Am sa va povestesc aventura mea de a incerca sa fiu #teamhalep, asa cum este social acceptabil pentru orice roman. Pentru a fi sustinator infocat al Simonei Halep trebuie insa indeplinite cateva conditii: de exemplu, sa ii urmaresti meciurile de tenis. Am inceput timid, cu cele din campionate mari, care se transmiteau de obicei pe Eurosport, dar la un moment dat nu a mai fost suficient. Pentru ca sa fii fan inseamna, ca intr-o casatorie, sa-i fii alaturi celuilalt si in momente glorioase, dar mai ales in micile momente banale, ca atunci cand partenerul sta prea mult la baie dimineata si, in loc sa te enervezi, ii faci cafeaua si ii asezi sandviciurile pe farfurie in unghiuri perfecte de 60 de grade asa cum ii place. Deci ca sa fiu fan adevarat Simona Halep, am decis prin vara ca trebuie sa urmaresc si turneele mai mici, pe care nu le puteam gasi in programele obisnuite de cablu.
Dintr-o nesabuita incredere in rationalitatea si bunul-simt al umanitatii, am cautat sa aflu ce pachet suplimentar de programe puteam sa-mi adaug la contractul meu de cablu ca sa vad mai mult tenis feminin. Astfel, m-am intalnit pentru prima data cu un cuvant magic, un cuvant care a ajuns sa imi haituiasca intregul proces decizional, cuvantul preferat al distribuitorilor de cablu: EXCLUSIVITATE.
Firmele de cablu din Romania au o indeletnicire speciala: sa achizitioneze drepturi exclusive de programe, in special de sport si in special campionate importante. Competitiile sunt apoi transmise pe canalele TV pe care doar firma de cablu le detine si doar aceasta le transmite. Daca esti fan al tenisului feminin, trebuie sa fii abonat la Telekom, dar pentru tenisul masculin, singura oferta acceptabila vine doar odata cu abonament la RCS/RDS. Daca te intereseaza doar campionatul de rugby sau doar Formula 1, alegerea este simpla: te orientezi spre firma de cablu care iti ofera sportul preferat. La fotbal e mai complicat, pentru ca fiecare distribuitor are drepturi pe anumite campionate. Si, cum drepturile de difuzare se negociaza intens la fiecare cativa ani, exclusivitatile se schimba si ele, fanii se trezesc deodata in situatia de a trebui sa migreze la celalalt furnizor de cablu. De exemplu, de cand am inceput sa scriu textul si pana l-am terminat, exclusivitatea pentru tenisul feminin tocmai a trecut de la un furnizor de cablu la celalalt.
Situatia este speciala in Romania deoarece, desi exclusivitati exista peste tot in lume, acestea sunt preluate de canale care se pot urmari pur si simplu achizitionand un pachet suplimentar la furnizorul de cablu, indiferent cine este acesta: Sky Sports, beIN Sports, ESPN College Extra sunt toate optiuni pe care le poti cumpara, uneori cu preturi exorbitante, dar fara sa schimbi furnizorii ca pe sosete.
Aveam deci aceasta dilema, in urma cu jumatate de an: urmaream in mod regulat turneele de tenis masculine si deodata au aparut in viata mea si cele feminine. Cum sa fac? Furnizorul nu puteam sa mi-l schimb, pentru ca renuntam la unul dintre sporturi. Unde puteam gasi un televizor cu doua mufe de cablu? De ce toate mintile luminate ale acestei lumi gasesc solutii sa faca telefoane mai subtiri, prezervative mai sensibile, masini mai sigure, dar nu s-au gandit sa rezolve problema furnizorilor de cablu din Romania?
Am apelat la cea de-a treia cale – internetul. Insa, de cateva luni, de cand nevoile mele sportive sunt rezolvate cu viteza broadband, ma gandesc tot mai mult la pretul abonamentului TV si la cuvantul exclusivitate. Provine de la „a exclude“. Si poate nu ar fi rau ca furnizorii de cablu sa afle ca „excluderea“ se poate intampla, din cand in cand, si in sens invers.