Anul acesta, circuitul melomanilor care urmeaza traseul Ateneul Roman-Sala Palatului-Opera Nationala Bucuresti-Sala Radio-Teatrul National Bucuresti-Universitatea Nationala de Muzica se intinde pe mai bine de trei saptamini. Program dens, ca intotdeauna, care solicita deschidere spre cam toate genurile muzicii culte, odihna multa si, nu in ultimul rind, anduranta fizica. Nu e chiar usor sa mergi la un recital la Ateneu la ora 17, sa continui cu un concert la Sala Palatului la ora 19 si sa iti inchei ziua cu muzica baroca la Ateneu la ora 22.30. Cu toate acestea, e un exercitiu pe care multi il fac(em), pentru ca foamea de emotie si de acea indescriptibila senzatie a “pielii de gaina” reprezinta combustibili suficienti pentru a tine departe oboseala.
Am fost rugat sa arunc o privire generala asupra festivalului de anul acesta. Mai degraba, as tinde sa fac un parcurs profund subiectiv si, daca vreti sa tineti cont de el, ma voi bucura sa ne vedem in salile de concert sau de spectacol. Eu, unul, nu as lipsi de la al doilea concert al Residentie Orkest din Praga, in 2 septembrie. Motivele sint Dan Grigore, Concertul pentru pian si orchestra de Edvard Grieg si, clar, Simfonia fantastica a lui Berlioz, lucrare monumentala pe care sint curios cum o va colora dirijorul Christian Badea. O zi mai tirziu, premiera la Opera Nationala Bucuresti. O vedeta, tenorul Johan Botha, o partitura aproape epica, Lohengrin de Wagner, si garantia pregatirii muzicale minutioase date de Cristian Mandeal. Sper sa am timp sa prind si inceputul concertului de la Ateneu de la 22.30. Pelerinajul la Venetia este aproape o obligatie spirituala in fiecare toamna, iar acum il pot face foarte usor cu Venice Baroque Orchestra si Giuliano Carmignola.
Duminica, 4 septembrie, Noche Bach, fara discutie. Fantezia lui Gigi Caciuleanu cu El Ballet Nacional Chileno va eclipsa orice alt reper al zilei. Marti, 6 septembrie, ora 19.30 este arondata Ateneului, unde ne putem intilni cu doua vedete ale scenei de opera mondiale, tenorul Ian Bostridge si mezzo-soprana Angelika Kirchschlager, intr-un program care cuprinde lucrari de Benjamin Britten si Kurt Weill. Joi, de Sfinta Maria Mica, va dau intilnire la Sala Radio, pentru un concert cu totul special, cel al Corului National de Camera “Madrigal”, in onoarea si in amintirea maestrului Marin Constantin. Vor fi invitati surpriza, momente impresionante si… veti vedea. Vineri, 9 septembrie, la Sala Palatului vine in ipostaza de dirijor una dintre marile vedete ale violonisticii mondiale, Nikolai Znaider, cel caruia i-a fost incredintata vioara lui Fritz Kreisler.
Tot in aceeasi seara, dar nu la aceeasi ora (slava Domnului!), la Ateneu, intra in scena unul dintre cei mai iubiti si urmariti invitati ai editiilor festivalului din ultimii ani: Christian Zacharias, alaturi de Orchestre de Chambre de Lausanne, intr-un program integral Schumann. Simbata e tur de forta. Din nou Zacharias la 22.30, dar inainte, la 17.00, Orchestra Saint Martin in the Fields cu Murray Perahia, apoi la Sala, la 19.30, Orchestra si Corul Filarmonicii “George Enescu”, sub bagheta venerabilului Gennady Rozhdestvensky, intr-un program Enescu-Prokofiev.
Si alte recomandari…
In urmatoarele doua zile, excelenta dirijorala rusa continua prin cele doua mari concerte ale Mariinsky Theatre Symphony Orchestra sub bagheta lui Valery Gergiev. Pregatiti-va sa auziti Tablourile dintr-o expozitie de Mussorgsky-Ravel asa cum nu le-ati mai auzit vreodata. Urmatoarele doua zile, 13 si 14, ni-l aduc pe Lawrence Foster, indragostit de Romania, de Enescu si de muzica contemporana, dar si pe Daniel Barenboim, la pupitrul Staatskapelle Berlin. Mozart, Bruckner si Liszt. De neratat! Joi, la Opera Nationala Bucuresti este premiera noii productii cu Oedipe de Enescu, intr-o distributie 100% romaneasca, condusa de dirijorul Tiberiu Soare si strunita scenic de Anda Tabacaru Hogea si Razvan Mazilu.
In aceeasi zi, daca il admirati pe magicianul Jordi Savall, va propun sa il descoperiti pe omologul lui nordic: Ton Koopman, marele specialist si enciclopedist olandez al muzicii vechi, vine la Ateneu alaturi de “Virtuozii” din Bucuresti, intr-o dupa-amiaza integrala Mozart. Vineri, 16 septembrie, il vom vedea in carne si oase la Sala Palatului pe cel pe care l-au vazut sute de milioane de telespectatori in Concertul de Anul Nou al Wiener Philarmoniker: Franz Welser Möst. La Ateneu, in nocturna, sarmanta violonista Isabelle Faust, Cristian Mandeal si Kamerata Salzburg. In 17 septembrie avem din nou dans la Teatrul National Bucuresti – Magifique, pe muzica lui Ceaikovski, in coregrafia lui Thierry Malandain. La concurenta, Midori si Vasily Petrenko la Sala Palatului si, pentru toti, enigmaticele si atit de specialele surori Katia si Marielle Labeque pe afisul Ateneului, Mendelssohn Bartholdy only. Luni, 19, virful il reprezinta combinatia Israel Philarmonic Orchestra-Vadim Repin-Zubin Mehta, in Concertul pentru vioara si orchestra si apoi Simfonia nr. 4 de Ceaikovski. Acelasi titan Zubin Mehta revine la Sala Palatului si in seara urmatoare, pentru a propune, printre altele, Simfonia nr. 5 de Mahler. Daca tot vorbeam de Venetia baroca mai sus cu citeva rinduri, celebrul adagietto va infiripa sonor Venetia muribunda, cu ecouri viscontiene. Miercuri, la Ateneu, alte vechi cunostinte ale publicului bucurestean: Kremerata Baltika si Gidon Kremer. Pe mine insa ma gasiti negresit la concertul de seara de la Sala Palatului, pentru ca, pur si simplu, nu pot rata intilnirea cu Helene Grimaud, asa cum cititorii “Suplimentului” stiu deja. In plus, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia il va aduce la Bucuresti pe unul dintre cei mai titrati dirijori contemporani, Antonio Pappano.
Nu mai vorbesc de program, cu Concertul nr. 1 pentru pian si orchestra de Brahms, urmat de Patetica lui Ceaikovski. Daca va lipsea opera, pe 23 septembrie este Evgheni Oneghin, cu Iveri Tamar si Marius Brenciu, alaturi de solistii bucuresteni, iar impatimitii de Haydn se pot delecta cu o varianta eleganta si foarte studiata a oratoriului Creatiunea in varianta propusa la Ateneu, seara, de Trevor Pinnock si Orchestra of the Age of Enlightenment. Simbata, din nou Mahler, dar Simfonia nr. 9, cu Orchestre National de France si Daniele Gatti, cei carora le revine si onoarea de a incheia editia cu numarul XX a festivalului, in 25 septembrie, alaturi de Ha-Na Chang, cu un program care va merge de la Brahms la Bolero-ul lui Ravel. Iar acestea ar fi doar optiunile mele, insa o simpla vizita pe www.festivalenescu.ro va poate dezvalui multe alte tentatii. Ne vedem la concerte!