“E mai comod acasa fiindca ai frigiderul aproape si telecomanda linga tine, filmele se pot descarca de pe internet, ca s-au inventat sisteme «home-cinema» care pot reproduce fidel ambianta dintr-un cinematograf.” – Marius, pe romaniaforum.ro
In fostul cinematograf din Moreni, judetul Dimbovita, functioneaza acum un club de noapte cu striptease. Sala a difuzat ultimul film prin 1992, dupa care a ramas in paragina vreo cinci ani pina a devenit discoteca. Nu e de mirare atunci ca un tinar morenar care are acum 20 de ani nici macar nu stie cum arata pe dinauntru un cinema decit daca merge la Ploiesti sau la Bucuresti.
Ultimul cinematograf din Vaslui s-a inchis in 2006. Cauza principala, aceeasi ca la majoritatea falimentelor: lipsa spectatorilor. Anul trecut, in decembrie, un investitor privat a redeschis un cinema cu doua sali in noul mall al orasului. Dupa jumatate de an, deja se ia in calcul o eventuala inchidere a acestuia. “Oamenii au venit initial, numarul spectatorilor a fost in crestere. Apoi a inceput sa scada. Mai atrageam elevi la programul de cinemateca, dar acum sint in vacanta si deocamdata am renuntat la cinemateca. La Vaslui situatia economica e grea si un patron trebuie sa aiba rabdare”, ne-a explicat Mihai Mardare, director executiv al proiectului operat de Asociatia Film Romania.
Acesta nu crede totusi ca lipsa de spectatori are numai cauze economice, se teme ca mai degraba lumea a pierdut obisnuinta de a merge la cinema. “Am adus la Vaslui personalitati importante ale cinematografiei romanesti, precum Victor Rebengiuc, Dan Pita sau Cristi Puiu. Presa a scris foarte putin despre asta, desi in orasul nostru nu vin de doua ori acesti oameni, iar la intilniri au fost neasteptat de putini vasluieni. Iar pretul biletului nu e mare, 10 lei intreg si 5 lei redus. E mai degraba un dezinteres la nivel local”, crede Mihai Mardare.
Directorul e mereu in cautare de strategii de a atrage spectatori, dar rezultatele nu sint cele dorite. “Ne trebuie o reclama mai agresiva, dar asta inseamna mai multi bani. Trebuie neaparat sa aducem 3D-ul in Vaslui, dar e o alta investitie costisitoare. Sper ca patronul sa aiba rabdare macar un an, banii se recupereaza aici foarte greu. Si mai speram ca autoritatile locale ne vor sprijini sa tinem macar un cinematograf in oras“, sint cele patru mari sperante ale lui Mihai Mardare.
“Cred ca am 4 ani de cind nu am mai fost la cinema. Marius a enumerat motivele pro «home cinema».” – Legionaru, pe romaniaforum.ro
In 1990, Romaniafilm, companie de stat, detinea peste 600 de sali de cinema in toata tara. Acum, mai are doar 30. Anuarul statistic al Centrului National al Cinematografiei sustine ca, la nivel national, in 2010 au functionat 68 de cinematografe de stat si private, cu sase mai putin decit in anul anterior. A fost prima scadere dupa patru ani de crestere.
Tot pe ajutorul financiar al autoritatilor locale mizeaza si Constantin Fugasin, presedintele Asociatiei Film Romania, pentru ca cinematografele sa patrunda din nou in orasele mai mici. “Echipamentele pentru proiectie de pe pelicula si cele de sunet costa minim 80.000 de euro. Daca se merge pe proiectie digitala si 3D se mai adauga alte 90.000 de euro. Investitia in modernizarea salii difera foarte mult de la o cladire la alta, dar majoritatea sint in stare avansata de degradare, necesitind consolidari si renovari de minim 300.000 – 500.000 de euro”, ne-a explicat Constantin Fugasin care sint eforturile financiare ale inaugurarii unui cinematograf. Prin urmare, e greu de gasit un investitor privat care sa aloce atit de multi bani pentru un proiect despre care nu stie sigur daca ii va aduce vreun cistig. “La un cinematograf cu sala unica, investitiile nu se pot recupera niciodata din vinzarea de bilete. Sint necesare si alte venituri (vinzare de popcorn, racoritoare etc.). Nu poate supravietui decit cu sprijin financiar de la autoritatile locale si Uniunea Europeana”, afirma presedintele Asociatiei Film Romania, care opereaza in prezent in Vaslui, Vilcea si Dragasani.
Totusi, Constantin Fugasin este optimist si crede ca reteaua de cinematografe din Romania se va dezvolta, dar in special in orasele medii spre mari. “In provincie, toate orasele cu peste 100.000 de locuitori vor avea cite un multiplex. Multe au deja. Si in celelalte orase se vor deschide zeci de cinematografe in viitorii doi ani, pentru ca salile au fost preluate de primarii. Dar acestea au acum o alta problema: majoritatea au bani pentru renovarea cladirilor, unele si pentru echipamente. Dar toate proiectele se blocheaza la management”, a avertizat Constantin Fugasin.
“Si eu imi mai downloadez unele filme de pe net, insa macar o data pe luna – o data la doua luni, in functie de finante, ar fi bine sa mergem si la cinema. Altfel o sa raminem fara filme de downloadat.” – Anelle, pe romaniaforum.ro
Unul dintre cei mai mari operatori de cinematografe din Romania, Cinema City, cu cea mai mare dezvoltare in ultimii ani si cele mai multe incasari din bilete in 2010, investeste intre 5 si 10 milioane de euro intr-un cinematograf de tip multiplex. “Toate cinematografele noastre au aceleasi dotari de ultima generatie, scaune cu suport pentru cap si mai mult spatiu pentru picioare, cele mai bune proiectoare Kinoton si Christie. Toate salile sint echipate cu sonorizare Dolby Digital, casele de bilete sint computerizate, iar rezervarile se pot face prin telefon si internet”, a mentionat Ela Siromascenko, marketing specialist Cinema City Romania.
In aceste conditii, lantul de cinematografe este dispus sa astepte si sapte ani pina isi recupereaza investitia. “In ciuda contextului actual, in 2010, in cadrul multiplexurilor operate de Cinema City Romania au fost vindute 3,09 milioane de bilete”, a precizat reprezentantul companiei. Ela Siromascheko nu a dorit sa detalieze totusi daca gradul de recuperare a banilor investiti este mai mare in Bucuresti decit in provincie.
Pe de alta parte, reprezentantii Movieplex Romania, operatorul cinematografului din Mall Plaza Bucuresti, considera ca in aceasta industrie e importanta si locatia. “Avind in vedere faptul ca oriunde ai deschide un cinematograf, investitia este aceeasi (poate costurile de operare sa fie putin influentate de costul chiriei spatiului, costul cu personalul) este important numarul de spectatori pe care un cinematograf il are, deci sint importante locatia in care isi desfasoara activitatea si forta de cumparare a locuitorilor din acea zona. Eventual alti factori – existenta turistilor, eventuale obiceiuri de petrecere a timpului liber pe care le au locuitorii din acea zona”, ne-a explicat Elena Mihai, consilier juridic la Movieplex Cinema. Compania activeaza numai in Bucuresti, unde a investit opt milioane de euro in cinematograful multiplex, dar chiar si asa se asteapta ca durata de recuperare a investitiei sa ajunga pina la 10 ani.
Lupta pentru o piata de 26 de milioane de euro
Numarul de cinematografe a scazut in 2010, dupa o perioada de crestere. Astfel, anul trecut au ramas doar 68 de cinematografe cu una sau mai multe sali in toata tara, de la 74, cite erau in 2009, se arata in Anuarul Statistic al Cinematografiei pe 2010. Pe de alta parte, numarul spectatorilor a ajuns la un record pentru ultimii cinci ani – 6,5 milioane de persoane, o crestere spectaculoasa fata de 2006, cind se inregistrau 2,8 milioane de spectatori. Pretul mediu al unui bilet a crescut de asemenea de la 10,19 lei, acum cinci ani, la 17,15 lei in 2010.
Valoarea incasarilor se afla intr-o tendinta crescatoare, ajungind la 26 de milioane de euro in 2010.
» 80.000 de euro minimum, echipamentele de proiectie pe pelicula si cele de sunet.
» 90.000 de euro minimum, echipamentele de proiectie digitala si 3D.
» 300-500.000 de euro, renovarea unei sali de cinema.
» 5-10 milioane de euro, investitia intr-un cinema de tip multiplex.
» 3-10 ani, perioada de recuperare a investitiei.