Stirea a sunat astfel: compania care produce cunoscutele ambalaje cu bule a anuntat ca va lansa un nou model de folie, ce poate fi livrata plata si umflata in magazine, cu o pompa speciala. Din punctul de vedere al economiei, aceasta are numeroase avantaje: este de 40 de ori mai ieftina decat acel ambalaj original si ocupa mult mai putin spatiu la transport decat varianta mult mai voluminoasa a foliilor cu bule. Din punctul de vedere al copilariei, este un dezastru: noile folii de ambalaj, desi seamana cu cele originale atunci cand sunt umflate in magazine, nu mai pot fi pocnite.
Inventia care si-a depasit inventatorii
Foliile de protectie cu bule fac parte din acea categorie speciala de inventii care au ajuns sa fie folosite in scopuri complet diferite decat intentionasera inventatorii sai, in 1957. Parintii si-au dorit nu un ambalaj, ci un tapet. Dupa ce s-au lamurit ca nu arata bine lipit de pereti, cei doi americani au incercat sa o vanda pe post de insulator termic pentru sere.
Abia cativa ani mai tarziu, compania producatoare de folii cu bule – Sealed Air – si-a dat seama de adevaratul potential al produsului sau. Primii clienti au fost cei de la IBM, care au folosit ambalajul cu perne de aer pentru a-si proteja calculatoarele la livrare. Din acele vremuri, in care computerele erau masinarii imense care functionau pe baza de cartele perforate, compania Sealed Air si-a pastrat numele, si-a pastrat si afacerea si produce anual suficienta folie cat sa impacheteze Pamantul in zece straturi.
Adevaratul succes al acestui ambalaj special nu s-a inregistrat insa in contabilitate, ci in eficienta sa neasteptata de a combate stresul. A pocni bulele de aer, una cate una, a fost dintotdeauna una dintre preocuparile preferate ale copiilor. Chiar si la adulti, efectul relaxant al pocnirii ambalajului timp de un minut este echivalent cu o sesiune de 33 de minute de masaj. Proprietatile sale terapeutice sunt atat de larg cunoscute, incat foliile cu bule au fost folosite intr-o statie din Milano pentru a descuraja vandalizarea ei: calatorii care se simteau prea agitati sau nervosi erau invitati sa isi descarce frustrarile pe folii cu bule oferite gratuit.
Exista, bineinteles, jocuri pe calculator si aplicatii de mobil care simuleaza experienta pocnirii foliilor, dar nimic nu ofera acelasi efect linistitor ca experienta reala.
Inundata de mesaje nostalgice dupa ce si-a anuntat noul produs, compania Sealed Air a dat asigurari ca acesta nu va inlocui complet clasicul ambalaj cu bule de aer. Oricum, pentru adevaratii fani ai pocnitului de bule in scopuri zen, aceeasi companie vinde si cutii terapeutice, cu 3 metri de folie pentru aproximativ 20 de lei. In comparatie cu o sedinta la psiholog, pare o afacere destul de buna.