Un lucru asupra caruia organizatorul acestei gale, Asociatia pentru Promovarea Filmului Romanesc, cred ca ar trebui sa revina e prevederea din regulament care spune ca o persoana fizica nu poate avea mai mult de o nominalizare la aceeasi categorie. Acest lucru a facut ca juriul din care am facut parte sa aiba ingrata misiune de a alege un singur film din cele doua a caror scenografie (excelenta in amandoua) a fost creata de Christian Niculescu.
Marea mea surpriza a fost ca Vivi Dragan Vasile nu a fost premiat pentru imaginea de la Q.E.D. – cel mai bun lucru in acel film, dandu-i-se consolator Premiul Romanian Society of Cinematographers. O alta surpriza a fost ca votantii (cati au fost) nu au sesizat calitatea scurtmetrajului documentar Brudina, de Dragos Hanciu, premiind un film de reclama al Festivalului ASTRA Film, O scurta istorie – Astra Film, de Carmen Lidia Vidu, care era bine realizat, dar deloc creativ. Mi-a mai parut rau ca Pui de somn, o excelenta animatie creata de un tanar artist, Paul Muresan (care fusese premiat si la Anim’est), nu a fost premiata, la Tanara Speranta, admitand ca avea la scurtmetraj fictiune (unde a fost iarasi nominalizat) putine sanse in fata lui Trece si prin perete. Inca mi-e jena pentru nominalizarea lui Marian Adochitei (Plansa) pentru rol secundar masculin (desi nu l-am votat) si mi se pare ca Paul Muresan avea mult mai multe motive sa fie incurajat decat imaginea foarte publicitara a unui scurtmetraj gonflat cum e Plansa. Dar asta e, majoritatea decide.
Din varful patului, cea de-a noua editie a Premiilor Gopo nu a parut foarte entuziasta, dar a avut sare si piper. Probabil pentru ca Tudor si Oana Giurgiu au fost ocupati cu promovarea filmelor lor De ce eu? si Aliyah Dada, poate de aceea gala a fost presarata cu nesincronizari intre announcer si prezentatori, intre prezentatori si proiectiile de pe ecran si chiar intre prezentatori intre ei. Macar a fost ceva spontan pentru ca multi dintre cei care au urcat pe scena au scapat cate o perla mai mult ca sigur proprie. George Pistereanu i-a spus de doua ori Giuliei Nahmany „Hai s-o facem!“, atunci cand ea i-a propus un selfie impreuna. Ca si cum ar fi fost proaspat venita de pe Luna, Giulia Nahmany a spus ca #Selfie, caruia i-a inmanat Premiul Publicului, a facut niste cifre „impresionante“, 102.000 de spectatori. Referindu-se la sunetul din filmele romanesti, Costel Cascaval a spus ca „nu se compara De Niro cu Mircea Albulescu“, Irina Margareta Nistor a regretat „pentru prima data“ ca nu e „mutant“, ca sa aplaude in timp ce tine statueta Eugeniei Bosanceanu, Maria Dinulescu a prezentat un premiu vorbind despre ea, Nae Caranfil a calcat-o pe Maria Dinulescu pe trena, Paul Ipate i-a spus Dianei Cavaliotti, cu care a prezentat: „Da-te mai incolo, ca numai tu stai in fata microfonului“, Ioana Flora numai ca nu l-a pocnit pe Emilian Oprea, iar acesta s-a razbunat spunandu-i urat: „Ioana a vorbit destul in cinemaul romanesc“ si chiar ca mi-as fi dorit ca seara sa se termine cu toata lumea tragandu-se de par si aruncandu-si farfurii cu frisca-n cap.
Pentru ca nu existau mari surprize la categoria lungmetraj, batalia ducandu-se intre Q.E.D. (cu 17 nominalizari) si Closer to the Moon (12 ), raportul de forte inversandu-se in palmares – Closer to the Moon a luat noua premii, iar Q.E.D. cinci –, momentul poate cel mai emotionant a fost recompensarea Eugeniei Bosanceanu si Cocai Bloos cu Premiul pentru intreaga cariera, respectiv Premiul pentru intreaga activitate. Ambele au fost salutate de audienta in picioare, si emotia a fost de ambele parti. Eugenia Bosanceanu era cu fiecare fraza tot mai vorbareata, parca ar mai fi stat pe scena. „Bucuria mea cea mai mare e ca inca sunt recunoscuta pe strada, chiar si cu baston. (…) Pe langa film si teatru, am jucat in peste 30 de filme de examen ale studentilor. Fiti atenti aici: filme fara buget! (…) Imi cer scuze ca nu mi-am scris speech-ul, dar nici n-as fi vazut sa-l citesc.“ Coca Bloos a venit cu discursul scris si cronometrat la un minut si jumatate, spunand inainte de a-l citi: „Cand am fost anuntata de premiu, am avut o surpriza totala. Am crezut ca nu e vorba despre mine, ci ca e o incalcire, ceva care tine de supranatural“. „Nici nu stiti ce-o sa patiti!“, i-a spus Dorina Lazar reprezentantei Apa Nova impreuna cu care a acordat premiul, pentru ca Dorina Lazar e vecina cu Coca Bloos si se pare ca au probleme cu apa in bloc.
Si au mai fost discursuri simpatice. Nae Caranfil s-a recunoscut flatat ca pe platou i s-a spus „Naestre“ (pentru ca „maestre“ il enerveaza), Ofelia Popii i-a multumit producatorului Velvet Moraru „ca i s-a pus pata“ pe ea „in mod inexplicabil“, iar Catalin Cristutiu, Dana Bunescu si Gabi Bassalici, nominalizati la montaj, precum si Vlad Petri, si-au aratat sustinerea fata de Sorin Botoseneanu, cazut in dizgratia conducerii UNATC. Ca element de noutate am remarcat multe barbi. Pe bune, barbi adevarate, in trend. Pana la urma, m-am distrat un pic.
PREMII
Cel mai bun film: Closer to the Moon
Regizor: Nae Caranfil
Scenariu: Nae Caranfil
Actrita rol principal: Ofelia Popii (Q.E.D.)
Actor rol principal: Florin Piersic, Jr. (Q.E.D.)
Actrita rol secundar: Alina Berzunteanu (Q.E.D.)
Actor rol secundar: Virgil Ogasanu (Q.E.D.)
Imagine: Marius Panduru (Closer to the Moon)
Montaj: Catalin Cristutiu, Larry Madaras, Roberto Silvi (Closer to the Moon)
Scenografie: Cristian Niculescu (Q.E.D.)
Sunet: Alexandru Dumitru, Marius Leftarache, Florin Tabacaru (Closer to the Moon)
Costume: Doina Levintza (Closer to the Moon)
Machiaj si coafura: Lucas Coulon, Maria Andreescu, Laura Ozier, Elena Tudor (Closer to the Moon)
Muzica originala: Laurent Couson (Closer to the Moon)
Film de debut: Bucuresti, unde esti?, de Vlad Petri
Documentar lungmetraj: Toto si surorile lui, de Alexander Nanau
Documentar scurtmetraj: O scurta istorie – Astra Film, de Carmen Lidia Vidu
Scurtmetraj fictiune: Trece si prin perete, de Radu Jude
Premiul Romanian Society of Cinematographers: Vivi Dragan Vasile
Premiul „Tanara speranta“: Alexandra Carastoian, Boroka Biro pentru imaginea filmului Plansa
Premiul Gopo pentru intreaga activitate: Eugenia Bosanceanu
Premiul Special: Ion Truica
Premiul pentru intreaga cariera: Coca Bloos
Cel mai bun lungmetraj European distribuit in Romania in 2014: Marea frumusete/ La grande bellezza, de Paolo Sorrentino
Premiul publicului (pentru filmul romanesc cu cel mai mare succes de box-office in 2014): #Selfie, de Cristina Iacob