Prolog
Ma includ, prima, in boxa acuzatilor. Sunt vinovata. Facebook-ul ma intreaba in fiecare zi „La ce te gandesti?“, si doar n-am sa fiu eu aia singura din lume care ii raspunde sincer: uite, mi s-a dus un fir la ciorapi si nu stiu cum sa fac sa nu se vada. Asta pur si simplu nu se face. Trebuie sa ma gandesc la lucruri amuzante, dar totodata profunde, pe care sa le exprim eventual vizual, cu o fotografie comica, atent aleasa. Este greu.
In urma unui proces de cercetare care dureaza de mai bine de cinci ani, avand deocamdata un singur subiect – eu – as vrea sa propun urmatorul concept psihologic: „anxietatea like-ului“. Pur si simplu, mi-e frica sa public ceva stiind ca ma arunc ca intr-un hau in care s-ar putea sa nu-i placa nimanui ce am de spus. As fi ca oamenii aceia de la petrecere care se trezesc singuri in sufragerie in timp ce restul lumii rade in hohote undeva in bucatarie. Asa ca uneori mai negociez cu oamenii din viata reala sa imi dea neaparat like, pentru ca si eu am fost om cu ei atunci cand au nevoie de vreun comentariu sau un share.
S-ar putea insa ca manevrele de a-mi crea varianta mai roz si mai circumvolutionata sa nu functioneze pe cat de bine aveam eu impresia.
Ce spun studiile
Fara foarte mult loc de nuante, o cercetare publicata saptamana trecuta de la Universitatea Brunel Londra arata ca oamenii cu o stima de sine scazuta posteaza statusuri mult mai frecvente despre actuala lor jumatate. Persoanele cu inclinatii de narcisism vorbesc mai mult despre reusitele lor si colecteaza like-uri, care, la randul lor, ii incurajeaza sa scrie inca si mai mult. Oamenii constiinciosi posteaza mult mai mult despre copii. Cercetatorii implicati in studiu au aratat ca, pe baza unui test de personalitate, puteau prezice cu destul de multa acuratete despre ce vor scrie subiectii lor pe Facebook.
Din pacate, in ciuda incercarilor de a parea mai interesanti, se pare ca utilizatorii isi accentueaza sentimentul de inadecvare si de singuratate atunci cand intra pe site. Persoanele introvertite, in mod paradoxal, se simt mult mai in siguranta sa fie ele insele atunci cand posteaza online, dar ceea ce posteaza este adeseori ignorat si primeste mai putina validare – like-uri sau comentarii – decat continutul generat de persoanele extrovertite.
Un inventar al celor mai folosite cuvinte de cei mai timizi plaseaza in top termeni precum „computer“, „internet“, „citit“, in timp ce personalitatile mai sociabile vorbesc despre „petrecere“, „fete“, „minunat“, „iubire!“.
Analizand datele, statisticienii Facebook au observat chiar ca pot prezice statutul unei relatii in functie de dinamica celor doi pe pagina lor.
Informatiile impartasite, fotografiile realizate in comun, interactiunile in vazul tuturor cresteau in mod constant, cu trei luni inainte de debutul oficial al relatiei. Dar, asa cum nu se intampla in basme, interactiunile scadeau treptat, pe parcursul a doar alte trei luni, ajungand la un nivel chiar mai scazut decat cel initial. Despartirile genereaza si ele statistici interesante: in ziua imediat urmatoare intreruperii unei relatii, activitatea pe Facebook a fiecarui partener creste cu pana la 50% si se mentine la nivel ridicat cateva saptamani.
Un singur rezultat stiintific, dintre toate cele citite, mi-a zguduit toate prejudecatile despre cupluri pe Facebook: ii stiti pe toti oamenii aceia care posteaza constant ca se simt cei mai norocosi din lume, ca iubita lor este cea mai stralucitoare stea de pe cer si uite ce frumos li se asorteaza zambetele fotografiate pe o gondola in Venetia? Ei nu exagereaza. Ei chiar sunt atat de fericiti.
Epilog
Ceea ce ne-o doresc si noua.
Legenda: Interactiunea cuplurilor pe Facebook, inainte si dupa infiriparea relatiei. Surs?: Facebook Data Science