Cipriotii au vrut neaparat sa afle de ce ziaristii de la „Charlie“ au insistat cu caricaturile si satira la adresa fundamentalistilor, in ciuda amenintarilor primite.
Plantu a fost nevoit sa apere libertatea de expresie a artistilor, estimand ca „este necesara o lunga batalie pedagogica pentru a face inteles acest tip de imagine“, relateaza „Le Figaro“.
„Toti artistii au dreptul sa se exprime si sa spuna ceea ce vor“, a explicat Plantu. „Dar nu e suficient. Trebuie stiut ca pot exista oameni care nu inteleg nimic din aceste imagini si ca avem de facut o munca pedagogica de durata la nivel national, european si international. (…) Suntem abia la inceputul razboiului cu fundamentalismele, dar, mai ales, la inceputul unei lupte educative.“
In vreme ce in lumea musulmana s-au inregistrat proteste contra „Charlie Hebdo“ in ultimele zile, proteste deseori violente si sangeroase, in Cipru lucrurile stau putin altfel.
In Republica Cipru, helenofona si ortodoxa – a explicat un desenator de la jurnalul „Politis“ – , se pot face caricaturi cu Iisus sau pe teme religioase fara probleme, desi ele sunt evitate de cate ori este posibil. In schimb, exista o libertate totala in a lovi in „dusmanul“ turc, inclusiv denuntarea prin caricaturi crude a limitarii libertatii de expresie in Turcia.
In partea de nord a Ciprului, aflat sub ocupatie turca si majoritar musulman, un ziar a reprodus fara probleme si fara consecinte prima pagina a ultimului numar din „Charlie“, cea cu Mahomed care poarta anuntul „Je suis Charlie“. Intre timp, Gérard Biard, redactorul-sef al lui „Charlie Hebdo“, a criticat mass-media americana care a evitat sa publice ultima coperta a „jurnalului supravietuitorilor“ de la „Charlie“. „Religia nu trebuie sa fie un argument politic“, a declarat Biard.
Plantu, unul dintre cei mai cunoscuti desenatori satirici francezi (care publica in „Le Monde“), a avut si el partea lui de controverse, ultima in 2009 cand a fost atacat de un grup religios pentru o caricatura cu Iisus distribuind prezervative in Africa.