu special pentru că a demonstrat că un film românesc nu trebuie să fie neapărat comercial ca să devină succes de public.
Anul 2018 a adus și multe debuturi de calitate dintre cele nouă lungmetraje de ficțiune care au intrat în săli, după cum a fost și un an cu multe filme semnate de femei (șase lungmetraje de ficțiune). A continuat să crească și numărul documentarelor românești lansate în săli (șase). Numărul sălilor de cinema din multiplexuri a continuat să crească, în vreme ce câteva săli mono-ecran s-au închis (Primăria Capitalei a închis câteva în București pentru reabilitare).
Nu în ultimul rând, 2018 a fost anul unui nou Urs de Aur primit la Berlin de un film românesc – de Nu mă atinge-mă, al regizoarei debutante Adina Pintilie, care însă până la sfârșitul anului nu a reușit să fie distribuit în săli. Nu mă atinge-mă a primit la Berlin și Premiul de debut oferit de GWFF (Gesellschaft zur Wahrnehmung von Film- und Fernsehrecht), fiind nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film în secțiunea European Discovery. Dintre celelalte realizări importante trebuie menționate Leopardul de Argint pentru interpretare feminină obținut la Locarno de debutanta Andra Guți pentru Alice T., de Radu Muntean, dar și nominalizarea lui Lemonade, debutul în regie al Ioanei Uricaru, la prestigioasele Independent Spirit Awards în secțiunea Someone to Watch. Ioana Uricaru a luat și Premiul de regie la Festivalul de la Sarajevo. De asemenea, Anca Damian a luat cu Moon Hotel Kabul Premiul de regie la Festivalul de la Varșovia, în timp ce Dragoste 1. Câine, de Florin Șerban, a primit la Festivalul de la Sarajevo Premiul Art Cinema, acordat de CICAE (Confédération Internationale des Cinémas d’Art et d’Essai), precum și premiul acordat de publicația „Cineuropa“.
Cel mai premiat scurtmetraj al anului este Cadoul de Crăciun, de Bogdan Mureșanu, a cărui acțiune e plasată cu o zi înaintea începerii Revoluției din Decembrie ’89, când un copil îi scrie lui Moșu’ rugându-l să-l omoare pe nea Nicu. Filmul a obținut, printre altele, Marele Premiu la Cottbus, Premiul Juriului la Montpellier, Marele Premiu la Izmir, Premiul I la Alcine, precum și Premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj din Zilele Filmului Românesc la Festivalul Transilvania de la Cluj-Napoca.
FILME ROMÂNEȘTI
CEL MAI BUN FILM DE FICȚIUNE: „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari“, de Radu Jude, produs de HiFilm Productions
CEL MAI BUN DOCUMENTAR: Fotbal infinit, de Corneliu Porumboiu, produs de 42 Km Film
EL MAI BUN REGIZOR: Adina Pintilie pentru Nu mă atinge-mă
CEL MAI BUN SCENARIU: Alex Baciu, Răzvan Rădulescu și Radu Muntean pentru Alice T., de Radu Muntean
CEA MAI BUNĂ ACTRIȚĂ ÎN ROL PRINCIPAL: Mălina Manovici pentru Lemonade, de Ioana Uricaru
CEL MAI BUN ACTOR ÎN ROL PRINCIPAL: Valeriu Andriuță pentru Dragoste 1. Câine, de Florin Șerban
CEA MAI BUNĂ ACTRIȚĂ ÎN ROL SECUNDAR: Mihaela Sîrbu pentru Alice T., de Radu Muntean
CEL MAI BUN ACTOR ÎN ROL SECUNDAR: Alexandru Dabija pentru „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari“, de Radu Jude
CEA MAI BUNĂ IMAGINE: Vivi Drăgan Vasile pentru Moromeții 2, de Stere Gulea
CEL MAI BUN MONTAJ: Dana Bunescu și Alexandra Gulea pentru Moromeții 2, de Stere Gulea
CELE MAI BUNE COSTUME: Dana Păpăruz pentru Moromeții 2, de Stere Gulea
CEL MAI BUN MACHIAJ &COAFURĂ: Dana Roșeanu, Iulia Roşeanu și Domnica Bodogan pentru Moromeții 2, de Stere Gulea
CEL MAI BUN SUNET: Dragoste 1. Câine, de Florin Șerban
CEA MAI BUNĂ SCENOGRAFIE: Cristian Niculescu pentru Moromeții 2, de Stere Gulea
CEL MAI PROMIȚĂTOR DEBUT: Regizoarei Adina Pintilie pentru Nu mă atinge-mă, actriței Andra Guți pentru Alice T., de Radu Muntean, regizoarei Ioana Uricaru pentru Lemonade, regizoarei Ivana Mladenovic pentru Soldații. Poveste din Ferentari, actorului Iosif Paștina pentru Moromeții 2
CEA MAI PLĂCUTĂ SURPRIZĂ: My Life Rehearsed in One Leg, de Bogdan Mustață (film stereoscopic 3D)
MES COUPS DE COEUR: Fotbal infinit, de Corneliu Porumboiu, și Un prinț și jumătate, de Ana Lungu
CELE MAI BUNE FILME STRĂINE
– O afacere de familie/ Shoplifters, de Hirokazu Kore-eda
– Strigă-mă pe numele tău/ Call Me by Your Name, de Luca Guadagnino
– Utøya – 22 iulie/ Utøya – 22. Juli, de Erik Poppe
– Chipuri locuri/ Visages villages, de Agnès Varda și JR
Mențiuni: Lumina dinăuntru/ Un beau soleil intérieur (de Claire Denis), Războiul rece/ Zimna wojna (de Paweł Pawlikowski), Fără iubire/ Neliubov (de Andrei Zviaghințev), S-a născut o stea/ A Star Is Born, de Bradley Cooper (ei bine, da!), Gloria/ Slava (de Kristina Grozeva și Petar Valchanov)
Dintre filmele văzute în festivaluri:
– Burning, de Lee Chang-dong
– The House That Jack Built, de Lars Von Trier
– The Wild Pear Tree, de Nuri Bilge Ceylan
– Blackkklansman, de Spike Lee