Avem in Romania 60 de malluri si 57 de teatre dramatice; 15.000 de angajati in serviciile secrete (cat Germania si Franta la un loc) si cam 5000 de amploaiati in in­stitutiile teatrale; din totalul de 19 milioane, circa 2 milioane de ro­mani pariaza anual la jocuri de noroc,

Cheltuind peste 1 miliard de euro; doar 5% […]

Doua sunt cele mai importante repere ale anului cinematografic 2016 – reformele din cinematografie, mai ales Ordonanta de Urgenta de modificare a Legii Cinematografiei (adoptata de fostul Guvern pe ultimii 25 de metri), si succesul fara precedent al filmelor romanesti la Cannes. Merge si un al treilea, daca se va verifica in 2017 […]
N-as zice ca 2016 a fost un an prea bun pentru lumea in care traim. A inceput cu valul de agresiuni sexuale din Germania, din noaptea de Anul Nou, provocat de imigranti din tari musulmane, dar si cu incercarea esuata a autoritatilor si presei locale de a-l mini­maliza, pentru a nu starni xenofobia din sanul de­mocratiei europene. […]
In urma cu un an, putini ii dadeau vreo sansa lui Liviu Dragnea. Abia se stinsesera ecourile tragediei de la Colectiv, iar strada era inca vie in mintea politi­cienilor. Partidele se temeau de societatea civila, iar liderii politici abia daca ieseau la televizor pentru a spune cateva vorbe.

Declinul partidelor era evident, […]

Un bilant concis al anului literar cere un inceput abrupt si anunta din start excluderea traducerilor. Ele au nevoie de propriul capitol, cu proxima ocazie. Cu putine exceptii, cartile valoroase de proza au inceput sa se adune, anul acesta, din toamna incolo, mai precis de la Targul de carte Gaudeamus, cand s-au lansat cele mai multe […]
2016 a fost un an bun pentru cartile romanesti: cateva debuturi excelente si o lista maricica de reveniri spectaculoase.

Incep deja traditionala retrospectiva altfel, cu literatura pentru copii si adolescenti, care capata din ce in ce mai mult contur. Debuturile care mi-au placut cel mai mult sunt Cartea nasoaselor […]

Dupa doua decenii care nu pareau sa-i ofere cele­britatea de altadata, ultimii trei ani confirma – valoric, inainte de toate – faptul ca proza reflecta deopotriva maturizarile creatorilor si ale pietei de carte. Un senzor ramane credibil: romanul isi are locul sau stabil si impermeabil.

La inceputul anului, o surpriza: […]