Descriind aparitia noii societati postmoderne, organizate in jurul fenomenului de simulare, in care modelele, codurile, comunicarea, informatia si mediile sint artizanii unei rupturi radicale cu societatile moderne. Universul postmodernist propus de Baudrillard, cel al hiperrealitatii, este guvernat de modelele si codurile care determina gindirea si comportamentul si in care mijloacele de divertisment, informare si comunicare ofera experiente mai intense decit realitatea cotidiana. Astfel, harta este mai importanta si mai veridica decit teritoriul pe care il reprezinta.
Domeniile in care hiperrealul se manifesta cu precadere sint televiziunea si jocurile pe calculator. Interventiile postmoderne din televiziune reiau atacul la adresa realismului, preluind unele dintre functiile indeplinite anterior de mituri si ritualuri, cum ar fi integrarea indivizilor in ordinea sociala, consacrarea valorilor dominante, oferta de modele de gindire si comportament – inclusiv cel sexual.
Videoclipul a adus o popularitate imensa star-urilor pop
Inventia postmoderna in domeniul televiziunii din ultimele doua decenii si jumatate a fost videoclipul, o lume metaforica, ireala, creata printr-un flux de imagini comprimat in 3 minute si functionind ca un produs cultural autonom si independent de piesa muzicala pe care o ilustreaza. Videoclipul promovat sistematic, la fel ca reclamele publicitare prin canale de televiziune globale precum MTV, a adus o popularitate la scara planetara star-urilor pop, produse complexe ale industriei spectacolului, cinema-ului si modei.
Ashton Kutcher, un tinar actor de la Hollywood, care a devenit celebru si prin relatia cu Demi Moore, cu 15 ani mai in virsta decit el, este protagonistul emisiunii „Punked” difuzata la MTV, in care star-uri din lumea entertainment-ului sint puse fara sa stie in situatii critice ori jenante, pentru ca telespectatorii, avizi de a afla cit mai multe despre idolii lor, sa se distreze copios pe seama reactiilor neprevazute ale acestora. Farsele, o realitate artificiala construita in cadrul alteia, la fel de artificiala ca si prima, sint intotdeauna deconspirate la sfirsitul fiecarei emisiuni, iar noi, credulii telespectatori, raminem cu impresia ca am aflat mai multe despre viata personala a star-urilor. Acestea au fost ori s-au lasat pacalite, pentru ca noi, fidelii consumatori ai povestilor MTV, sa mergem a doua zi sa mai cumparam un CD cu muzica ori cu jocuri, sa mai vedem un film la cinema ori sa ne luam hainute si cosmetice pentru a nu fi demodati…