Mult mai interesant de studiat este fenomenul rusesc, propaganda intensa in care s-a angajat trup si suflet dirijorul dublat de oligarhul milionar, prieten cu presedintele Putin, Valeri Gergiev. Lista iesirilor sale in scena pentru a-si elogia si apara prietenul este impresionanta. In februarie, in ajun de Olimpiada, intervievat la Davos de CNN, el spunea: „cred ca o multime de oameni gresesc in ce-l priveste pe presedintele Putin. […] Cred ca presedintele Putin apartine unui foarte restrans grup de lideri ai lumii, care considera cultura un lucru extrem de important“. In martie, Valeri Gergiev, raspunzand intrebarilor revistei „Argumenti i facti“, se declara convins ca „Rusia, in nici o circumstanta, nu poate deveni o tara agresoare, desi multora din lume li se spune altfel. […] Ceea ce se petrece in Ucraina a ingrijorat Statele Unite si Europa. Dar aceste evenimente ii privesc in primul rand pe ucraineni si pe rusi. Iar pe plan istoric aceasta nu este nici prima, nici a doua, nici a treia incercare de a incaiera cele doua natiuni surori. Batalia intensa politica purtata astazi, cu un imens amestec de erori, frauda si murdarie, este foarte primejdioasa“.
Aratat cu degetul pretutindeni, starnind el proteste in lant la diversele sale concerte in Occident, din Marea Britanie pana in Statele Unite, trecand prin Germania si Olanda, Valeri Gergiev nu si-a incetat o clipa campania pro-Putin si anti-ucraineana, cum o dovedea cu prisosinta un interviu in limba engleza, acordat in luna iunie televiziunii finlandeze, cu prilejul festivalului sau de la Mikkeli. Intrebat despre anexarea Crimeei, Gergiev raspundea la fel de sigur pe el: „nu este anexare, oamenii au votat pentru a parasi Ucraina [subl. mea V.E.], fiindca in Ucraina sunt prea multe elemente naziste…; Eu am facut doar o singura declaratie, am spus ca oamenii din Crimeea trebuie salvati imediat, altfel ei vor impartasi soarta celor de la Kiev…“.
Mai regretabil este ca foarte putini muzicieni, practic nici unul cu pondere in viata muzicala imediata a Rusiei, au avut curajul sa contracareze acest tip de propaganda. In afara Rusiei, insa, s-au auzit voci, cea a lui Gidon Kremer, in primul rand, sau a mai tinerei violoniste georgiene, Lisa Batiasvili. Cu ocazia unui concert cu Filarmonica din Berlin in iunie, Batiasvili isi anunta bisul – o prelucrare pentru vioara a unui cantec popular de Igor Loboda – drept un semn de solidaritate cu poporul Ucrainei. Artista in rezidenta si la Hamburg, la Orchestra Simfonica a Radiodifuziunii Nord-Germane (NDR), ea raspundea, in septembrie, intr-un interviu cu cotidianul „Hamburger Abendblatt“, la intrebarea daca nu are o senzatie de „déja-vu“ fata de actualitatea din Ucraina: „Intr-adevar. Cred ca totul se petrece in maniera georgiana. […] Cand in Osetia de Sud s-a declansat [razboiul], germanii nu au crezut ca Rusia era agresorul. Acum, in Ucraina, suntem in fata unei situatii identice. Este acelasi soi de invazie sub pretextul apararii propriului popor“.
Anul propagandei ruse pe tema conflictului din Ucraina s-a incheiat in mod lamentabil, la inceputul lunii decembrie, cand soprana Ana Netrebko a donat un milion de ruble – echivalentul atunci a cca 19.000 de dolari – „din veniturile ei personale, Teatrului National de Opera si Balet «Anatoli Solovianenko» din orasul est-ucrainean Donetk“. Numai ca evenimentul, petrecut si filmat la St. Petersburg, a avut alura unei primitive inscenari propagandistice. Cel care a luat cecul din mana sopranei a fost unul din liderii auto-proclamatei asa-zise republici populare, Oleg Tariov, un fost deputat de la Kiev, dat in urmarire de ucraineni pentru actiuni separatiste, si aflat pe lista persoanelor impotriva carora au fost decretate sanctiuni ale Uniunii Europene.
Iar daca Netrebko a cazut facil in plasa propagandei si s-a fotografiat chiar cu steagul separatistilor, o alta celebritate a scenei de opera, Cecilia Bartoli, pare sa fi profitat cu relativa abilitate de eforturile propagandistice ruse pentru a-si inregistra si apoi promova ultimul ei proiect, intitulat St. Petersburg, un CD cu o selectie de arii de muzica baroca interpretata la curtea tarilor Rusiei, culese din arhivele Operei Mariinski, gratie interventiei lui… Valeri Gergiev. O stire aparuta pe site-ul unuia din miliardarii petrolului, apropiati de Vladimir Putin, a dezvaluit ca discul Decca si turneul de concerte al Ceciliei Bartoli sunt sponsorizate de „Fundatia de Caritate Elena si Ghenadi Timcenko“. Or, Ghenadi Timcenko, anchetat de procurorii americani pentru spalare de bani, a fost unul dintre primii oligarhi vizati si afectati de sanctiunile occidentale dupa interventia rusa in Ucraina si anexarea Crimeei…
Legenda foto: Ioan Holender in clipul electoral realizat in beneficiul candidatului prezidential Victor Ponta