Dupa succesul lui Cristian Mungiu la Cannes, multi cineasti si oameni din domeniu v-au acuzat si au spus ca in loc sa-l felicitati, mai bine v-ati ocupa de situatia de la Centrul National al Cinematografiei (CNC) care in fiecare an pune probleme. Cum comentati acest lucru?
Eu cred ca era normal sa-l felicit pe Cristian Mungiu si echipa cu care el a conlucrat pentru ca este prima data cand cinematografia romaneasca primeste un asemenea premiu international. In legatura cu situatia de la CNC, ea este fundamental modificata fata de decembrie 2006, intrucat impreuna cu reprezentantii asociatiilor si uniunilor din domeniu am refacut regulamentul de concurs si am decis ca nominalizarile sa se faca integral de aceste organisme profesionale, urmand ca ministrul doar sa le consfiinteasca prin ordinul sau.
Dupa ce a castigat Ursul de Aur la Berlin, Cristi Puiu a picat la concursul CNC cu proiectul „Moartea domnului Lazarescu”, pentru ca apoi sa castige una dintre sectiuni la Cannes. Cum veti preveni situatii de genul acesta?
Nu apar nici CNC, nici juriul si vreau sa spun ca sunt adeptul ideii ca aceste comisii trebuie schimbate din sase in sase luni. Orice juriu procedeaza subiectiv, nu exista un juriu absolut obiectiv, fiindca este format din persoane, fiecare cu gusturile, preferintele si viziunile sale. La concursurile respective nu sunt transmise opere finalizate, ci proiecte, sunt niste crochiuri, niste concepte. Una este sa premiezi un concept si alta este sa premiezi, asa cum se intampla la un festival de film, opera finita, in integralitatea ei. La concursurile de scenarii se premiaza mai degraba o potentialitate artistica, oamenii trebuie sa inteleaga acest lucru, pentru ca ulterior apare echipa de actori, compozitorul, scenograful, directorul de imagine. Nu poti sa stii exact pornind strict de la un scenariu daca va iesi sau nu un mare film.
Cum vi se par notele pe care membrii comisiei numiti de dumneavoastra la concursul din 2006 le-au dat scenariului lui Cristian Mungiu? (cea mai mare a fost 8,20, iar cea mai mica 5,80, n.r.)?
Filmul a primit banii de la CNC si daca acest juriu nu era de acord cu propunerea initiala, Romania nu mai avea un Palme d”Or la ora aceasta. Al doilea lucru pe care vreau sa-l spun este ca proiectul propus de catre Cristian Mungiu a primit din partea CNC suma pe care autorul a solicitat-o, nicicum diminuata, ci peste 350.000 euro. Nu stiu de ce este asociata la nesfarsit persoana ministrului cu CNC si cu banii care se dau. CNC are independenta, are un Consiliu de Administratie, este o entitate, primeste bani de la buget, isi gestioneaza sumele. Ceea ce mi se pare important insa este ca in sfarsit avem bani in cinematografie, facem o productie buna de film, iar aceasta productie este in sfarsit recompensata. Sigur, este nu meritul Ministerului sau al CNC, ci al unei generatii foarte bune de creatori de film.
Sursa: Mediafax