Cu posibilitatea de a transmite oricui fotografiile pe care le urci pe contul tau de Cynny intr-un mod inedit, printr-un livecast desenat ca un slideshow animat, avand muzica pe fundal, cu promovare intensiva in America, daca va prinde la public, platforma ieseana are sansa de a deveni noul Facebook sau Instagram al lumii web. Si atunci, proiectul care are deja investitii de 2,5 milioane de euro din Italia s-ar putea transforma intr-o platforma online de sine statatoare si ar putea deveni un nou fenomen al tranzactiilor cum a fost WhatsApp, cumparat de Facebook cu 22 de miliarde de dolari.
Stocare nelimitata
„Totul a pornit de la ideea lui Stefano Bargagni, founder si CEO al Cynny, de a face un cloud app putin diferit de ce exista pe piata, pentru oameni mai putin tehnici“, povesteste Andrei Rebenciuc, manager al Cynny. Ideea lor a fost una simpla – ca oamenii sa nu mai foloseasca aplicatiile si formulele standard de salvare „in nori“, in care sa caute fisierele ca in Windows, pe foldere si cu link-uri individuale, ci sa foloseasca un sistem de slideshow, animat, cu muzica, generat automat, fara sa aiba nevoie de cunostinte speciale de utilizare a unui calculator. Dupa un an si jumatate de dezvoltare, implementare, cautare de investitii si solutii, Cynny s-a lansat intr-o prima varianta anul trecut, in septembrie – cu o propunere inedita. Pentru ca utilizatorii sa nu se simta ingraditi de faptul ca nu au spatiul necesar pentru a-si urca fotografiile, echipa Cynny propune o capacitate de stocare nelimitata pe internet, fara sa trebuiasca sa plateasca nimic.
„Nu am marketat insa ideea aceasta, de oferire a spatiului de stocare nelimitat, gratuit, pentru ca am vrut ca utilizatorii sa foloseasca Cynny fara nici o constrangere. Insa ne-am dat seama ca daca vom avea succes cu afacerea noastra si vom avea cateva milioane de utilizatori, atunci partea cu costurile privind stocarea nu va fi o chestie usor de ignorat“, adauga Andrei. Astfel ca echipa a gandit o solutie pentru a oferi aceasta stocare gratuit in continuare, rezultand in crearea, in premiera, a primelor servere pe tehnologie ARM produse in masa, folosite la stocare. Spre deosebire de serverele clasice, pe care, spre exemplu, Google sau Facebook isi stocheaza baza de date si care ocupa kilometri patrati, un server produs de echipa de la Cynny poate incapea in podul palmei, fiind mai mic decat un telefon. Succesul cu acesta, povesteste Andrei Rebenciuc, i-a uimit si pe ei. „Ne-am dat seama ca ceea ce aveam noi in minte nu exista pe piata, drept urmare am creat niste microservere pe care le-am testat, le-am produs cu o firma din Taiwan, avem parteneriat cu ei, si cu aceste microservere putem oferi stocare gratuita si nelimitata tuturor utilizatorilor, fara sa avem o mare problema cu costurile“, explica Andrei.
Practic, daca cei de la Google, pentru a raci baza lor cu servere de date, incalzesc apa necesara unui intreg oras din Suedia, un server ARM creat de cei de la Cynny incape in podul palmei, fiind mai mic decat un telefon. Prin cuplarea la un hard-disk si o placa, pentru ca functionalitatea sa fie de suta la suta, pot incapea aproximativ 20 de astfel de servere intr-o carcasa clasica de calculator, iar tot sistemul necesar racirii poate fi oferit de cateva ventilatoare. „Este o solutie foarte eco-friendly, emana putina caldura, consuma putin curent si nu iti trebuie raciri mega speciale, drept urmare nu consumi curent ca sa invarti ventilatoare sau alte sisteme cu apa sau freon. Din punctul acesta de vedere, sunt un pas clar inainte fata de sistemele standard de stocare. Un rack (n.r. – unitate compusa din mai multe servere) de-al nostru il poti lua, il aduci si la Iasi, il bagi in priza si functioneaza.“
Idei fara limite
Dupa ce au rezolvat problema stocarii, echipa s-a indreptat din nou catre produs si a realizat ca varianta gandita la lansarea din septembrie nu a avut feedback-ul dorit. Initial, platforma a fost gandita cu pagini statice, in care existau galerii foto, textul grupat cu imaginea, se putea asculta muzica si puteau rula videoclipuri. „Dar nu era ce trebuia, feedback-ul de la useri nu a fost extraordinar, mai existau practic foarte multe solutii de genul acesta, alte platforme online de blogging care pun la dispozitie ceva asemanator. Dupa o luna de marketing, cand am ajuns la aproape 12.000 de useri, am oprit campania, am analizat feedback-ul si ne-am dat seama ca trebuie sa mergem intr-o directie noua. Asa a aparut livecast-ul, din dorinta de a prezenta fisierele utilizatorilor intr-un mod care sa-i faca sa spuna «wow»“, marturiseste Andrei. Ideea a pornit de la cateva filmulete cu acelasi model si format realizate de Facebook, care avusesera aproape doua miliarde de distribuiri. Atunci, cei de la Cynny si-au dat seama ca daca vor sa starneasca o anumita emotie in randul utilizatorilor, atunci trebuie sa ii dea pe spate.
Asa s-a nascut ideea de livecast. Astfel, unui utilizator care incarca o suta de fotografii poate sa i se faca un filmulet de zece minute, iar daca pune doar trei, primeste unul de cinci secunde, cu melodiile de pe fundal selectate de catre el. „Totul este dinamic, nu esti limitat de nimic“, explica Andrei. Sunt aproximativ zece modele diferite de animatii, care sunt sincronizate sa schimbe imaginile sau videoclipurile pe ritmul muzicii; cu cat muzica e mai ritmata (cum este rock-ul), cu atat imaginile se schimba mai repede, iar cu cat aceasta este mai lenta (muzica clasica), cu atat trecerea este mai lina de la o imagine la alta. „Am dorit sa compunem o poveste pe care utilizatorul sa o vada. Iar fisierele ii raman acolo, se poate opri livecast-ul de catre oricine si downloada pozele respective“, spune Andrei. Iar primele reactii pentru viitor au aparut aproape imediat – s-a facut legatura cu cei de la Walt Disney, departamentul de cercetare si dezvoltare, pentru a testa modul de functionare si cum ar putea fi implementata platforma in experienta lor. Iar daca un utilizator face public un livecast si il distribuie pe toate retelele de socializare sau unde mai doreste el, in momentul in care vrea sa il faca privat, se poate face dintr-un singur buton.
Mai mult, au fost intalniri cu profesori din SUA prin care sa se identifice o modalitate de a transforma o imagine 2D intr-una 3D, folosind informatiile fotografiei inregistrate de catre telefoanele mai noi. Un profesor roman de la Universitatea din Barcelona lucreaza la o teza de doctorat despre cum se poate detecta emotia fetei dintr-o fotografie, programul putandu-se dezvolta si in aceasta directie.
Dupa doi ani sarbatoriti pe 25 martie, cei 35 de oameni care lucreaza la Cynny Iasi, locul unde a fost dezvoltat proiectul, spera ca platforma lor sa devina una dintre cele mai cunoscute si mari platforme de partajare a fisierelor din lume. Ca povestile oamenilor sa poata ajunge mai usor dintr-un capat in altul al lumii.