Sălile de spectacol s-ar putea deschide de la 1 iunie pentru cei care vin la concert sau la teatru cu adeverința de vaccinare anti-COVID sau un test PCR negativ făcut cu maximum 48 de ore înainte. E vorba despre spațiile închise dedicate activităților cultural-creative din România, în condițiile unei rate a incidenței infecțiilor cu SARS-CoV-2 cumulate mai mici de 7,5/1.000 de locuitori. Plus mască, distanțare și celelalte drăgălășenii. Asta ar putea fi o veste bună dacă nu ar fi doar o știre despre noile măsuri pentru reluarea activităților culturale, analizate de către Ministerul Sănătății și de către Comitetul Național pentru Situații de Urgență. Adică nu de una, ci de două comisii.
Sir Antonio Pappano dirijează Elijah de Mendelssohn-Bartholdy cu Orchestra și Corul Accademia Nazionale di Santa Cecilia
Sir Antonio Pappano a fost numit recent dirijor principal al London Symphony Orchestra, la pupitrul căreia îl va înlocui pe Sir Simon Rattle începând cu sezonul 2024. În Music-making in the time of COVID, un podcast din 16 aprilie pentru The Gramophone, marele dirijor italian îi spune jurnalistului James Jolly: „Cel mai important lucru acum, când streamingul e singura formă de manifestare muzicală permisă, e ca muzicienii să aibă de lucru, ei au nevoie să cânte împreună. Nu e o formulă ideală, dar ne permite să rămânem «în viață» și aproape de audiența noastră. E greu să faci muzică în aceste vremuri, și mă refer în special la distanțarea muzicienilor pe scenă. Eu am făcut două blockbusters în această perioadă, la Roma, cu Santa Cecilia, lucrări monumentale cu orchestră și cor, Elijah și Recviemul german, iar cu orchestra distanțată și coriștii dispersați pe scenă nu e deloc ușor. E ceva lipsit de naturalețe, dar trebuie să luptăm cu asta. Mă gândesc la război, mă gândesc că pentru britanici, în timpul al celui de-al doilea război mondial, să meargă la concert și la biserică au fost două activități sacrosancte. Ambele s-au oprit în această perioadă de pandemie“.
Angela Gheorghiu – Romanian Songs
Soprana Angela Gheorghiu a lansat la Warner Classics Romanian Songs, un single în format digital cu patru celebre melodii românești, cu acompaniamentul Royal Philharmonic Orchestra dirijată de Gavin Greenaway. Orchestrațiile sofisticate și luxuriante au fost realizate de trei compozitori americani prieteni și colaboratori ai marelui interpret Damian Drăghici: Jorge Calandrelli – Sanie cu zurgălăi, Oscar Castro Neves – Mai spune-mi că nu m-ai uitat și Chris Boardman – Barca pe valuri și Ionel, Ionelule, înregistrate la AIR Studios în Londra.
„Aceste înregistrări sunt doar un început, în dorința mea de a oferi publicului mai multe momente de vis, o stare de bine, uneori puțină melancolie, dar mai ales optimism și bucurie în aceste vremuri tulburi, în care avem nevoie de muzică bună. Voi continua căutările mele în vastul repertoriu românesc și internațional pe care încă nu l-am explorat vocal. Sper că bucuria mea vă va molipsi pe toți, pentru că avem nevoie de muzică, avem nevoie de artă în viața noastră“, spune Angela Gheorghiu.
Toate cele patru piese pot fi ascultate aici: https://open.spotify.com/album/3cfblKiFkrr6wVR25uVgy3
Puteți începe cu asta: https://www.youtube.com/watch?v=rkjrQpJxhTc
Gustavo Dudamel
Dacă Royal Opera House se va despărți de Pappano în sezonul londonez 2023-2024, la Paris începe o nouă epocă pe scena l’Opéra National: Gustavo Dudamel va fi directorul muzical al operei pariziene pentru șase sezoane, începând cu 1 august. El își va păstra și postul de director muzical al Los Angeles Philarmonic, pe care o dirijează din 2009.
„Sunt extrem de emoționat și profund onorat pentru numirea la Opera din Paris“, a spus dirijorul venezuelean. „După un an dificil, simt o responsabilitate imensă față de forma noastră de artă. Este fundamental să înțelegem că arta reflectă identitatea unei comunități. Pentru mine, acest lucru este cu adevărat esențial. Toate elementele artistice care contribuie la o reflecție în jurul acestui concept sunt definitorii. Cred că de-a lungul anilor, poate o anumită formă de artă s-a văzut puțin distorsionată și că generațiile mai tinere consideră că opera este mai mult pentru anumite clase sociale, pentru cunoscători și erudiți. Trebuie să schimbăm acest mod de a vedea arta, astfel încât toată lumea să simtă că este esențială. Arta este frumusețe, este identitate, este de o mare importanță pentru noi toți.“
Și așteptările sunt mari, nu numai vorbele. Rămâne de văzut ce va aduce acest glamour à l’américaine repertoriului operei pariziene, care a dat o neașteptată lovitură de imagine, și cum va gestiona dirijorul megastar de 40 de ani o agendă super-încărcată, cu multe emisii de CO2 între zborurile de la celălalt capăt al planetei și concertele din LA, unde a fost reconfirmat până în 2026, sala de concerte Walt Disney și cele două săli pariziene de la Bastilia și Garnier.
Tot la Paris, ministrul francez al Culturii a declarat în fața Senatului Republicii că subscripția publică cu donații naționale și internaționale pentru Notre-Dame de Paris a atins suma de 833 de milioane de euro, suficiente restaurării edificiului distrus de un incendiu acum doi ani. „Vă asigur că în 2024 Notre-Dame va fi redeschisă“, a spus Roselyne Bachelot. Catedrala va fi redată cultului și, bineînțeles, milioanelor de turiști pe data de 16 aprilie 2024, cu un serviciu liturgic și muzical de Te Deum.
Pe 16 aprilie Anno Domini 2021, m-am bucurat să-l urmăresc din nou în live streaming pe Cristian Măcelaru, pe care îl găsesc în continuare fascinant, fără paiete și glamour, cu aceeași putere de concentrare și carismă irezistibilă. Nu de la Paris, ci de la TivoliVredenburg – Main Hall, Utrecht, o sală cu o arhitectură spectaculoasă, acolo unde a dirijat Orchestra Radio Neerlandeză pentru concertul de duminică dimineață. Un matineu încântare! Mai întâi Suita Electra (1920) a olandezului Alphons Diepenbrock, o lucrare tonică și cu un parcurs dinamic, sofisticat, în care orchestra sună curat și îngrijit, cu corzi mătăsoase și lemne frumos colorate, cu ceva ingenioase jonglerii armonice și contrapunctice în partea a doua, rezolvate fără probleme de dirijorul român.
În partea a doua, Concertul în re major, op. 77 de Brahms cu Sergey Khachatryan, un tânăr violonist de talie mondială pe care l-am aplaudat la festivalul Enescu tot în Brahms, cu Orchestra din Lille și Vlad Vizireanu în 2019. Impecabil, cu un sunet plin și frumos, fără lirisme deșănțate, cu o cadență strălucitoare și mereu cu privirea la dirijor.
În mare formă, Măcelaru a ținut perfect totul în mână, fără a lăsă orchestra – distanțată, bineînțeles, pe scenă! – să cadă nici măcar o măsură. Frumos și precis. La două zile distanță, dirijorul român a reluat simfonicul la Het Concertgebouw Amsterdam, mărturisind pe Facebook că e încântat să cânte după multe luni cu public (peste 350 de oameni în sală, dintre care un izbitor număr de tineri!). Tot pe Facebook puteți urmări concertul de la Utrecht, pe pagina lui Cristian Măcelaru.
https://www.facebook.com/watch/live/?v=847347439182424&ref=watch_permalink
Să sari coada la vaccinare nu e doar un obicei românesc. La Viena e un scandal imens pentru că 95 de muzicieni ai Die Wiener Philharmoniker au fost vaccinați pe 19 aprilie cu prima doză de BioNTech-Pfizer, fără să respecte programările. Cei mai vehemenți sunt reprezentanții sectorului teatral, care descriu fapta ca „o palmă dată tuturor celorlalți artiști din Viena“. Municipalitatea orașului Viena se apără invocând angajamentele internaționale ale orchestrei, care urma să efectueze un important turneu în Italia la începutul lunii mai. E clar că o orchestră nevaccinată nu e viabilă economic și că săritul cozilor se poartă și la case mai mari, dar măcar la ei muzicienii nu sunt antivaxeri îndârjiți.
La Casa Artiștilor din Bușteni a început primul workshop al anului din seria Interferențe SoNoRo, desfășurat între 18-25 aprilie. Următoarele două pe 2021 vor avea loc la Palazzo Ricci, Montepulciano, Italia, și Traunstein, Germania. E a cincisprezecea aniversare a proiectului care a acordat peste 400 de burse unor merituoși tineri muzicieni români și are ca motto un citat din enciclopedistul Pierre Larousse: „Educația întregii lumi este mai presus de orice“. Jos pălăria, Răzvan Popovici! La mai multe!
Pe 19 aprilie s-au pus în vânzare biletele și abonamentele la concertele și recitalurile online ale Concursului Enescu 2021, care vor putea fi urmărite între 12-23 mai la Ateneul Român din București, în transmisiunile directe asigurate de TVR. În funcție de situația epidemiologică, la începutul lunii mai va fi luată decizia dacă și în ce condiții publicul va avea acces fizic în sala Ateneului. Detalii puteți afla aici: https://www.festivalenescu.ro/stiri/concursul/concursul-enescu-2020-aduce-frumusete-in-viata-conform-programului/. Eu recomand tot, recitalurile din semifinale și concertele cu orchestră din finale, dar și toate cele șase recitaluri extraordinare ale muzicienilor din jurii și laureaților edițiilor precedente, pentru că e adevărat, Enescu poate aduce frumusețe în viață.
https://www.youtube.com/watch?v=oJZNy0KX10I
Pentru că urmează Săptămâna Mare, o recomandare de concert cu muzică sacră de la Sibiu, acolo unde Filarmonica are de departe cel mai bun afiș și conținut repertorial în lunile martie-aprilie. Pe pagina de Facebook a instituției muzicale sibiene puteți urmări online nu unul, ci două concerte corale, primul cu Corala „Timotei Popovici“ a Catedralei Mitropolitane, luni, 26 aprilie, de la ora 19.00, și al doilea care va fi chiar slujba deniei cu Corul Euphonia al Filarmonicii din Râmnicu Vâlcea, dirijat de Aurel Poenaru, marți, 27 aprilie, ambele din Catedrala Mitropolitană a Sibiului.
https://www.facebook.com/events/897199114414242/
Până la urmă, veștile bune ni le facem și singuri. La final, un Largo de Bach cu extraordinarul violonist Augustin Hadelich, prefațând un album apărut la Warner Classics pe 9 aprilie, despre care voi scrie aici, în „Suplimentul de cultură“, la Rubato. Până atunci, multă liniște și sărbători cu bine.
https://www.youtube.com/watch?v=X94MwXBOprc
Audiție plăcută!
FOTO 1 : Chiharu Shiota, Other Side
1 Trackback