De ce v-ati decis sa infiintati o academie de muzica la Sinaia?
Ideea nu-mi apartine. Dirijorul Leonard Boga, care isi are resedinta in superbul oras Sinaia, mi-a propus prin luna ianuarie a acestui an sa vin in tara sa tin un masterclass de oboi la Sinaia. Apoi, treptat, s-a ajuns aici. A fost o conlucrare de idei, dar startul apartine lui Leonard, nu mie. Samburele-idee a inceput sa se dezvolte launtric in mine cu ani de zile in urma, din nevoia de a transmite, darui, impulsiona si motiva pe tinerii muzicieni romani si nu numai. Daca am reusit sau nu, va voi putea spune la sfarsitul acestei prime editii a masterclass-ului de oboi.
Academia este finantata suta la suta din surse private, provenind din Elvetia si Marea Britanie. Cum i-ati convins sa plateasca pentru o scoala de muzica la Sinaia?
Primul masterat pe profilul oboi si prima academie orchestrala le-am facut in Elvetia.
In 2002, dupa 6 luni de la inceperea masteratului meu la Lugano, am castigat o auditie pentru a canta solist la Tonhalle din Zürich, cu Orchestra Simfonica din Zürich. Am debutat atunci cu Concertul in Do major KV 314, de W.A. Mozart. Pot spune acum ca acest concert mi-a lansat cariera de muzician in Elvetia. Am fost contactat de presedinta unei fundatii, care s-a oferit sa-mi acorde o bursa de studiu, pe care am acceptat-o. Dupa terminarea studiilor, am tinut o legatura profesionala cu aceste fundatii si iata ca a venit timpul ca la randul meu sa incerc sa ajut pe semenii mei muzicieni din tara, cu un nou concept de Academie de Muzica.
Prin prietenia mea cu managerul general al Howarth of London, Michael Britton, prietenie fundamentata pe diverse colaborari din trecut de ordin artistic, am lansat invitatia ca Howarth of London sa fie partener al acestei academii, invitatie acceptata. Din acel moment, am inceput perfectarea acestui parteneriat.
Academia de Muzica Sinaia este un proiect educativ/cultural, cu scopul de a promova, dezvolta si imbogati patrimoniul cultural romanesc si international prin educatie muzicala, pe structura masterclass-urilor la diferite instrumente de suflat.
Cursurile pot dura intre 5 si 14 zile, cu participarea unor personalitati muzicale de talie mondiala, iar pe o perioada de un an calendaristic se vor desfasura cursuri la diferite instrumente de suflat, cu ajutorul parteneriatelor pe care le dezvolt din aproape in aproape. Anul acesta, prin bunavointa doamnei Emilia Duport, managerul Centrului Cultural „Carmen Sylva“ Sinaia, putem realiza cursurile la sediul acestei institutii. Tot prin bunavointa domniei sale, vom beneficia de sali de studiu pentru cursanti si la Muzeul Orasului Sinaia si Casino Sinaia.
Care sunt conditiile pentru ca o persoana sa fie acceptata la aceste cursuri?
Sunt acceptati in Academie tinerii muzicieni care doresc sa-si imbogateasca abilitatile tehnice si discursul solistic/cameral intr-un interval relativ scurt de timp, tineri care au flexibilitatea de a schimba ceva in studiul cotidian. Ca o noutate, am introdus in structura unui masterclass de instrumente cursuri de forme muzicale adaptate necesitatii unui instrumentist. Aceste cursuri vor fi sustinute de dirijorul Leonard Boga. Pentru ca muzica se realizeaza in general in echipa, in formatii camerale sau orchestrale, importanta acestor cursuri consta in necesitatea instrumentistului de a constientiza felul in care isi coordoneaza partea pe care o canta in relatie cu ansamblul.
De ce ati ales sa organizati cursuri doar la aceste instrumente?
In toti acesti ani am acumulat cunostinte orchestrale, camerale si de solistica, avand imensa sansa sa cunosc muzicieni de prim rang mondial la toate instrumentele de suflat. Consider ca este momentul sa folosesc aceste legaturi si, prin ele, sa ofer posibilitatea semenilor mei muzicieni mai tineri sa-si dezvolte cunostintele muzicale.
Pe viitor, intentionez sa identific, pentru acest proiect, noi resurse financiare din afara Romaniei si sa le fructific ca atare si spre alte instrumente, nu numai cele de suflat.
Sper sa reusesc, imi doresc acest lucru. Unul dintre cursurile care vor avea un loc bine definit la toate masterclass-urile acestei Academii este cel de muzica de camera.
Profesorii vor cauta sa dezvolte gandirea si relationarea cursantilor in raport cu colegii lor si prin prisma partiturii generale a lucrarii studiate, nu doar prin insusirea partiturii pe care o interpreteaza personal.
Am constatat ca deocamdata nu exista profesori pentru cursurile de flaut, fagot si corn. Cand veti sti cine va preda la aceste cursuri?
Profesorii exista si vor fi mentionati pe site-ul www.academyofmusic.eu. Dupa cursul de oboi, la un interval de cateva luni, va urma cel de clarinet; apoi flaut, trompeta, corn, fagot si trombon. Cursurile se vor desfasura periodic, fiecare curs la un anumit interval de timp fata de cursul anterior.
Educatia nu este un profit imediat, ca sa ma exprim in limbajul economiei de piata. Este o catedrala care se contruieste in timp, caramida cu caramida. Rezultatele procesului educativ vin in timp, daca exista corectitudine si perseverenta. Sunt optimist in aceasta privinta, pentru ca talente, posibilitati si bunavointa exista la noi in tara.
Ludovic Armin Cora a absolvit Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti si a continuat apoi studiile la Orchestra Academy din Elvetia si la Mannheim Musikhochschule, in Germania. Ca muzician de orchestra, a colaborat cu numeroase orchestre importante din Europa, printre care Deutsche Oper Berlin, London Philharmonia, National Orchestra of France sau The Royal Swedish Opera. De asemenea, a cantat, ca muzician solo, cu cateva ansambluri de muzica de camera din Luxemburg, Germania, Olanda, Belgia sau Japonia.