Lucrurile pareau sa formeze un cerc vicios: nu era CA pentru ca ministrul Culturii statea sa plece, pe urma n-a mai plecat, dar CA tot a intarziat sa apara, iar cineastii au asteptat ca fraierii. Secretomania, ca igrasia, roade CNC-ul de cand se stie el, iar sub conducerea lui Mihail Kogalniceanu ea s-a acutizat. Desi zvonurile despre un nou CA si despre rezultatele primei sesiuni a concursului de finantare circulau prin urbe de aproape o luna, rezultatele concursului s-au pus pe site-ul CNC de-abia pe 1 octombrie, iar componenta CA nu a fost facuta publica nici pana azi (eu, cel putin, n-am gasit-o), desi se pare ca CA – intr-o varianta sideranta si neasteptata, aratand ca paradigma s-ar fi schimbat pe ascuns – ar fi compus din: Razvan Penescu, Ileana Barsan, Diana Butoieru, Mihai Gligor si Doru Mitran. Daca cineastii n-ar fi inceput sa isi exprime public nemultumirea, n-am fi aflat ca Mihai Kogalniceanu a plecat pas-pas de la CNC si ca acum exista un director interimar in persoana Ancai Mitran, care a condus mult timp Arhiva Nationala de Filme. Primul care a iesit la rampa a fost Calin Peter Netzer, care se astepta sa ia pentru Ana, mon amour, dat fiind ca fusese pe locul 1, toata suma ceruta – 2,97m RON, nu doar 1,59m RON. Anca Mitran a declarat pentru Mediafax ca pe site-ul CNC exista un alt comunicat care anuleaza ce stia cineastul si ca, deci, nu poate lua mai mult de 20% din sectiunea respectiva (lucru decis sub CA-ul si directorul vechi). Apoi au aparut alte voci pe care le reproducem mai jos, nu inainte de a spune ca juriile au fost alcatuite din: Copel Moscu, Adrian Lustig, Irina Chirita, Tudor Calin Zarojanu, Constantin Chelba (fictiune lung si scurtmetraj), Ionela Banarescu, Lucian Pricop si Iulian Comanescu (documentar), respectiv Dan Panaitescu, Ruxandra Grecu si Radu Igaszag (animatie). Totusi, cele mai multe credite, cinci, le-a primit compania Hai Hui Entertainment (Oana Giurgiu), urmata de Mandragora (Anca Puiu) cu patru (din care trei lungmetraje de debut), in vreme ce HiFilm Productions (Ada Solomon), Zazu Film (Cristina Iacob), Paradox Film (Marius Theodor Barna), Gheorghita SRL (Cornel Gheorghita), Saga Film (Alex Teodorescu) si Adenium Film (care abia a fost infiintata, nimeni nu stie ce-i cu ea) au primit cate doua credite. Cineastii il acuza pe Mihail Kogalniceanu ca a tinut secreta componenta comisiilor pentru ca stia ca urma sa plece si ca un nou CA avea sa fie numit. Refrenul zilei de pe retelele de socializare e chiar acesta: exista un nou CA, mult mai credibil, dar comisia e veche. La urmatorul concurs o sa fie mai bine. De fapt, nu chiar la urmatorul, pentru ca a doua sesiune de finantare din 2014 e in desfasurare si tot dupa calendarul vechi. Oricum, actualei sesiuni nu i-a lipsit – ca de obicei – umorul absurd: un proiect al reputatului Serghei Loznitsa, produs de Cristian Mungiu prin Mobra Films, a fost descalificat pentru ca ucraineanul si-a scapat semnatura la finalul conceptiei regizorale si, vezi Doamne, concursul e secret, iar comisia trebuie sa taxeze orice abatere (ceea ce e o ipocrizie, se stie cine ce proiect are).
Marian Crisan: „O gluma de la cap la coada“
Concursul de filme pe puncte s-a terminat. A fost o competitie aparent „stransa“, dar, din pacate, ca de obicei compromisa. Companii mari, mici si mijlocii s-au intrecut in printarea de tone de hartie si masluiri de dosare ca sa dea bine la comisie. Cat despre comisie, numai de bine. Infiintata pe ascuns si tinuta secret fara sa se respecte propunerile tuturor asociatiilor. Nu mai amintim de sistemul de punctare si de faptul ca, de pilda, de multe ori scenariile de fictiune sunt citite de regizori de documentar, de operatori de imagine sau de critici de film. Ma intreb cate scenarii de lungmetraj au semnat sau produs acestia? Pe scurt, concursul a fost o gluma de la cap la coada. Un adevarat circ sub atenta supraveghere a CNC, care e o institutie disfunctionala, depasita, blocata in regulamente si legi care dau castigatori cu note la precizie de zecimi si sutimi, la virgula. Ai senzatia ca esti la proba pe aparate de la gimnastica sau la patinaj artistic. 43,34… 56,78… 14,23… Cata precizie, cata acuratete in aprecierea scenariilor si a oamenilor! Corectitudinea nu poate fi pusa sub semnul intrebarii, nu?
Adrian Sitaru: „De mult n-am mai avut acest gust amar“
Dragi colegi de breasla, ma adresez celor care cred ca am facut in film, cat de cat, lucruri bune. Vreau sa va spun ca de mult, de la inceputul anilor 2000, n-am mai avut acest gust amar, de sila si dezamagire fata de un concurs de proiecte organizat de CNC. Ma intreb, oare aveti acelasi gust ca si mine, ca regizori ce n-au dat-o de gard cu nici un film sprijinit de CNC, care fac, de cate ori se poate, filme pe propriii bani, atunci cand chiar au nevoie de sprijin sa nu-l obtina? Sau sa fie o pseudo-sprijinire, de ochii lumii, cand unui proiect de lungmetraj i se aloca doar 75 de mii de euro, bani pe care altii ii iau pentru un scurtmetraj? M-am referit la mine, dar am mai identificat cel putin un regizor in aceeasi situatie. Mi-era rusine de multe din tara asta, dar incepe sa-mi fie rusine si de breasla, atat de vestita pe afara. Altfel, toate bune, incep peste o saptamana filmarile la un lungmetraj fara nici un ban.
Paul Negoescu: „Singura mea consolare e ca am punctaj mai bun decat Tornatore“
Faptul ca am fost primul sub linie nu m-a deranjat, cat m-a confuzat, pentru ca imi puneam sperantele in alt proiect, care s-a clasat pe locul 31 (din 39 de proiecte inscrise) si care a fost notat de catre comisie cu o medie de 4,8. M-a confuzat faptul ca mi-am facut sperante bazandu-ma nu doar pe bunul meu simt care-mi spunea ca e un proiect valid, dar si pe feedback-ul primit pentru proiectul care fusese selectat la mai multe piete de coproductii, unde fusese de altfel si premiat. In plus, la ultima sesiune a concursului CNC castigase pentru dezvoltare, unde fusese notat cu o medie in jur de 7. Ma intreb cat de prost am dezvoltat eu scenariul in ultimele luni din moment ce calitatea lui a scazut asa drastic? Lucrurile astea imi ridica semne de intrebare legate de competenta acestei comisii sau de buna ei credinta. Mi se pare cel putin ciudat ca numirea comisiei a fost tinuta secret, la fel ca a fost formata din persoane care n-au legatura cu fenomenul, inactive de ani buni sau care au legaturi cu un mare studio de productie. (Nu e greu sa vedem care, daca ne uitam la ordinea celor mai mari note.) Mi se pare cel putin ciudat si cum case de productie aparute peste noapte au punctaje comparabile sau chiar mai mari decat cele ale caselor de productie consacrate. Singura mea consolare e ca am punctaj mai bun decat Tornatore.
Gabriel Achim: „Cel mai bun debut e o piatra de gat“
N-as vrea sa vorbesc despre modul tendentios in care sunt finantate proiectele si despre lipsa de orizont a regizorilor si producatorilor aflati la inceput. Si nici despre sistemul actual de punctaj, care nu face decat sa acopere sublim lipsa de competenta a celor care jurizeaza si interesele de grup din pseudo-industria de film din Romania. Despre cum sunt pus in postura de a alerga, de fiecare data, in cursa de 100m cu Usain Bolt, care are dreptul sa porneasca cu 40-50m in avans fata de linia de start. Sunt un regizor al carui prim film a fost considerat cel mai bun debut al anului 2012 si de cei „batrini“ (UCIN), si de cei „tineri“ (GOPO). Nu mi-am luat aerul ca al doilea film e ca si facut. Am muncit din greu trei ani la urmatorul proiect, premiat si dezvoltat cu unii dintre cei mai buni consultanti pe scenariu la nivel international, si flatat de entuziasmul neconditionat al coproducatorilor francez si german. N-am avut noroc. In cele 4-5 concursuri CNC la care am participat, n-am coborat sub locul 28. Invariabil, specialistii din comisie m-au notat cu 2 pentru potentialul international sau, mult mai favorabil, cu 4 pentru structura dramaturgica. Am incercat atunci sa invat de la castigatori. Si am realizat ca cel mai bun debut e o piatra de gat. O telenovela sau un film cu Alex Velea ar fi rupt ghinionul.
Bogdan Mustata: „Cate grupuri, atatea filme“
De fiecare data cand am picat la CNC a fost din cauza scenariului, pentru ca punctajul tehnic a fost tot timpul suficient de bun. Se pare ca scenariile mele nu intrunesc „criteriile estetice“ ale comisiilor. Cred ca deja putem vorbi despre cinematografia CNC-ista, a celor care cred ca stiu ce-i aia film si ce reguli trebuie sa respecte un scenariu. Si ei vor ca toti sa fie dupa asemanarea lor. Eu caut feluri noi de a ma exprima. Comisiile nu sunt deschise pentru asa ceva. Trebuie sa ni se dea posibilitatea sa ne prezentam deschis scenariul si proiectul in fata comisiilor. Asta poate ajuta mult mai mult la intelegerea si evaluarea proiectelor decat punctajele cu zecimale impersonale. Acum a fost comisia lui Sarbu. Data viitoare, poate va fi a „noului val“ sau poate a „alora batrani“. La fel si filmele. Cate grupuri, atatea filme. O sa vedem Moartea domnului Lazarescu – partile 58, 59 si 60, Selfie 12, 19, 2 si Margo 45, 32, 8.
Rezultatele
La prima sesiune de concurs din 2014 au fost alocate fonduri de productie pentru opt lungmetraje, sapte lungmetraje de debut, sapte scurtmetraje, opt documentare si sase filme de animatie. De asemenea, cinci proiecte au primit sprijin pentru dezvoltare.
La lungmetraj au primit finantare proiecte regizate de: Calin Peter Netzer, Cristina Iacob, Iulia Rugina, Jesus del Cerro, Stere Gulea, Dumitru Tanase, Cornel Gheorghita si Dan Chisu, valoarea totala a creditelor fiind de 7.950.000 RON. La categoria lungmetraj debut, creditele au fost in valoare totala de 3m RON, iar proiectele vor fi regizate de: Mihaela Popescu, Mircea Nestor, Liviu Sandulescu, Dorian Boguta, Cristian Iftime, Dragos Buliga si Anton Groves.
Victor Dragomir, Constantin Popescu, Bogdan Muresanu, Andrei Cretulescu, Andra Chiriac, Radu Potcoava si Ion Arama & Raluca Gorgos au primit in total 750.000 RON pentru proiectele lor de scurtmetraj. Pentru documentare de scurt si lungmetraj 1,65 m RON se impart intre: Giuseppe Tornatore, George Chiper, Marius Barna, Cornel Gheorghita, Claudiu Mitcu, Sorin Luca, Dumitru Budrala si Duco Tellegen. La filmele de animatie scurt si mediumetraj au fost 1,5m RON si se impart intre: Anca Damian, Robert Lakatos, Ioachim Stroe, Vasile Alboiu, Tudor Avramut, Sebastian Cosor. Lungmetraje de Vali Hotea, Mihai Sofronea, Andrei Gruzsniczki, Tudor Cristian Jurgiu si Kiki Vasilescu au primit credite de dezvoltare. In total, s-au pus la bataie 15 milioane de lei (aproape trei milioane si jumatate de euro).