Tragicul atentat de la Paris a umflat popularitatea revistei la cote imense. Numarul de dupa atentat a fost tras intr-un tiraj uluitor, de 7 milioane de exemplare, cel mai mare tiraj din istoria presei franceze. In aceasta vreme, prin vanzarea ultimului numar si donatii, redactia „Charlie Hebdo“ a strans peste 10 milioane de euro, o suma de vis pentru un saptamanal care se incapataneaza, pentru a-si pastra „independenta“, sa nu publice reclame si sa traiasca numai din vanzarea la chioscuri.
Noul succes al revistei se vede si in cresterea numarului de abonati, de la 10.000 inainte de atentate, la 200.000 imediat dupa evenimente. Acesti noi „fideli“ nu sunt numai francezi, ci si vedete internationale precum Arnold Schwarzenegger.
Emotia provocata de atentat a avut un efect ciudat: a ridicat brusc cota presei scrise in ochii cititorilor. A doua zi dupa atentat, vanzarile de presa scrisa au crescut simtitor; pe 8 ianuarie s-au vandut peste 1 milion de ziare, in vreme ce, in mod normal, in Franta se vand cam 600.000. Aceste cresteri de tiraje s-au inregistrat atat la marile cotidiene („Le Figaro“, „Le Monde“ si, mai ales, „Liberation“), dar si in cazul presei locale. Pana si „concurentul“ lui „Charlie“, „Le Canard enchainé“, si-a dublat tirajul.
Un alt efect al atentatului a fost ca, in Franta, din 7 ianuarie incoace, vanzarile Coranului au explodat. „Publicul doreste sa mearga la sursa, sa se documenteze si cere personalului din librarii cele mai corecte traduceri ale Coranului“, a explicat François Maillot, director general al La Procure, o retea de librarii generaliste si religioase. La fel de bine se vand si cartile despre Islam.
Evident, odata cu acestea, au crescut si vanzarile albumului aniversar de 20 de ani al lui „Charlie Hebdo“ si ale albumului La vie de Mahomet al lui Charb, al fostului redactor-sef al saptamanalului satiric, ucis in atentat.
Lumea musulmana insa nu se lasa impresionata de emotiile starnite in Occident de atentatul de la Paris. Si, ca raspuns la ultima caricatura cu Mahomed aparuta in „Charlie Hebdo“, iranienii au avut o initiativa de un gust macar dubios: un concurs de caricaturi pe tema Holocaustului. Un concurs dotat cu premii consistente (12.000 de dolari pentru locul I) care, in opinia organizatorilor, este menit „sa conteste dublul limbaj al Occidentului asupra libertatii de expresie“. Evident, Israelul si organizatiile evreiesti au condamnat concursul, explicand caricaturistilor fundamentalisti ca nu poti sa faci bancuri pe seama uciderii a 6 milioane de oameni.
Luz, unul dintre supravietuitorii de la „Charlie Hebdo“, crede ca, in realitate, majoritatea musulmanilor „nu dau doi bani pe «Charlie Hebdo»“. „Eu nu imi bat joc de credinta altuia, imi bat joc de rabini, popi sau mollahi, oameni care interpreteaza credinta in scopuri politice si nu intotdeauna pacifiste. Desenatorii au si ei dreptul la iresponsabilitate“, a explicat Luz.
Pentru „Charlie Hebdo“ urmeaza o perioada grea, de reorganizare, o sarcina dificila pentru Laurent Sourisseau, zis Riss, noul redactor-sef al revistei, care trebuie sa gestioneze atat noul succes, cat si perpetuarea „spiritului Charlie“ dupa pierderea tragica a patru caricaturisti-vedeta precum Charb, Tignous, Cabu, Wolinski, Honoré…
Ca lucrurile sa fie mai complicate, un fost ministru pakistanez, Ghulam Ahmad Bilour, a anuntat, la inceputul saptamanii, ca a pus o prima de 200.000 de dolari pe capul lui Riss. „Am anuntat ca nu tolerez nici un atac la sfintenia Profetului“, a avertizat Bilour, citat de ziarul pakistanez „The Express Tribune“, care a precizat ca fostul ministru va da si suma de 100.000 de dolari ca o „compensatie“ pentru familia fratilor teroristi Kouachi.
Presa aminteste ca Ghulam Ahmad Bilour a mai oferit o recompensa de 100.000 de dolari si pentru uciderea realizatorului asa-zisului film Innocence of muslims, in 2012, care a inflamat lumea araba.
Cand noul numar „Charlie Hebdo“ a fost publicat, dupa atentate, mii de persoane au protestat in Pakistan, mergand pana la a da foc steagului francez si a-l arde in efigie pe François Hollande. Noul numar apare pe 24 februarie, scrie „Le Figaro“, si daca aceasta veste nu ii va incanta pe fundamentalisti, ei macar se pot linisti pe moment: Riss, redactorul-sef, a anuntat ca acest numar nu va contine caricaturi cu Mahomed. „Probabil.“