Experimentele psihologice ale emotiilor
In zilele imediat dupa anuntarea deciziei, peste 26 de milioane de utilizatori de Facebook si-au modificat fotografia de profil, suprapunand peste aceasta culorile curcubeului, cu un instrument oferit chiar de platforma. Fetele colorate in sapte culori au aparut peste tot si au devenit atat de populare incat au existat si utilizatori care si-au modificat fotografia personala fara sa stie de ce.
Au aparut imediat teoriile conspiratiei. „Daca ti-ai schimbat poza de profil in culorile curcubeului, numele tau este intr-o baza de date“, a titrat „Independent“. „Criticii spun ca totul este un experiment socio-psihologic“, a scris si „Daily Mail“. Totul era o varianta mult simplificata a unui articol din „The Atlantic“ care s-a intrebat, nu chiar fara justificari, daca nu cumva lista celor care si-au schimbat fotografia de profil nu va fi folosita pentru a urmari mai departe comportamentele lor online.
Facebook-ul era deja cu musca pe caciula: in 2012 realizase experimente secrete, publicand anumite tipuri de continut, pentru a observa daca si in ce fel li se schimba starea de spirit utilizatorilor. In plus, compania publicase in urma cu doua luni un studiu despre felul in care se raspandeste sustinerea pentru o anumita cauza sociala sau politica. Aceasta, chiar daca se raspandeste viral, nu urmeaza modelul videoclipurilor cu pisici: pentru ca utilizatorii sa isi arate atitudinea fata de o anumita cauza, au nevoie sa vada inainte alti prieteni abordand aceeasi atitudine. Studiul fusese facut chiar pe un caz asemanator – in 2013 numeroase persoane si-au arborat semnul „egal“ pe fundal rosu in fotografia de profil pentru a se declara solidari cu dreptul egal la casatorie pentru comunitatea LGBT.
Activismul din canapea
Reprezentantii Facebook au negat ca ar conduce vreun experiment bazat pe utilizatorii care si-au colorat fotografia de profil. „Singurul lucru la care folosim aceste date sunt ca sa ii numaram pe toti cei care si-au colorat pozele personale. Pana acum sunt 26 de milioane“, a declarat un reprezentant al companiei. Programelul necesar aplicarii curcubeului peste poza de profil fusese creat de doi stagiari si devenise atat de raspandit in randul angajatilor, incat Facebook a decis sa il faca public.
Inca din anul 2009, cercetatorii retelelor sociale incearca sa inteleaga in ce masura sunt sau nu folositoare, in „viata reala“, campaniile realizate in social media, in special cele care presupuneau schimbarea fotografiei de profil. Datorita faptului ca ele nu se traduceau intr-o actiune practica, tipul acesta de activism a fost numit „activism lenes“.
Dar poate ca observatiile nu sunt valabile si pentru recentul fenomen meteorologic de pe Facebook. A-ti schimba fotografia de profil presupune o atitudine, iar atitudinile in aceasta dezbatere sunt radicalizate: unii utilizatori si-au filtrat prietenii in functie de reactiile pe care le-au primit. Unul dintre utilizatori a fost Arnold Schwarzenegger. Cand un fan s-a declarat revoltat de foarte-colorata fotografie de profil a actorului, acesta i-a raspuns simplu: Hasta la Vista.