In Transilvania si Banat, spre exemplu, sunt 16 astfel de proiecte. O situatie identica o intalnim si la investitiile publice in infrastructura de transport, concentrate in special in Ardeal si in zona capitalei. In Moldova, singurul proiect mare aflat in lucru este centura municipiului Suceava, in timp ce ocolitoarea Bacaului ar trebui sa inceapa in perioada urmatoare. Investim putin, pentru ca Romania are alte prioritati. Guvernul e preocupat cum sa dea mai multa papica la popor in an preelectoral.
In aceasta saptamana a picat bomba economica a anului: TVA-ul la produse agroalimentare va fi redus de la 24 la 9%. Excelenta veste, vor fi spus probabil majoritatea celor care au auzit minunatul anunt. Dupa noul Cod Fiscal, plin si el de bunatati, romanii sunt anuntati ca vor da mai putini bani pe mancare. Din pacate, masa de Paste n-o facem cu TVA-ul de 9%, dar din vara ne asteptam la scaderi importante de preturi. Cel putin asa ne ameninta functionarii guvernamentali. Probabil, undeva in jur de 10% mai putin la preturile de la raft.
Tot zilele trecute, guvernul Ponta ne anunta ca are deja banii care sa acopere gaura financiara pe acest an provocata de reducerea TVA, pentru ca nu s-au cheltuit toti galbenii aflati la pusculita statului. Iar vor chiui multi si vor arunca basca in sus de bucurie ca in sfarsit avem un premier econom si un guvern care tine cu poporul.
Lucrurile nu stau chiar asa, pentru ca renuntarea la investitii e cea mai mare greseala a unui guvern. Iar consecintele se vor vedea pe termen mediu si lung. Foarte bine ca se reduce TVA-ul la alimente, dar ce garantii avem ca dupa ce va fi depasita euforia de dupa 1 iunie, producatorii nu vor majora preturile produselor la poarta fabricii? Poate controla guvernul preturile? Nu e deloc sigur ca un produs care costa mai putin prin reducerea automata a TVA nu va ajunge la pretul de dinainte in doar cateva luni de la intrarea in vigoare a masurii cu TVA-ul de 9%. Preturile sunt decise pe o piata libera, unde functioneaza cererea si oferta, iar guvernul nu are cum interveni, pentru ca nu suntem in Cuba sau Coreea de Nord.
Unde poate interveni insa guvernul? La investitiile publice, mai ales cele pentru infrastructura.
Aproape 1.000 de kilometri noi de autostrada, atat promiteau Victor Ponta si USL in 2012 in campania electorala. USL-ul a disparut intre timp, insa Victor Ponta si-a asumat programul dupa plecarea PNL de la Palatul Victoria.
Dupa trei ani de guvernare, abia s-au facut 160 de kilometri, iar restul n-au nici o sansa sa fie terminati pana in noiembrie 2016, din simplul motiv ca, in mare parte, lucrarile nici n-au inceput.
Investitorii romani, dar mai ales straini, se plang de infrastructura precara. Moldova este rupta de vestul Europei, muntii functionand ca un zid, pentru ca nemtii, olandezii sau francezii (daca se gandesc sa vina in Romania!) raman la Cluj, Timisoara sau Oradea, in loc sa bata drumul pana la Iasi, Botosani sau Bacau.
De cateva saptamani ni se tot flutura Masterplanul General de Transport, document elaborat dupa lungi chinuri, dar intors de expertii europeni, pentru ca prioritizarea autostrazilor s-a facut in bataie de joc. Pe primul loc, guvernul a gasit de cuviinta sa puna autostrada Bacau-Pascani. E ca si cum ti-ai renova casa, incepand cu holul dintre sufragerie si dormitor. Abia dupa ce-l termini iti dai seama ca de fapt n-ai facut mare lucru.
Care e logica autostrazii intre Bacau si Pascani? De ce nu Bucuresti-Siret, daca tot ne orientam catre un coridor nord-sud?
De bine, de rau, Moldova are drumul european Roman-Bacau-Focsani, care duce apoi catre Bucuresti, dar nu e legata, in schimb, printr-o autostrada de vestul tarii.
Pe 24 ianuarie, Victor Ponta si ministrii PSD veneau la Iasi pentru a promite (a cata oara?) autostrada spre Targu Mures. In ultima forma a Masterplanului, autostrada Iasi-Targu Mures s-a transformat in Iasi-Targu Neamt, portiune pe care guvernul se angajeaza s-o realizeze in 5-7 ani. Cat despre durerea cea mare (Tg. Neamt-Tg. Mures), lucrurile sunt complicate, iar documentul nu ne da vreo speranta pentru urmatorul deceniu.
E bine ca reducem TVA-ul, insa Romania are nevoie de proiecte mari pentru a iesi din saracia in care se afla. PSD si guvernul Ponta gandesc in termeni electorali, insa nivelul de trai nu va creste doar din cifre si masuri decise cu consultantii politici ai partidului aflat la putere. Intre o suma de bani data pe loc si un loc de munca sigur, orice roman alege varianta a doua. Faceti proiecte serioase, domnule Ponta, si duceti-le la capat, daca tot va e gandul doar la voturile de anul viitor!