La doar cateva luni de la lansarea YouTube, unul dintre fondatori se lauda ca pe celebra platforma se consuma video cat intr-un magazin din reteaua Blockbuster (care comercializa casete video) intr-o singura luna. Astazi, 300 de ore de material video sunt incarcate pe YouTube in fiecare minut.
Acest mamut video online a devenit cel mai vizitat al treilea site din lume, dupa Google si Facebook.
Pe 14 februarie 2005, trei americani din Silicon Valley, Jawed Karim, Steve Chen si Chad Hurley, care lucrasera la Paypal, au lansat platforma YouTube al carui scop era facilitarea publicarii de continut video cultural si para-cultural. Motivul "oficial" pentru lansarea acestei platforme a fost celebrul moment in care, la Superbowl, haina lui Janet Jackson s-a desfacut "accidental" si unul dintre sanii vedetei a fost expus. Filmarea a devenit virala in 2004-2005 dar era greu de gasit ceea ce a fost momentul in care cei trei au venit cu ideea YouTube. "Sa ne miram ca adevaratul catalist al unei schimbari globale de paradigma a fost o fractiune de secunda de nuditate accidentala?", se intreaba "The Guardian". "Privind in urma, realizam ca trebuie sa multumim acestui «nipplegate» pentru ceea ce este descris drept napasta sau fericirea videoclipurilor virale".
Google isi da seama imediat de potentialul ideii si, la doar un an de la lansare, cumpara YouTube pentru suma uluitoare de 1,65 de miliarde de dolari. In 2007, "vizionarul" Steve Jobs se arunca si el in lupta fiindca video-ul HD este acum posibil, gratie noii tehnologii H.264. "Din acest moment, lupta constanta pentru o mai buna calitate a imaginii devine unul dintre leitmotivurile directiei internationale a Google", scrie "Le Figaro".
YouTube vine la pachet cu bune si rele. Este laudat pentru promovarea democratiei si a educatiei si injurat pentru nenumaratele clipuri cu pisici si pentru comentariile grosolane ale utilizatorilor. Nu poate fi pusa insa la indoiala imensa influenta a acestei platforme video pe care oricine poate incarca orice poate fi vazut de cei aproximativ 1 miliard de utilizatori lunari. YouTube a schimbat lumea, a revolutionat totul, de la divertisment la educatie si a deschis oportunitati nebanuite pentru talente ce vor sa fie descoperite.
Revista "Adweek" a incercat sa sumarizeze aceasta schimbare:
1. YouTube a facut lumea mai mica, oferind posibilitatea de a "calatori" in lume cu un singur click.
2. Ajuta oamenii sa fie descoperiti. E vorba despre cei cu talente, cantareti, dansatori, actori, artisti… Oricare dintre ei isi poate posta munca pe YouTube si, daca este vazut de cine trebuie, poate inregistra milioane de vizionari care sa ii dea sansa unui contract care sa ii schimbe viata. Un bun exemplu, din pacate, este Justin Bieber al carei mama a postat clipuri cu el cantand, clipuri care au fost vazute de un manager care l-a transformat in icon pop.
3. YouTube ofera o platforma pentru “raspandirea adevarului si pentru incitarea la schimbare”. Arata realitatea situatiilor din diferite tari, vorbeste despre diverse probleme, ajuta web-video activismul diverselor organizatii non-profit, ajutand la strangerea unor sume imense.
4. YouTube a revolutionat divertismentul. Ieri, lumea se uita la TV, mergea la filme, citea carti. Astazi, petrecem ore intregi pe YouTube, vizionand videoclipuri in serie. Divertismentul YouTube a depasit granitele platformei: clipurile apar la stiri sau in emisiuni de mare succes.
5 . YouTube a revolutionat educatia. E plin de clipuri "cum sa faci", cu prezentari si tuutoriale. Orice vrei sa afli se rezolva cu o cautare pe YouTube. Multi sunt cei care se folosesc de platforma pentru a oferi materiale educationale.