Sa fim seriosi, nu ai cum sa dai gres cu Razboiul stelelor. Orice film din serie este automat un mare succes financiar, indiferent de calitatea lui. Exemplu: cele trei prequel-uri, catastrofice la capitolul critica, au strans impreuna vreo 2,5 miliarde de dolari!
Dar noul episod al acestei saga imaginate de George Lucas in anii ’70 este mai mult decat „un nou episod“. Intitulat Trezirea Fortei, noul Razboiul stelelor este, de fapt, trezirea la viata a unui monstru, o resuscitare completa, o revitalizare totala a celui mai masiv fenomen pop-cultural al ultimelor decenii.
Si, avand in vedere aceasta miza de aur, Disney, noul proprietar al studiourilor Lucasfilm si al francizei Star Wars, nu a lasat nimic la voia intamplarii.
Luni, a fost lansat cel de-al treilea (si ultim) trailer al filmului, in pauza unui meci de fotbal american foarte urmarit. Acest trailer este, de fapt, incununarea unei campanii de marketing de tip bulldozer cu alura de invazie planetara pe care Disney a declansat-o cu un an in urma.
Este o campanie care depaseste simpla postare de imagini inedite din film. Are in spate o strategie diabolica, ce urmareste utilizarea la maximum a tuturor posibilitatilor oferite de internet si de social media, iar efectele ei sunt calculate, probabil, la nivel de click si postare.
Exista o uriasa prapastie care se casca intre actuala desfasurare de forte de nivel galactic si promovarea cel putin anemica a primului Razboiul stelelor, in 1977. Atunci, filmul lui Lucas era lansat in numai 32 de cinematografe din SUA. Unele cinematografe, convinse ca va fi un esec, au refuzat sa distribuie filmul. Studiourile Fox, la fel de sceptice, au dat un buget de promovare microscopic.
Odata ce Razboiul stelelor a avut un succes urias, campaniile ulterioare au beneficiat din plin de finantare si au recurs la toate trucurile posibile. „Relatia intre film si merchendising s-a inversat“, scrie site-ul „Film School Rejects“.
Odata cu noua trilogie, la sfarsitul anilor ’90, in ecuatia promovarii a intrat internetul. Cu un trailer ce putea fi descarcat de pe site-ul oficial (de 6 milioane de ori, un record absolut), alaturi de metodele clasice.
Ceea ce se schimba complet acum, la lansarea unei noi saga, este felul in care realizatorii campaniei speculeaza „viralitatea“ retelelor sociale, cu efecte dozate la milimetru sa inteteasca asteptarile si, in acelasi timp, sa intretina misterul. Facebook, Twitter, Instagram, Vine, Snapchat sunt noile campuri de lupta, fiecare internaut care da click si share fiind un combatant voluntar pentru gloria Fortei. Exista trailere la trailere, analize, mii de articole „provocate“ de fiecare nou element aparut si milioane de tweet-uri, postari si like-uri.
Consecinta directa: o asteptare planetara ce atinge punctul de fierbere. Punerea in vanzare a biletelor in avans, luni seara, odata cu premiera ultimului trailer, a atras prabusirea site-urilor specializate in astfel de servicii.
Practic, Razboiul stelelor: Trezirea Fortei este un imens succes financiar, cu doua luni inainte de premiera. Imax Entertainment a anuntat pentru teritoriul nord-american vanzari de 6,5 milioane de dolari numai in prima zi. Fostii „campioni“ The Dark Knight Rises, The Hunger Games: Catching Fire si Razbunatorii au avut vanzari de numai un milion de dolari. La fel, site-urile Fandango, Movietickets si altele asemanatoare au vandut bilete de 8-10 ori mai multe decat pentru orice alt film. Prin urmare, multi analisti sunt de parere ca incasarile globale, atunci cand se va trage linie, vor depasi 2 miliarde numai la cinema.
Si, in acelasi timp, regizorul J.J. Abrams si echipa de marketing fac imposibilul pentru a pastra anumite mistere nedescifrate pentru ca noul film sa aiba in sali acelasi efect miraculos pe care l-a avut Razboiul stelelor asupra publicului din 1977.
„In lumea de astazi“, spune actrita Gwendoline Christie, interpreta unui rol negativ in film, „stim totul si vedem totul, oricand. J.J. si Kathleen (Kennedy – producatoarea filmului) spun «Lasati-ne sa va surprindem! Haideti sa avem parte impreuna de un Craciun minunat!». Este ceva minunat de copilaresc in toate acestea!“.