Literatura si filmele SF au tratat deja anul 2015 si si-au imaginat diverse scenarii care nu s-au indeplinit. Cu toate acestea, exista un „campion al prestiintei“, filmul Inapoi in viitor 2, realizat in 1989.
In acest al doilea episod al seriei Inapoi in viitor, savantul Doc Brown (Christopher Lloyd) il duce pe eroul Marty McFly (Michael J. Fox) din prezentul anilor ’80 in ziua de 21 octombrie 2015, intr-o lume complet diferita de a lui, dar, ciudat, destul de asemanatoare cu a noastra. Foarte interesant (dar probabil explicabil) prin popularitatea seriei, ziua de 21 octombrie 2015 a captat, incet-incet, fascinatia a milioane de fani si, pe masura ce ea se apropia tot mai mult, a devenit un prilej de serbare a filmului, dar si de „bilant“ al prezicerilor corecte. Fiindca Inapoi in viitor 2 s-a dovedit a fi teribil de prescient.
Culmea este ca, la vremea respectiva, nici regizorul Robert Zemeckis, nici coscenaristul Bob Gale si nici producatorul Steven Spielberg nu si-au propus sa isi imagineze un viitor precis si plauzibil.
„Decat sa incercam sa facem preziceri stiintifice si sa gresim complet, ne-am zis ca scopul nostru este sa facem un film amuzant“, a povestit Zemeckis, iar Bob Gale a recunoscut ca „stiam ca nu vom avea masini zburatoare in 2015, dar voiam neaparat ca acestea sa apara in film“.
Evident, fata de asteptarile optimiste din trecut, viitorul promis de Marty McFly sau macar anumite tehnologii nu fac inca parte din viata de zi cu zi. O dezamagire exprimata sec de Peter Thiel, cofondator al PayPal, care scrie in introducerea manifestului sau, Ce s-a intamplat cu viitorul, astfel: „Voiam masini zburatoare, dar, in schimb, am primit postarile de 140 de caractere“.
Cu toate acestea, Inapoi in viitor 2 a reusit sa anticipeze corect foarte multe tehnologii de care ne bucuram in viitorul zilei de azi.
• Televiziunea care l-a uluit pe Marty McFly la sosirea in viitor este deja aici, iar televizoarele flatscreen si cele inteligente nu mai reprezinta o noutate.
• Avem deja comunicatii video, daca ar fi sa ne gandim numai la popularul Skype.
• Ecrane flexibile? Sony a creat acum cativa ani ecranele OLED, flexibile si teoretic indestructibile. Un pic mai tarziu, Samsung a venit cu ecranele flexibile si pliabile AMOLED, pe care ar vrea sa le lanseze cat mai curand pe piata.
• Un alt gadget futuristic din 2015 sunt ochelarii video care functioneaza ca telefoane si, eventual, ca un ecran TV. Astazi? Avem deja faimosii Google Glasses.
• Cat despre tablete, acestea sunt atat de populare incat incep sa nu mai fie foarte „prizate“.
• Securitate biometrica? Si asta exista, iar primele prototipuri se gasesc deja pe piata.
• In materie de cinema, e drept, seria Falci nu a ajuns la episodul 19. Dar realizatorii lui Inapoi in viitor nu s-au inselat cand au prognosticat mania Hollywood-ului pentru continuari si remake-uri, iar 3D-ul a devenit aproape obligatoriu. Si nici hologramele nu mai reprezinta vreo noutate.
• De asemenea, Marty McFly este socat sa descopere ca in viitor jocurile video se joaca cu mainile goale. Dar cu ce ar surprinde asta un pusti din ziua de astazi care are acasa o consola Kinect?
E drept, multe dintre inventiile filmului lipsesc la apel: nu avem inca haine care se ajusteaza singure, haine care se usuca automat, nu avem nici pizza instant si, din fericire, nu mai suntem atat de dependenti de faxuri.
„Exista, de obicei, un mare decalaj intre imaginatie si realitatea practica“, spune Nicolas Nova, profesor la Haute Ecole d’art et de design din Geneva, si cofondator al agentiei Near Future Laboratory.
Cu toate acestea, si filmul lui Zemeckis a avut un anume efect pe care operele imaginarului il au uneori asupra imaginarului colectiv: cel de „a provoca“ viitorul.
Universul inventiilor a avut intotdeauna o relatie directa si speciala cu SF-ul (ganditi-va la Star Trek), iar ceea ce fac astazi unii miliardari (Elon Musk, Richard Branson, Mark Zuckerberg etc.) este sa investeasca sume enorme pentru a concretiza proiecte iesite direct din cartile de anticipatie.
„Cartile SF arata o cale posibila printre multe altele“, analizeaza Nicolas Nova. „Seductia pe care le exercita ii impinge pe multi sa caute cai de a merge in aceasta directie.“
Si din acest punct de vedere Inapoi in viitor 2 este un campion, fiindca a captivat in asemenea masura imaginatia unor generatii de fani incat nu putini au fost aceia care au incercat sa transforme in realitate inventiile din film.
• Deja, pe platforma de crowfunding „Kickstarter“ au aparut in ultimii ani mai multe proiecte ale fanilor care cauta finantare pentru realizarea unor skate-uri zburatoare. Cel mai apropiat de realitate este un proiect realizat de firma Hendo.
• Alt proiect spectaculos vine de la firma Nike, care lucreaza la sireturile care se incheie singure, asa cum ati vazut in viitorul lui Marty McFly.
• Administratia Federala a Aviatiei lucreaza in prezent la un set de reguli pentru grupurile mass media care vor sa foloseasca drone, asa cum ati vazut in film.
• Daca priviti cu atentie filmul, veti descoperi ca in viitor exista un joc numit „slamball“, descris in scenariu drept un sport jucat intr-un camp magnetic antigravitational. Intre timp, „slamball“ a devenit realitate de cativa ani si este ceva mai simplu, ceva ca un baschet jucat pe trambuline.
Ceea ce inseamna ca avem sanse mari ca, in scurta vreme, sa avem si masini zburatoare. Mai greu va fi sa reglementam traficul aerian.