„Situatia ajunsese absolut dramatica. Sertarele dadeau pe dinafara de marfa care nu era publicata, fiecare articol de investigatie ajungea in sertar, urma sa fie citit, dar nu il mai citea nimeni“, povesteste Horia Ghibutiu, fost redactor-sef al cotidianului „Evenimentul zilei“. „Principala problema a propagandistului nu e ca manipuleaza, ci ca trebuie sa schimbe stapanii din cand in cand. O minciuna bine construita presupune sa te creada lumea. Dar daca o tot schimbi de pe o zi pe alta, pierzi singurul lucru care te tine la suprafata, credibilitatea pe care ai avut-o cand ai inventat minciuna asta“, explica Vlad Petreanu, fost director de stiri Antena 3. „Absolut toti, dar absolut toti patronii romani au nutrit un dispret profund pentru jurnalism si pentru jurnalistii buni, iar pentru jurnalistii de investigatie cu atat mai mult“, afirma Razvan Ionescu, fost redactor-sef la „Evenimentul zilei“ si fost director la „Adevarul“.
Fragmentele de mai sus reprezinta doar cateva dintre marturiile din culisele decaderii jurnalismului romanesc, asa cum apar in doua documentare foarte bine realizate de o echipa Dela0.ro, formata din jurnalistii Vlad Stoicescu si Diana Oncioiu, alaturi de Mihai Dragolea, cel care a asigurat imaginea si montajul. Extinctia, despre disparitia investigatiilor din presa scrisa, si Moguliziunea, despre cenzura si manipularea din asa-zisele televiziuni de stiri romanesti, prezinta cu o acuratete dureroasa procesul care a facut ca mult clamatul caine de paza al democratiei sa devina un biet catelus flamand ce asteapta cu coada intre picioare un os de la stapan. „N-am fi ajuns sa facem cele doua documentare video daca n-am fi fost martorii directi ai fenomenelor descrise acolo. De ce? Pentru ca n-am fi stiut, pur si simplu, de unde sa «apucam» subiectul. Faptul ca oamenii intervievati spun lucruri extrem de precise, descriu situatii punctuale, fac un inventar de intamplari are legatura si cu o cunoastere intima, detaliata a fenomenelor de catre autori“, a explicat, pentru „Suplimentul de cultura“, Vlad Stoicescu.
De altfel, chiar cei doi jurnalisti au fost „victimele“ unor acte de cenzura. Diana Oncioiu a plecat de la Realitatea Tv dupa ce a vazut cum activitatea sectiei a fost „suspendata“ pe durata campaniei pentru alegerile prezidentiale din 2009. „Plecarea mea s-a produs tot pe fondul cenzurii mascate ca «decizie editoriala»: fusesem scos din pagina de Opinii dupa publicarea unui editorial intitulat «Romania care nu l-ar fi ales pe Traian Basescu». Din informatiile pe care le-am obtinut la vremea respectiva, chiar un telefon de la Palatul Cotroceni a «dojenit» conducerea ziarului, care a decis scoaterea mea de la Opinii. Evident, nimeni nu m-a anuntat atunci de decizia luata. La o luna distanta, asta se intampla in primavara lui 2011, am plecat de la ziar alaturi de mai multi colegi“, a povestit si Vlad Stoicescu.
„O porcarie trebuie denuntata imediat“
Jurnalistul afirma ca cele doua documentare pe care le-a realizat echipa Dela0 vin si ca o necesitate pentru o dezbatere despre directia in care merge presa din Romania, o discutie care ar fi trebuit sa aiba loc acum 4-5 ani. „Ceea ce ne-a degradat meseria a fost incapacitatea noastra de a o apara si de a functiona ca un organism profesional cu anticorpi. De foarte putine ori am vorbit sau ne-am solidarizat inaintea actelor de cenzura de langa noi. N-am inteles ca nu era vorba de o persoana sau alta, ci de apararea meseriei noastre. Nu ne-am opus practicilor abuzive decat pe cont propriu, aproape niciodata in comun. Asta se intampla si acum – multi dintre cei care lucreaza in redactii vad, aud si inteleg lucrurile din jurul lor, dar prefera, in cel mai bun caz, sa se autoizoleze si sa-si faca treaba pe felia lor“, a constatat Vlad Stoicescu.
De altfel, unii dintre reporterii sau sefii de departamente cautati pentru cele doua documentare au refuzat chiar si acum sa vorbeasca despre problemele prin care au trecut sau trec in redactii. „Cine nu a dorit sa apara nu a oferit motive concrete, ci n-a raspuns pur si simplu solicitarii sau a amanat intrevederea pana in punctul in care a devenit evident ca nu vrea sa apara. Nu cred ca e cazul sa luam, insa, pozitia acuzatorului public – nu doar jurnalistii, ci oamenii in general sunt inclinati sa nu vorbeasca despre lucrurile mai putin eroizante. Cum spuneam si mai sus, putine din lucrurile prezentate in cele doua documentare au fost, totusi, spuse la vremea producerii lor. Asta ne pune pe toti, cumva, intr-o pozitie de vinovatie, pentru ca o porcarie trebuie denuntata imediat“, a aratat Vlad Stoicescu. Niciodata, insa, nu e prea tarziu de spus un adevar, crede acesta. Pana la urma, jurnalistii care apar in cele doua documentare asta fac, spun adevarul lucrurilor prin care au trecut, adevarul despre cum au ajuns sa nu-si mai poata face meseria, afirma coautorul documentarelor Extinctia si Moguliziunea.
„Este scump sa faci jurnalism de investigatii“
„Exista o parte de agenda si nici nu mai trebuie sa stai dupa jurnalist, ii dai agenda si el face ce trebuie. Asta e adevarat. Apoi mai sunt si alti doi factori, economic si viziunea provinciala“, recunoaste Alexandru Lazescu, fost presedinte-director general al TVR, in Moguliziunea. „Disparitia departamentelor de investigatii sau micsorarea lor pana la dimensiuni comice are, in primul rand, o ratiune financiara. Este scump sa faci jurnalism de investigatii“, explica Ioana Avadanei, directorul Centrului pentru Jurnalism Independent, in Extinctia.
Vlad Stoicescu este totusi optimist si crede ca presa onesta din Romania mai poate fi salvata. „Jurnalismul sufera si o face, peste tot in lume, din motive economice. Sau mai bine spus din lipsa unui model economic viabil. Presa «onesta», pentru a avea o sansa, trebuie sa se faca din nou utila. Daca valoarea sa ca afacere, ca act economic e pusa sub semnul intrebarii, atunci presa se poate salva dovedind ca are o alta valoare, mai importanta – cea de act social capabil sa regleze mecanismele si institutiile unei democratii si sa explice lumea din jur si ce se intampla cu ea“, este de parere acesta. Jurnalismul are o sansa daca reuseste sa readuca la moda ideea ca, fara o presa de inalta tinuta, suntem ceva mai saraci ca indivizi si mult mai putin liberi ca societate.
Ca jurnalist de investigatii, la randul meu, si ca membru al unei redactii de ziar central, „Romania libera“, cu mari probleme economice, nu pot decat sa ii dau completa dreptate.
* Puteti citi interviul complet cu Vlad Stoicescu despre cenzura si manipularea din presa aici.