La Teatrul „Nottara“, Tompa Gabor a readus la rampa Noul locatar in versiunea din 2004, realizata la Newcastle cu Northern Stage Ensemble. Discursul regizoral respecta cu fidelitate partitura dramaturgica a lui Ionesco, dar o si imbogateste printr-o lectura interpretativa tradusa in amprenta pusa asupra personajelor, jocul actoricesc, dinamica scenica, detalii scenografice. In rolul principal l-a pastrat pe actorul spaniol Francisco Alfonsin, a carui interpretare este foarte originala. Exersat in profesiune prin experiente teatrale in mai multe culturi, Alfonsin s-a format ca actor in Spania, dar a jucat si in Anglia, Franta, a facut film, are un doctorat, e, cu alte cuvinte, un creator complex, care straluceste si in prestatia de-acum. Valorificandu-i multiculturalitatea, Tompa Gabor i-a distribuit replicile nu numai in limba romana, ci, cateva, si in engleza, altele in franceza, plus un scurt fragment din Viata e vis a lui Calderon de la Barca, spus in spaniola! In cel mai autentic stil al Strainului care nimereste in lumea Portaresei. Intr-adevar, cei trei actori romani, Ada Navrot-Portareasa, Ion Grosu si Gabriel Rauta-Hamalii, utilizeaza un alt tip de joc, contrastant. Noul locatar e desenat precis, dar mai putin ostentativ, apeland la un stil interpretativ mai auster; in timp ce titularii scenei de pe bulevardul Magheru se plaseaza intr-un registru clovnesc, extrovertit. Spectacolul lui Tompa Gabor ilustreaza cu acuratete si ingeniozitate proliferarea materiei, intr-un crescendo elaborat, tinut sub controlul strict al imaginatiei regizorale. Coerent, inventiv, fluid.
Declarata de juriul UNITER Cea mai buna piesa a anului 2013, In trafic a Alinei Nelega a devenit spectacol la Teatrul National din Tirgu Mures, Compania Liviu Rebreanu, sub conducerea regizorala a autoarei. Alina Nelega e adepta declarata a textocentrismului, piesa de teatru reprezentand punctul vital al spectacolului, componenta esentiala pe care trebuie sa o ridice din pagina de literatura si sa-i dea tridimensionalitate. Din aceeasi grija suverana fata de materialul dramatic, Alina Nelega a si transpus scenic cateva din propriile scrieri. Motiv caruia i se adauga, foarte probabil, neincrederea in regizorii zilei, refuzul regiei inteleasa ca operatiune de reinterpretare a piesei prin mizanscena in variante scenice unde autorul abia de-si mai recunoaste lucrarea. Nu e egolatrie de autor, e respect pentru litera dramatica.
Pentru In trafic, Alina Nelega a lucrat cu actrita Elena Purea, pe care o cunoaste foarte bine din colaborari precedente si care detine datele necesare intruchiparii celor sapte personaje feminine atat de diferite. Monodrama Alinei Nelega, specie in care autoarea exceleaza, (re)impunand-o in peisajul teatral romanesc recent, a pornit de la o stire de presa pe care a dezvoltat-o literar: intr-o intersectie din Bucuresti, o neacordare de prioritate a escaladat in atac armat, o soferita impuscand un sofer in plina strada. Folosind potentialul teatral al situatiei, Nelega a dezvoltat-o in sapte secvente cu tot atatea personaje feminine imaginare. A rezultat un crochiu portretistic al genului „slab“ in ipostaza de sotie, mama/casnica, femeie de afaceri, sefa de cabinet, cadru medical, politista si… catelusa. Spectacolul are calitatea unei bune articulari scenice, slujind textul, atestand adevarul ca, in fond, dramaturgul e cel dintai si cel mai bun regizor al propriului text!
Doua aparitii editoriale au imbogatit bibliografia teatrologica autohtona: Utopii performative. Artisti radicali ai scenei americane in secolul 21 de Cristina Modreanu si Noi practici in artele spectacolului din Europa de Est/ New Performing Arts Practices in Eastern Europe (editor Iulia Popovici, coordonator Ioana Malau). Concretizare livresca a unei burse de cercetare Fulbright, Utopii performative este focalizata asupra teatrului experimental american al ultimilor ani, in epicentrul sau innoitor, New York, explorand dimensiunea lui performativ-spectaculara. Critic de teatru curios, cu privire avizata, inteligenta, autoarea a urmarit la fata locului artisti si creatii, a selectat riguros, a analizat profund creatori si grupuri care fac agenda estetica a zilei. Printre ei, „clasicizatii“ Meredith Monk, Martha Graham, Merce Cunningham, Anne Bogart, Laurie Anderson, Richard Maxwell, Wooster Group, Richard Foreman, Marina Abramovic, dar si „nou intratii“ Ping Chong, Young Jean Lee, Heather Kravas, John Jesurun, Jay Scheib, Liz Magic Laser, Witness Relocation, Foundry Theatre, The Civilians etc.
Noi practici in artele spectacolului din Europa de Est/ New Performing Arts Practices in Eastern Europe evoca artele spectacolului din Europa de Est intr-un context comun, oferind o perspectiva comparativa a ceea ce s-a petrecut in spatiile culturale din Rasaritul european prin prisma noului artistic, in intervalul 2000-2014. Privirea regionala este asigurata de un grup de teatrologi si jurnalisti din tarile respective (Bulgaria, Cehia, Croatia, Republica Moldova, Polonia, Romania, Rusia, Slovacia, Slovenia, Ungaria, Ucraina) care, prin studii, articole si interviuri, scaneaza personalizat tendintele si realitatile continentale. Carte cu contributori, Noi practici… ofera informatii relevante din zone culturale cu istorie relativ comuna, care au dezvoltat diverse formule teatrale pe traseul recuperarii sincronismului european.