A fi sau a avea
In urma cu 12 ani aparea o lucrare stiintifica scrisa de doi profesori de psihologie, intitulata A fi sau a avea: aceasta e intrebarea. Intrebarea nu aparea doar pentru ingeniosul sau caracter retoric, ci reprezenta chiar directia principala a cercetarilor pe care le-au intreprins cei doi. Ei au ajuns la concluzia ca banii cheltuiti pentru cumpararea de experiente aduc mult mai multa fericire decat cei investiti in lucruri. De atunci, cercetarea in domeniul cumpararii de experiente a continuat, a inflorit, aparand permanent argumente in favoarea acestei concluzii.
Cheltuirea banilor pentru experiente este cu siguranta anti-intuitiva. Vacantele mereu se termina prea repede, zborurile cu parasuta dureaza sub zece minute, dar televizorul UltraHD va fi folosit ani la rand. Dusmanul cel mare al fericirii bazate pe proprietate este chiar omul. Suntem niste fiinte atat de adaptabile, incat ne obisnuim imediat cu statutul nostru de proprietari. Traim cu impresia ca tot ceea ce avem ni se cuvine, iar entuziasmul de a le avea se risipeste rapid.
Experiente vs. lucruri
De experiente, in schimb, ne bucuram de trei ori: atunci cand deja visam la ele, atunci cand le traim si apoi, atunci cand le impartasim cu altii. Studiile continuate in domeniul cumpararii de experiente au aratat, de exemplu, ca cei care stau la coada ca sa plateasca o experienta o fac cu o placere mult mai mare decat cei care asteapta la rand anxiosi sa profite de cea mai noua reducere la aspiratoare.
Dupa trairea experientei, apare si bucuria de a o povesti celorlalti, iar pentru a intelege asta nu este nevoie de doctorat in psihologie. Este suficient sa intri pe Facebook la sfarsit de vara pentru a vedea talpi pozate in nisipul marii si peisaje mirifice de la balconul pensiunii. A te lauda cu o experienta este mult mai acceptabil din punct de vedere social decat a te lauda cu un lucru proaspat cumparat. Mai mult, oamenii sunt mult mai putin individiosi pe trairile frumoase ale celorlalti decat pe posesiile lor si tind sa nu se compare atat de mult. Intre o vacanta la munte si una la mare nu exista un „invingator“ atat de clar ca intre un iPhone 6 si un telefon E-boda Sunny.
La ce folosesc festivalurile
Dincolo de nivelul personal, poate exista si un nivel macro al stiintei cheltuirii banilor. Poate ca investitiile in autostrazi si asfaltari ar putea fi vazute ca fiind la fel de importante ca investitiile in experientele cetatenilor unei comunitati – parcuri, piete publice placute, festivaluri.
Experientele, spre deosebire de lucruri, devin parte din povestea noastra si, implicit, din identitatea noastra. De multe ori se aude ca suntem „rezultatul intamplarilor prin care am trecut“, dar nimeni nu ar putea crede vreodata ca suntem suma lucrurilor pe care le detinem. Chiar si evenimentele neplacute prin care trecem din cand in cand pot crea, pe termen lung, fericire. Datorita lor, putem fi mai empatici fata de ceilalti, devenim mai puternici si – asemenea vacantelor de neuitat – experientele neplacute se transforma, cu timpul, in ceva ce putem impartasi cu ceilalti oameni, rezultand intr-un sentiment mai profund de intimitate si apartenenta si, implicit, de fericire.
Desigur, insa, daca banii trebuie cheltuiti, recomandarea este ca, deocamdata, sa fie cheltuiti pe experiente placute.