De cand exista premiile Oscar au fost mereu si asemenea „absente“ notabile, iar analizarea acestor „ignorari“ a ajuns si ea sa faca parte din traditie. „BBC News“ a intocmit o lista cu cele mai nedrepte si celebre „absente“ de pe lista nominalizatilor la Oscar din intreaga istorie.
Pe primul loc in aceasta lista se claseaza, fara doar si poate, doua capodopere semnate de Charlie Chaplin: Luminile orasului si Timpuri noi.
Astazi, ele sunt considerate drept doua dintre cele mai bune filme realizate vreodata, dar, la vremea premierei (in 1931, respectiv 1936), nici nu au fost luate in considerare pentru vreun Oscar. Luminile orasului, aminteste „BBC News“, a fost ignorat in favoarea unor filme astazi uitate in mare parte, precum The Front Page, East Lynne, Skippy, Trader Horn si a filmului care a castigat Oscarul in acel an, Cimarron. Alte filme uitate – The Great Ziegfeld, San Francisco sau The Story of Louis Pasteur – au fost nominalizate cinci ani mai tarziu, in defavoarea lui Timpuri noi. Dar, pe vremea aceea, nu putini erau cei care considerau ca filmele lui Chaplin devenisera teribil de demodate…
In 1934, Oscarurile au ignorat-o pe Bette Davis in rolul chelneritei manipulatoare si crude care il duce pe cai gresite pe pasnicul doctor Leslie Howard, in Sclavia umana. Este filmul despre care multi critici spun ca a transformat-o pe Davis in star si, atunci, interpretarea ei a fost aplaudata atat de colegii actori, cat si in cronici. BBC spune ca membrii Academiei au fost furiosi cand votantii au pornit o campanie pentru sustinerea lui Davis, in ciuda listei oficiale de nominalizati. In acel an, Bette Davis a pierdut Oscarul, dar l-a primit un an mai tarziu pentru rolul din Dangerous.
Dupa un debut fulminant cu Cetateanul Kane (si scandalul aferent), Orson Wells a continuat ca regizor cu Splendoarea Ambersonilor, in 1942. Desi remontat considerabil la indicatiile sefilor studiourilor RKO, filmul a fost un succes (si este si el considerat unul dintre cele mai bune filme americane realizate vreodata). Dar magnatul William Randolph Hearst, care se simtise „vizat“ de Cetateanul Kane si acolitii lui (printre care cumplita clevetitoare Louella Parsons), reusise sa bage o asemenea groaza in toti cei din Hollywood, incat membrii Academiei au preferat sa uite de Wells la Oscaruri.
De asemenea, Academia nu a prea luat in seama nici celebrul Vertigo al lui Hitchcock, in 1958, si nu l-a inclus pe lista nominalizarilor la „Cel mai bun film“. Nici Hitchcock, nici James Stewart, interpretul rolului principal, nu au fost luati in considerare. In toata cariera sa, Hitchcock a castigat un singur Oscar, unul onorific, la finalul carierei. Dar un sondaj printre sute de critici si regizori realizat in 2012 de catre revista „Sight & Sound“ a declarat Vertigo drept cel mai mare film realizat vreodata.
Sa ramanem la Hitchcock si sa vorbim despre alta capodopera a acestuia, Psycho (1960). Din nou, un film de urias succes inca de la lansare, dar care, se pare, i-a cam deranjat pe membrii Academiei fiindca a fost facut cu un buget minuscul si cu echipa pe care maestrul o folosea la realizarea serialului TV Alfred Hitchcock Presents. Asta plus faptul ca Psycho facea parte din categoria „respingatoare“ a filmelor horror au facut ca Anthony Perkins sa nu fie nominalizat la Oscar pentru, poate, cel mai fascinant rol din cariera sa.
Filmele horror nu au fost niciodata bine primite la premiile Oscar, nici macar cand au fost realizate de mari regizori. Un foarte bun exemplu este The Shinning, adaptarea semnata de Stephen King in 1980. Kubrick inregistrase o serie de nominalizari inca de la Doctor Strangelove, dar cand a facut The Shinning, Academia a preferat sa il nominalizeze pe Richard Rush pentru The Stunt Man. Evident, nici Jack Nicholson nu a fost bagat in seama. BBC aminteste ca, in toata istoria lor, Oscarurile nu au recompensat un film horror.
Doi alti mari actori, in roluri foarte bune, au fost si ei omisi de pe lista nominalizatilor. Unul, spune BBC, este Dennis Hopper in rolul psihopatului Frank Booth din Catifeaua albastra (1986) al lui David Lynch. Academia a decis sa ignore acest rol, in favoarea interpretarii din Hoosiers, o aparitie mult „mai blanda“. Robert Redford a fost si el ignorat pentru rolul din All Is Lost (2013). A castigat Oscarul ca regizor debutant in 1980 pentru filmul Ordinary People, cand a furat statueta de sub nasul lui Marton Scorsese (Raging Bull) si Kubrick (The Shinning).
Alti „ignorati“ au fost, spune „BBC News“, si Spike Lee pentru Do the Right Thing (1989), compozitorul Ennio Morricone pentru muzica de la Once Upon a Time in the West (1969), Peter O’Toole pentru rolul din Lawrence of Arabia, Martin Scorsese pentru Taxi Driver, iar lista ar putea continua cu alte nume si titluri celebre.