Desfasurat in perioada 4-9 octombrie, la Teatrul Luceafarul, si organizat cu sustinerea unor parteneri ca ICR, UNITER, Institutul Italian de Cultura, Institutul Polonez, Institutul Francez, Centrul Cultural German, festivalul a oferit un prolog, un showcase, 30 de spectacole ale unor companii teatrale din Romania si alte 12 tari, dar si o medie de cinci evenimente pe zi.
Bogdan Georgescu, Bobi Pricop, Irina Moscu, Ada Milea, Catinca Draganescu, Carmen Lidia Vidu, Vlad Cristache, Radu Iacoban sunt doar cativa dintre tinerii artisti veniti la Iasi, intr-un octombrie prietenos, pentru a le arata celor care s-au aflat in sala de spectacol ca nu au iesit din facultate doar cu o diploma care le atesta competentele in domeniul teatru, ci ca au si idei, proiecte si ca lupta pentru a le pune in practica.
Cat priveste participarea internationala, actori din Franta, Germania, Italia, Olanda, Rusia, Ucraina, Bulgaria, Norvegia, Polonia, Marea Britanie, Portugalia, Croatia au jucat in fata publicului iesean.
Intrebata de ce focusul a fost pe tanarul artist roman, criticul de teatru Oltita Cintec, directorul artistic al Teatrului „Luceafarul“, organizatorul FITPT, marturiseste: „Pentru ca in 25 de ani cat au trecut de la Revolutie, lucrurile s-au schimbat prea lent, prea putin. Pentru ca exista o inflatie de absolventi de Arte, care nu pot fi absorbiti de piata muncii artistice. Pentru ca politicile culturale autohtone nu ii au in vedere, atat cat ar trebui, si pe tinerii creatori. Pentru ca sunt o multime de creatori la primii pasi in profesiune asupra carora trebuie sa atragem atentia. Pentru ca, daca ne preocupa tinerii, inseamna ca ne preocupa ce va fi maine in teatrul romanesc“.
Selectia pentru o astfel de tematica nu este una tocmai usoara, dar, ca la fiecare editie a FITPT, criteriul valoric a avut prioritate, secondat de diversitatea estetica si stilistica.
Prolog si showcase la FITPT
Prologul Festivalului International de Teatru pentru Publicul Tanar Iasi, de pe 25 septembrie, spectacolul-concert al Adei Milea, Apolodor, dupa Gellu Naum, a adus publicul in starea de festival, inainte de inceperea propriu-zisa a acestuia. Apolodor se vrea a fi o calatorie prin lumea copilariei, a muzicii, a inocentei, un spectacol care atrage prin ritm si umor. Muzica Adei Milea este reinterpretata in acest spectacol pentru a-i oferi pinguinului Apolodor, personajul central, un fundal muzical cat mai potrivit cu aventura pe meridianele lumii in care a pornit. Un prolog cum nu se poate mai ademenitor pentru ce urma, o serie de spectacole care au vizat tot o aventura, aceea a spectatorilor de-a lungul si de-a latul creativitatii tinerilor artisti de teatru.
Pe 3 octombrie, a fost randul celor mai noi spectacole ale Teatrului „Luceafarul“, Hansel si Gretel si Pisica Verde, sa mentina viu apetitul pentru experimentul teatral. Astfel, intr-un showcase care a vizat imaginatia, nevoia de a visa, de a iesi din zona de confort, vedete au fost teatrul de obiecte, storytelling-ul si conceptul de silent disco transpus in teatru.
Surprinzator si tentant in acest showcase, spectacolul in premiera pe tara, Pisica Verde, regizat de Bobi Pricop, artist asociat al FITPT 2015, s-a dovedit a fi un soi de prima „camera a misterelor“ in cadrul festivalului iesean.
Preluand un concept la moda printre tinerii care iubesc petrecerile, cel de silent disco, spectacolul este unul care cucereste, inainte de orice, prin libertatea de a transmite un mesaj, prin sfidarea conventionalului si pariul cu incalcarea unor bariere pe care il castiga. Pisica Verde li se adreseaza adolescentilor, dar in egala masura parintilor, profesorilor, psihologilor, pentru ca textul Elisei Wilk vorbeste despre problemele si intrebarile specifice acestei varste complicate. Bobi Pricop, impreuna cu scenografa Irina Moscu, a imaginat un spectacol in care actorii si publicul se afla impreuna, intr-un perimetru care ii apropie foarte mult, cu casti pe urechi, facandu-i pe spectatori nu doar privitori, ci si participanti activi.
Spectacole inspirate de universul tinerilor, gandite de tineri artisti
Dupa un prolog si un showcase Teatrul „Luceafarul“ care au incalzit publicul, editia a VIII-a a Festivalului International de Teatru pentru Publicul Tanar Iasi a dat startul restul evenimentelor pregatite pentru acest an. Si nu au fost putine. Pe langa spectacolele de seara, agenda festivalului a cuprins trei spectacole-lectura in premiera, Asparagus de Gianina Carbunariu, Rumoare in ape de Marco Martinelli si Pescarusul de Boris Akunin, la Libraria Carturesti, dar si Centenarul Kantor cu proiectia a trei filme-inregistrare a spectacolelor realizate de acest mare regizor care a marcat evolutia artelor in secolul trecut, Clasa moarta, Wielopole, Wielopole si Astazi este ziua mea.
De asemenea, nu au lipsit nici atelierele de improvizatie scenica sau lansarile de carte de la FITPT. Cei pasionati de teatru si de oamenii care anima aceasta lume au putut asista la prezentarea volumelor Machtspiele Neue Theaterstücke aus Rumänien, o antologie de piese de teatru romanesti contemporane traduse in limba germana, Tinarul artist de teatru. Istorii romanesti recente/ The Young Theatre Artist. Recent Romanian Histories si Opere cumplite de Florin Piersic Jr.
Spectacolele din programul festivalului, desi create de tineri si inspirate, in mare parte, din lumea plina de provocari si de schimbari a tinerilor, fie ei copii in crestere sau adolescenti, s-au dovedit a fi spectacole pentru intreaga familie. Singura conditie pentru prezenta in sala a fost mintea deschisa.
Fiind un festival al tinerilor artisti, accentul s-a pus, cum era si firesc, pe formele moderne de reprezentare scenica, atat pentru o mai buna promovare a acestora, cat si pentru o educare a publicului obisnuit cu teatrul in varianta sa clasica. Astfel, nu au lipsit spectacolele de arta activa, devised theater-ul, performance-urile si reprezentatiile care imbina teatrul muzical cu improvizatia si exercitiile de actorie. Relevante pentru aceste forme ale artei teatrale au fost spectacolele Antisocial, Ibsen Incorporated, Eu. O casa de papusi, ActOrchestra.
La a VIII-a editie a Festivalului International de Teatru pentru Publicul Tanar Iasi, publicul a putut vedea pe scena si intalni la lansari de carte, atat artisti consacrati, ca Florin Piersic Jr, Andi Vasluianu, Vlad Zamfirescu, cat si artisti care isi cauta drumul, a ras si si-a pus intrebari, s-a revoltat, dar cu siguranta nu a ramas indiferent.
Limbajul tinerilor, modernitatea, tiparele de comportament social in scoala, in familie, in societate, readaptarea unor texte clasice, ale lui Ibsen si Moliere, la cerintele secolului XXI, tehnologia si formele sub care aceasta se poate infiltra in teatru, dezbaterile despre rostul si locul tanarului actor in lumea artistica de la noi pot fi tot atatea puncte de plecare pentru analiza postfestival.
La final de FITPT 2015, un festival care creste de la an la an, nu ne ramane decat sa o credem pe cuvant pe cea care s-a ocupat de selectia spectacolelor si a participantilor, criticul de teatru Oltita Cintec: „Concluziile sunt linistitoare. Exista multi, foarte multi tineri artisti, ceea ce inseamna ca teatrul romanesc e pe maini bune. Ei sunt cei care, chiar in conditiile dificile in care trebuie sa se afirme, sa lucreze, vor mentine conectat teatrul romanesc la pulsul artistic al continentului“.