Potrivit criticului literar Ion Bogdan Lefter, „selectia scriitorilor care participa la proiectul bistrourilor literare de la Esch sur Alzette le-a apartinut organizatorilor de la KulturFabrik, care au construit, de altfel, intregul program”. Astfel, mai intii a fost realizata o explorare „la fata locului», in Romania, „unde Serge Basso si echipa lui au avut multe intilniri, si-au facut cunostinte in mediile literare si au primit multe sugestii. S-a intimplat ca multe dintre lucrurile pe care le-am spus sa-i intereseze, astfel incit o buna parte din programul final a pornit de la discutiile noastre. Sigur ca decizia finala le-a apartinut si au fost folosite si sugestiile altora”.
„Pentru a oferi un motiv in plus de atractie pentru publicul local, organizatorii au decis ca «bistrourile literare» sa aiba si cite un invitat de origine luxemburgheza, drept care vor mai participa Pierre Oster, Pierre Joris, Guy Helminger, Jean Portante si Liliane Welch”, a mai declarat Ion Bogdan Lefter, care a sustinut pe 15 ianuarie o conferinta inaugurala la Esch sur Alzette despre contextul literar romanesc.
ICR asigura transportul
L-am intrebat pe Ion Bogdan Lefter de ce in momentul in care institutiile romane gindesc actiuni de promovare, acestea se soldeaza de multe ori cu recitari si citeva sticle cu vin deschise, in vreme ce strainii par a avea cu totul alte curiozitati, inclusiv literare (fapt dovedit si din selectia realizata de Centrul National al Cartii din Franta in cadrul programului „Les Belles Etrangeres”). „In ce ma priveste, nu vreau sa comentez in nici un fel politica de programe si modul de actiune al autoritatilor culturale romanesti ale perioadei, cu care nu vreau sa am nici un fel de colaborare. Pentru acest proiect, centrul KulturFabrik a obtinut in faza finala colaborarea financiara a Institutului Cultural Roman (ICR), care va suporta o parte din costuri. Dar mai mult decit atit eu ma abtin sa spun.”
„Cei doi parteneri, KulturFabrik si Institutul Cultural Roman, organizeaza un ciclu de cinci intilniri literare cu autori romani, un festival de film romanesc (noiembrie – decembrie 2007) si punerea in scena a unei piese de teatru de Matei Visniec in regia lui Radu Afrim. La intilnirile literare vor fi prezenti douazeci de autori romani, pentru care ICR va suporta cheltuielile de deplasare si cazare. In cadrul acestui proiect, ICR a participat la selectarea autorilor invitati, in colaborare cu initiatorul proiectului, Centrul Cultural KulturFabrik”, ne-a transmis Ioana Anghel, directorul de promovare al ICR. De altfel, ICR intentiona la ora inchiderii editiei noastre sa emita un comunicat de presa prin care sa aduca precizari legate de implicarea sa in programul „Les Belles Roumaines”. Sprijinul ICR nu era amintit intr-un articol publicat de Ion Bogdan Lefter in editia din 30 ianuarie a.c. a ziarului „Ziua”, fapt ce a atras nemultumirea Institutului.
Programul
Proiectul a debutat pe 3 februarie, printr-o „Sarbatoare inaugurala”, apoi, pe 6, este programata prima intilnire literara. Spatiul de desfasurare il va constitui cafeneaua-bar amenajata la „KulturFabrik” special pentru asemenea intilniri. In total, vor fi sase „Bistrouri” si 21 de nume:
- „Proza artistica” – Mircea Cartarescu si Stefan Agopian, moderator Ion Bogdan Lefter;
- „Poezia” – Ana Blandiana si Emil Brumaru, moderator Emil Hurezeanu;
- „Literatura germana din Romania” – Eginald Schlattner, Werner Solnner si Ernest Wichner, moderator Gerhard Csejka;
- „Literatura alternativa” – Gabriela Adamesteanu, Dan Lungu si Simona Popescu, moderatoare Corina Ciocarlie;
- „Noul val” – Razvan Radulescu, Florin Lazarescu si Ioana Bradea, moderator Alexandru Calinescu;
- „Contra-literatura” – Dan Petrescu si Luca Pitu, moderator Dan Alexe (consultant pentru intregul proiect).
„Ne lipsesc strategiile pe termen lung”
Se spune ca anul trecut a fost anul cinematografiei romane in lume. De cite astfel de programe ar fi nevoie pentru ca 2007 sa devina, eventual, un an al literaturii romane in lume?
Ion Bogdan Letfer: Dupa parerea mea, vizibilitatea unei literaturi si a unei culturi, prestigiul, prezenta in lume se construiesc treptat, nu intr-un singur an sau doi ani consecutivi de succese spectaculoase. Nu am, prin urmare, o imagine a unui proiect grandios care sa rezolve problema in 2007. Cred ca strategii de promovare pe termen lung ar trebui sa existe si, deocamdata, acestea ne lipsesc.