Organizatorii, „o echipa multicalificata, cu experienta de peste 10 ani in conturarea festivalurilor de moda“, cum se autorecomanda in comunicatele de presa, au pus la cale „Primul Festival International Cultural Monden de Promovare a Trendurilor in moda“, citarea e, fireste, din acelasi document. Initial, nu mi-a venit sa cred. Nu poate exista afinitate intre cultural si monden, cele doua notiuni si sferele pe care le acopera nu au nimic in comun, iar a le alatura astfel e ca si cum ai insinua sinonimia intre academic si tabloide.
Ce putea fi mai potrivit pentru acest „eveniment“ decat sala baroca a Teatrului National „Vasile Alecsandri“, doar e „international, cultural si monden“ in acelasi timp?! In plus, continui citarea, „spectacole de Teatru de Moda vor intregi unicitatea festivalului“ si nu oricum, ci „prin imbinarea elementelor coregrafice de dans, pantomima si teatru cu designul vestimentar extravagant“. Ultima data cand am verificat, prin scoala generala, coregrafie si dans aveau acelasi inteles, dar, deh, poate s-au descoperit noutati in domeniu. Am avut brusc un sentiment de inferioritate profesionala, constatand ca, desi ma intereseaza programatic noile forme de teatru, despre „teatru de moda“ nu stiu absolut nimic! Inapoi la surse, deci. Care ma ilumineaza: „…teatru de moda este un nou gen artistic, marca inregistrata si proprietate intelectuala Kasta Morrely, multi-premiat la nivel national si international“. Sa nu fii invidios? Curiozitatea nu-mi da pace si, documentandu-ma online, aflu ca detinatorul marcii inregistrate este „o asociatie culturala internationala“, un organism neguvernamental fondat de „cercetatorii care au realizat proiectele de Standard ale calificarilor pentru ocupatia Organizator spectacole (…) si ocupatia Manechin (….) aprobate de Autoritatea Nationala pentru Calificari“. Asa deci!
Iasi Fashion Week Festival produce o revolutie nu numai in plan estetic, ci si in privinta teoriei relativitatii timpului, batandu-l pe Einstein insusi. Conform Kasta Morrely, Fashion Week are loc „intre 28 si 29 octombrie, la ora 19.00“. O saptamana devine, adica, o noapte. Valoarea nu cunoaste granite temporale si nu se poate impiedica de un amarat detaliu de temporalitate. Oricum, sunt nedumerita si rog sa se desluseasca enigma de programare pentru a nu-i deruta pe cei interesati de aceasta manifestare care va ridica standardele „cultural mondene“ ale traditionalistului nostru oras: daca Fashion Week are loc „intre 28 si 29 octombrie, ora 19.00“, cand se merge, de fapt, la Teatrul National?
Am dat drept exemplu acest festival si pentru a atrage atentia asupra unui decalaj pe care il constat tot mai frecvent intre PR-ul excesiv si continutul unui eveniment. Ambalajul de PR e adesea ochios, ditirambic, dar asemanator unui balon de sapun, amagitor, dar gol pe dinauntru. Unii organizatori se dovedesc mai preocupati de marketing si promovare, indiscutabil vitale pentru diseminarea informatiilor si atragerea publicului, si disproportionat mai putin de conceptul, continutul si calitatea reuniunii propriu-zise.
Revenind la Iasi Fashion Week, constat ca „Partener principal este Primaria Iasi“. Intr-adevar, date fiind intentiile municipalitatii vizavi de statutul de capitala europeana a culturii era firesc sa se asocieze cu un asemenea festival. Sprijina sfera nonguvernamentalilor? O sprijina. Se refera la industriile creative? Se refera. E international? E! Vor participa creatori de moda din Ucraina, Italia si Romania, dar„si multi alti designeri invitati special de la marile evenimente de moda internationale“. Precum „LaFress by Mari Sheludko & Valeri Passe (UKR), Tina Arena (IT), Sartoria Robu (IT), Tatiana Beli (IT), Kasta Morrely, Cristiana Maria Purdescu, George Hojbota, Victoria Sava, Anki Permoda, Adriana Agostini, Atmosphere Fashion, Nicoleta Obis, Alina Spatariu, Seroussi, Elite Mariaj, Valy Boiciuc, Alina Hulea, Hannami Shoes“. Iata adevarata detenta a Iasi Fashion Week!
Protagonisti ai „teatrului de moda“ vor fi tineri intre 14 si 30 de ani selectati in aceasta saptamana, care „vor beneficia de un curs de formare gratuit si la sfarsitul festivalului vor primi un certificat de absolvire Manechin recunoscut“. Citarea este conforma cu originalul.
Iasi Fashion Week este o sansa unica si pentru jurnalisti: „ofera posibilitatea acreditarii jurnalistilor profesionisti si studentilor la Jurnalism din Romania si strainatate pentru a surprinde in articolele lor atmosfera activitatilor festivalului. Acreditarea ofera jurnalistilor un ecuson oficial (…) si sustinere prioritara pentru a putea realiza articole si interviuri exclusiviste cu echipele de specialitate si invitatii VIP ai festivalului pe durata activitatilor de pregatire, repetitii, make-up, hair-style, sosire invitati, dineuri post eveniment. Cele mai bune articole si interviuri vor fi selectate de organizatori pentru a fi publicate in viitoarele campanii de promovare a festivalului nationale si internationale, insotite de promovarea jurnalistului“. Continui citarea de pe site in extenso, intrucat, veti vedea, merita: „Odata obtinuta acreditarea, jurnalistul se angajeaza, printre altele: sa nu realizeze articole, interviuri care sa lezeze demnitatea sau sa prejudicieze imaginea persoanelor participante la festival; sa publice la finalul fiecarei zile de festival postari cu referire la festival pe paginile social media personale sau ale publicatiei reprezentate. Postarile vor contine la descriere denumirea «Kasta Morrely Fashion Week» si link catre o sursa online oficiala K.M.F.W. (website sau pagini social media); pana la data 30 noiembrie 2015 sa publice cel putin un articol cu o privire de ansamblu asupra festivalului, insotit de fotografii si date oficiale furnizate de organizatori“. Oricum il citesti, anuntul acesta nu are legatura cu ziaristii, deontologia jurnalistica si libertatea de expresie; e, neindoielnic, pentru agenti de marketing.
Si stiti care e culmea ironiei? Tocmai inainte de a preda articolul, Iasi Fashion Week ma surprinde inca o data: mi-a trimis o invitatie oficiala!