Ultima carte a lui Chuck Palahniuk, Beautiful You, nu a fost foarte bine primita de critica. A fost acuzata ca ar fi o corcitura intre romante ieftine si pornografie, un exercitiu de masturbare literara, depravare acoperita de masca feminismului. Chuck Palahniuk a imaginat o lume in care femeile renunta la barbati pentru ca isi gasesc satisfactie superioara intr-o gama de dispozitive, lansate sub numele „Beautiful You“: de la magneti care se fugaresc unul pe altul in interior pana la climax, libelule care isi desfac aripile la contactul cu pielea pana la substante care combina proprietati lubrifiante cu senzualitatea sampaniei. Femeile renunta la familie, cariera, copii pentru a-si petrece timpul in cautarea orgasmului suprem. „Am vrut sa explorez dependenta noastra de excitare si sa o fac intr-un mod cat mai amuzant posibil“, a explicat Palahniuk. Beautiful You este distopie sexuala. Dar una care, poate, nu este atat de departata de realitatea din societatea noastra.
Studiu de caz: reclama la varianta carbogazoasa de apa minerala. Este o sticla de apa. Si este carbogazoasa. Dar nu va lasati impresionati de simplitatea acestui concept. In reclama, o voce senzuala ne indeamna sa ne ascutim simturile. Bulele tremura si se agata de peretii interiori ai sticlei. Tensiunea este atat de mare, incat apa erupe cand este deschisa cu stropi multi-directionali. Totul sfaraie, totul este nerabdare. Cand apa este turnata in pahar, se transforma intr-un jet lubric, filmat cu incetinitorul, pentru ca, desigur, timpul se dilata in astfel de clipe de desfatare. „Incearca-ma. Doar asa vei simti… fiorul“, revine vocea joasa si catifelata.
Nu este un caz izolat. Aproape toate reclamele contin referinte explicite sau aluzii – uneori doar prin incadrare sau micsarea camerei – la sex: masini, ciocolata, bere, telefoane, parfum, vopsele de par, rimeluri, guma de mestecat, sucuri. Si nu se limiteaza la pauza publicitara.
Studiu statistic: deschideti televizorul. Comutati pe un canal de muzica. Notati videoclipurile in care NU apar urmatoarele elemente: o femeie in lenjerie intima; o femeie care e imbracata, dar designerul pare sa fi fost inspirat de lenjeria intima; o femeie pe plaja; o femeie cu suflet prea mare care se revarsa din rochie; o femeie care se zvarcoleste pe jos de parca ar face dragoste cu aerul; o femeie care danseaza exersandu-si cu precadere muschii dorsali; un barbat care pare ca mana un cal, numai ca nu are cal.
Daca un extraterestru ne-ar judeca dupa ce vede la televizor, am parea cu totii anexe neputincioase ale unor enorme organe genitale.
Anuntul „Playboy“ de acum doua saptamani a fost urmatorul: in paginile revistei nu vor mai fi publicate nuduri. Consensul specialistilor a fost ca adevaratul motiv pentru aceasta decizie este ca revista a trebuit sa se adapteze la social media, acolo unde continutul erotic este strict reglementat.
Dar daca adevaratul motiv este ca sexualitatea este atat de prezenta incat a devenit plictisitoare? Daca oamenii tremurau pe vremuri atunci cand vedeau o glezna descoperita, cine se mai infioara acum in fata unor reclame la bikini? Cand cele mai ireale fantezii pot fi vazute in detaliu cu un simplu click, cat de departe suntem de societatea lui Palahniuk in care placerea este un produs de masa?
Poate ca am ajuns la suprasaturatie. Si in acest context, iata o stire imbucuratoare: pe site-urile online de matrimoniale, potentialii parteneri au inceput sa fie respinsi din cauza greselilor de gramatica.