După ani întregi în care au încercat să minimalizeze impactul Netflix asupra televiziunii prin cablu, companiile media pornesc acum, cu bugete de miliarde de dolari, la un război pe viață și pe moarte pentru a stăpâni noul teritoriu al streamingului.
Este o bătălie ce a fost numită deja „The Streaming Wars“ și a captat complet atenția Hollywoodului și a cavalerilor financiari de pe Wall Street. Netflix, care a dominat fără drept de apel acest teritoriu până acum, are toate motivele să fie îngrijorat. „Lansarea unor noi servicii de streaming va face zgomot“, își avertiza Netflix acționarii la jumătatea lui octombrie, recunoscând faptul că, „pe termen scurt, afacerea va fi zguduită de niște vânturi puternice“.
Două noi nume în industria divertismentului lansează servicii de streaming, anunțându-se ca rivali foarte puternici pentru deja existentele Amazon Prime și Netflix. Este vorba despre Apple TV+ și Disney+, care vin cu o ofertă extrem de diversă și de bogată de conținut, ca și cu prețuri îmbietoare.
Apple și-a lansat serviciul streaming pe 1 noiembrie și propune, din punct de vedere al conținutului, drama fantasy See, cu Jason Momoa, serialul The Morning Show, cu Jennifer Aniston și Reese Witherspoon, și seria SF For All Mankind a realizatorului ultimului serial Galactica, Ronald D. Moore. Dorința Apple de a intra în arena streamingului este motivată și de scăderea vânzărilor la iPhone. Compania speră că, oferind și conținut video, va reuși să crească vânzările la aparatele Apple.
Dar oferta firmei fondată de Steve Jobs este modestă comparativ cu desantul mastodontului Disney+, care va intra pe piață în această lume nu numai cu un preț mai mic, ci și cu un catalog impresionant de producții.
Disney creează conținut original de aproape o sută de ani, căruia îi adaugă acum și toate producțiile de succes din catalogul 20th Century Fox, achiziționat anul acesta. Acestora li se adaugă producții exclusive realizate de Marvel, Star Wars, Pixar și National Geographic.
„A existat o perioadă de aur când Netflix a dominat, a fost un serviciu de streaming foarte popular. Acum însă publicul are la dispoziție o mulțime de servicii dintre care să aleagă“, spune Shona Ghosh de la „Business Insider“. „Avantajul este că Netflix nu mai poate dicta prețurile, acum există o concurență reală. Dezavantajul, pentru consumator, este că nu se mai poate abona numai la o singură platformă, ci ar putea să fie silit să plătească mai multe abonamente.“
Bătălia pentru streaming are toate șansele să fie crâncenă, fiindcă plăcinta din care se pot înfrupta aceste servicii nu este foarte mare. Consumatorul obișnuit plătește în medie 100 de dolari lunar pentru televiziune. Pe de altă parte, nu toți se vor grăbi să renunțe la serviciile firmelor de cablu pentru a trece pe streaming.
Dar, cu atâția jucători pe piață, viitorul streamingului ar putea să ajungă să semene cu o ofertă de cablu actuală, spune Shona Gosh. Adică, în viitorul apropiat, consumatorul să poate avea posibilitatea să cumpere pachete cu un conținut divers, de la companii de streaming diferite.