A făcut mare vâlvă în săptămânile trecute cazul celor doi srilankezi angajați la o brutărie din satul Ditrău, angajare care a stârnit mai întâi revolta sătenilor, un șir de invective xenofobe și rasiste ale localnicilor, o diatribă a preotului catolic din sat – tot împotriva srilankezilor, Iisuse Hristoase! – și apoi contrareacții și acuzații din partea diverselor autorități, partide politice și organizații civice.
Faptul că un asemenea conflict a izbucnit acolo, în sânul unei comunități închise și conservatoare, de etnici minoritari secui – cumva, chiar de două ori minoritari, a doua oară ceva mai subtil, în raport cu etnicii maghiari –, nu e totuși surprinzător. Supărător, trist și tulburător, dar nu surprinzător. Oricât de neplăcută ar fi ideea, xenofobia ține de firea omenească. Nu e morală, nu e creștinească, nu e omenoasă, dar e umană. Oamenii sunt xenofobi – au fost dintotdeauna. Doar o societate echilibrată, care oferă siguranță și un grad decent de educație, o poate reduce, fără a o elimina vreodată cu totul. Căci oamenii se tem de străini, de cei care tulbură echilibrul lumii lor mărunte – cu cât mai mărunte, cu atât mai ușor de tulburat – și de cei diferiți de ei.
Probabil cea mai plastică exprimare a sătenilor revoltați, una care îți rămâne în minte, a fost aceea că ei nu-și doresc să mănânce pâine frământată de mâinile negre ale srilankezilor. Simbolic aliment, pâinea! Mie mi-a amintit de un alt clișeu, cel vehiculat de români, cum că în magazinele ungurilor din Ardeal nu ți se dă pâine dacă nu o ceri în maghiară. M-am și gândit la o soluție de scurtcircuitare a celor două clișee: pâinea asta, pe care o frământă mâinile negre ale srilankezilor, să fie pusă în vânzare doar pentru români, iar secuii să mănânce în continuare pâine albă frământată de mâini albe și pâine neagră plămădită, paradoxal, tot de mâini albe, secuiești. Sau chiar de mâini românești, fiindcă localnicii din Ditrău, mai toți secui, au declarat că vor să rămână așa cum sunt, fără străini, numai ei – maghiarii și românii. Și uite cum rasismul unește cele două etnii după un conflict de secole! N-a fost nevoie decât de doi srilankezi necăjiți. Dintre care unul, culmea, este catolic – dar se pare că, oricât de conservatori ar fi ditrăuanii (ditrăiezii?), afinitatea de piele e mai puternică decât cea confesională. Pe vremuri a fi creștin însemna să faci parte dintr-o comunitate mare, ce împărtășea aceleași valori, indiferent de neam; azi se pare că e mai importantă culoarea pielii, iar pentru un catolic alb un ortodox alb e mai frate decât un catolic „negru“. Oare cum s-ar împăca secuii noștri cu un papă de culoare? Ar pune pe limbă ostia întinsă de mâna neagră a unui astfel de Sfânt Părinte?
Acum, serios vorbind, ceea ce s-a întâmplat e rușinos, dar nu e un caz izolat. În urma scandalului puternic mediatizat de la Ditrău, a ieșit la iveală că pe ici, pe colo, în România au mai fost cazuri de muncitori străini marginalizați sau ostracizați. Și nici măcar asta nu spune mare lucru despre români, maghiari și străini-străini. Ar fi stupid să-i etichetezi pe cetățenii români (fie ei etnici români, maghiari sau orice altceva) drept xenofobi, rasiști, antisemiți etc. Și-apoi în reacția incendiară a maghiarilor din Ditrău față de cei doi srilankezi pare să fi existat în substrat și un conflict local între proprietara acelei fabrici de pâine și localnici, legat de felul în care sunt plătiți angajații brutăriei – adică prost. Așadar, rasism sau exploatare și revoltă socială? E complicat. Parcă e mai simplu să pui eticheta de rasism, de xenofobie: se potrivește cu agenda politică internațională.
Numai că România, așa cum e ea, e plină de străini de toate felurile. Inclusiv străini de culoare, chinezi, arabi musulmani și alții, care și-au găsit un rost aici de decenii bune. Și atunci ce învățăm din cazul Ditrău? Și ce trebuie să facem? Nu mare lucru. Poate doar să continuăm să ne întrebăm. Și să ne educăm, poate că educația mai îmblânzește fiara din noi, fie ea română sau secuie.
Un comentariu
„Ar fi stupid să-i etichetezi pe cetățenii români drept xenofobi, rasiști, antisemiți etc.” De ce?