Poate pentru că au ajuns la ediția a 13-a, Premiile Gopo din acest an avut parte de o gală surprinzător de plată. Un entuziasm de zile mici a planat asupra evenimentului găzduit de Teatrul Național din București în 19 martie 2019 și transmis în direct pe premiilegopo.ro și filmnow.ro. Cum TVR a ieșit din parteneriatul cu Asociația Filmului Românesc (organizatorul galei), cei care au luat locul intervievatorilor Marius Constantinescu și Camelia Văcaru, adică actorii Ilona Brezoianu și Răzvan „Crem“ Alexe, au fost timorați și nepregătiți. N-au știut nici să-i oprească pe cei care vorbeau în gol, așa că ne-am plictisit dinainte să înceapă gala.
Ceremonia a fost prezentată tot de actorul Alex Bogdan. Nemaiexistând lupta cu timpii de emisie TVR, aceasta s-a lățit pe trei ore. A fost prima dată când m-am plictisit atroce la Gopo. Alex Bogdan n-a fost nici el în formă, iar momentele parodice n-au avut umor mai deloc. Am remarcat aluzia la „omul cu mustața măiastră, ocupat cu prosperitatea noastră“ și mai ales felul în care Bogdan îl imita pe Victor Rebengiuc. Dar este nepermis ca la cele mai importante premii ale unei cinematografii respectate prezentatorul să nu știe că e Eurimages, nu Euroimages, mai ales când în culise e președintele acestui fond de susținere a cinematografiei europene.
Majoritatea premiilor s-au dus la Moromeții 2, inclusiv premiul pentru cel mai bun film. Cumva, a fost echitabil: dacă Moromeții 2 a luat toate premiile tehnice (cum era de așteptat), premiile mai importante s-au împărțit între alte filme. Constantin Popescu (Pororoca) a luat trofeul pentru regie, iar filmul lui a mai fost premiat pentru rol principal masculin (Bogdan Dumitrache) și rol secundar feminin (Iulia Lumânare), „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari“ a fost premiat pentru scenariu (Radu Jude) și rol secundar masculin (Alexandru Dabija), iar Dragoste 1. Câine pentru rol principal feminin (Cosmina Stratan).
Debutul lui Andrei Crețulescu, Charleston, care era pe locul doi ca număr de nominalizări – 13 (după Moromeții 2 care avea 14), a fost premiat doar pentru muzică originală (Massimiliano Narduli).
După cum am mai scris, nominalizările au fost ciudate. Soldații. Poveste din Ferentari, Lemonade, Un prinț și jumătate, Fotbal infinit meritau să intre la cel mai bun film și la regie, Mălina Manovici din Lemonade și Iris Spiridon din Un prinț și jumătate trebuiau nominalizate la rol principal feminin, unde putea intra și Ioana Iacob din filmul lui Jude. Firește, dacă Radu Muntean și-ar fi înscris Alice T., măcar Andra Guți și Mihaela Sîrbu ar fi trebuit să conteze pentru premii de interpretare.
Cel mai simpatic discurs a fost cel al directorului de imagine Vivi Drăgan Vasile care, deși a fost nominalizat de șase ori până acum, a intrat în premieră în posesia trofeului, dar și al premiului oferit de confrații din Romanian Society of Cinematographers (RSC). A întrebat dacă „există ministrul Culturii în sală“ (se pare că nu era) și a atras atenția asupra casei memoriale Marin Preda din Siliștea Gumești, care e „dărâmată și plină de bălării (…) dacă tot ne batem cu cărămida în piept cu patriotismul“. A mai spus că RSC a încercat să stabilească drepturi de autor asupra imaginii, dar demersul s-a oprit la Dacin Sara.
Mai scandaloase au fost nominalizările
Au profitat de tribuna Gopo și Ada Solomon, care a ridicat premiul pentru scenariu în locul lui Radu Jude, trăgând încă un semnal de alarmă în privința lipsei sălilor de cinema, precum și Tudor Giurgiu, care a remarcat și el pasiunea pentru teatru a edililor care nu se înghesuie să investească în săli de cinema (pentru Moromeții 2 baza au fost cinematografele din malluri).
El a fost și coproducător la Caisă, de Alexandru Mavrodineanu, premiat la documentar. Mi-ar fi plăcut ca aici să câștige Fotbal infinit, dar filmul lui Porumboiu era prea subtil să placă tuturor, iar la Caisă spectatorul participă mult mai intens. Premiul pentru scurtmetraj s-a dus la Cadoul de Crăciun al lui Bogdan Mureșanu, care are deja o remarcabilă listă de premii internaționale, deși Iederă, de Sarra Tsorakidis, era mai elegant și mai imaginativ.
La Premiul pentru întreaga activitate oferit Ilenei Stana Ionescu ar fi mers ceva mai surprinzător decât scurtul laudatio al Monicăi Davidescu și tradiționalul montaj din filmele în care a jucat. Fiind o mare actriță de comedie, care încă are simțul umorului, poate ar fi fost mai interesant un moment care să combine comedia cu emoția și cu happeningul. Un astfel de moment a trăit Constantin Dinulescu, premiat pentru întreaga activitate, căruia sala i-a cântat La Mulți Ani! (împlinea 86 de ani). Premii Speciale au primit maistrul de lumini Ion Nica (care și-a îndemnat colegii să reia locul ocupat odinioară de operatori pe generic, adică imediat după scenariu și regie), respectiv Dan Chișu pentru susținerea filmului independent.
Momentul cel mai controversat, dar care a dat sare și piper acestei ediții plate, a fost maneaua care a urmat după cover-ul la Bohemian Rhapsody, ambele interpretate de trupa lui Dan Bursuc, Kana Jambe. Sala se uita destul de ciudat la cei de pe scenă, unii spectatori au ieșit, alții s-au oripilat pe Facebook, dar e ciudat că presa a dat atâta atenție acestui „scandal“, fără să știe poate că manelele sunt miezul filmului Ivanei Mladenovic Soldații. Poveste din Ferentari, premiat la lungmetraj de debut. Mai scandaloase au fost nominalizările și n-a ieșit tărăboi. S-au cântat manele, ei și? Nu era nici Palatul Buckingham, nici Dolby Theater. Sau poate trebuie să se cânte întâi manele la Oscaruri?
PREMII
Cel mai bun film: Moromeții 2, de Stere Gulea, produs de Libra Film (România)
Cel mai bun regizor: Constantin Popescu pentru Pororoca (România, Franța)
Actor rol principal: Bogdan Dumitrache pentru Pororoca
Actriță rol principal: Cosmina Stratan pentru Dragoste 1. Câine (România) de Florin Șerban
Actor rol secundar: Alexandru Dabija pentru „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari“ (Romania, Cehia, Franța, Bulgaria, Germania), de Radu Jude
Actriță rol secundar: Iulia Lumânare pentru Pororoca
Scenariu: Radu Jude pentru „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari“
Imagine: Vivi Drăgan Vasile pentru Moromeții 2
Montaj: Dana Bunescu și Alexandra Gulea pentru Moromeții 2
Machiaj și coafură: Dana Roșeanu, Iulia Roșeanu și Domnica Bodogan pentru Moromeții 2
Sunet: Dana Bunescu, Cristinel Șirli și Constantin Fleancu pentru Moromeții 2
Muzică originală: Massimiliano Narduli pentru Charleston (Romania, Franța), de Andrei Crețulescu
Scenografie: Cristian Niculescu pentru Moromeții 2
Costume: Dana Păpăruz pentru Moromeții 2
Cel mai bun lungmetraj de debut: Soldații. Poveste din Ferentari (Romania, Serbia), de Ivana Mladenovic
Cel mai bun documentar: Caisă (România), de Alexandru Mavrodineanu
Cel mai bun scurtmetraj: Cadoul de Crăciun (Romania), de Bogdan Mureșanu
Tânără speranță: Iosif Paștina pentru rolul din Moromeții 2
Cel mai bun film european: Uciderea cerbului sacru/ The Killing of a Sacred Deer (Irlanda, Marea Britanie), regizat de Yorgos Lanthimos și distribuit de Independența Film
Premii Speciale: maistrul de lumini Ion Nica și producătorul Dan Chișu (pentru susținerea filmului independent)
Premiul pentru întreaga activitate: actorul Constantin Dinulescu
Premiul pentru întreaga carieră: actrița Ileana Stana Ionescu
Premiul Romanian Society of Cinematographers (RSC): Vivi Drăgan Vasile pentru Moromeții 2
Premiul Publicului: Moromeții 2 (192.122 bilete vândute și 3.774.261 RON încasări în 2018)