Trilogia evreiasca a lui Maniutiu
Pe 6 si 7 februarie, la Teatrul National „Radu Stanca” din Sibiu, in cadrul proiectului „Regizori romani si straini invitati”, se joaca Nasul lui Gogol, in regia lui Alexandru Dabija. Spectacolul este realizat pe muzica lui Alexander Balanescu si a Adei Milea. „Un Nas plin de muzica fara a deveni concert si plin de teatru fara a fi teatru, o lume alcatuita din trei oameni vizibili si instrumentele lor”, anunta realizatorii. Spectacolele se vor juca din nou in aprilie si mai.
Un proiect unic in Romania se va lansa in aprilie – Trilogia evreiasca, regizata de Mihai Maniutiu, avindu-l in centru pe actorul Marian Ralea. Mult-asteptata trilogie debuteaza pe 17 aprilie, cu Ecleziastul, dramatizare dupa Biblie, urmata pe 27 aprilie de Shoah. Versiunea Primo Levi, un scenariu dupa interviuri cu Primo Levi. Daca in prima parte unic actor este Ralea, in cea de-a doua i se alatura 25 de actori sibieni. A treia parte, Experimentul Iov, cu acelasi artist in rolul principal, se va juca pe 9 mai, iar textul pleaca de la Vechiul Testament si de la opera lui Jung.
Numeroase spectacole de dans
Festivalul International de Teatru de la Sibiu, ajuns la editia a XIV-a, este programat pentru perioada 24 mai – 3 iunie, dar e inca devreme si mai pot aparea modificari. Sint asteptate 350 de evenimente in 11 zile, in 43 de locatii, la care se estimeaza ca vor participa zilnic 60.000 de spectatori.
Printre spectacolele de teatru se numara citeva extrem de promitatoare. Rinocerii de Eugene Ionesco, pus in scena de Teatrul National din China, se anunta ca o varianta interesanta, din descrierea organizatorilor: „Fundalul initial alb al scenei devine negru, in timp ce o cerneala neagra se scurge pe el. Prietenul lui Berenger se tavaleste si se ghemuieste la pamint, tipind si zbatindu-se isteric. Prin colorarea in negru a hainelor sale albe, Jean se transforma intr-un rinocer”. Interesant de vizionat acest spectacol alb-negru in tandem cu Rinocerii gri ai lui Tompa Gabor, cu echipa teatrului sibian.
Va fi prezentat si un nou spectacol Pescarusul, al Theatre National de la Communaute Francaise, Belgia, realizat „intr-o maniera intimista, apropiata de spectatori, construind cu acestia o relatie cit mai strinsa si directa”.
De asemenea, vor fi numeroase spectacole de dans, cum ar fi cel al Baletului National Chilian sau al Beagle Inc. din Japonia, precum si ale unor companii din Belgia, Canada, Israel. Doua concerte atractive din cadrul festivalului sint „Cuba Libre”, un proiect international cu artisti din Koln, Bremen, Frankfurt, Kassel, Fulda, Las Palmas si Cadiz, si „Zipang featuring Marius Mihalache”, un concert cu muzica traditionala japoneza combinata cu armonii internationale.
Instalatii uriase pe cerul Sibiului
Nu vor lipsi spectacolele de instalatii, in care tehnica si arta isi vor da mina, incitind spectatorii sa devina participanti. Il Corso este un spectacol in aer liber al Theater Pan din Germania, ce implica 25 de actori, acrobati si muzicieni, care creeaza un spectacol incendiar, desfasurat chiar in mijlocul publicului. Imagini suprarealiste vor povesti istoria, spectacolul fiind inspirat din Cartea intrebarilor a lui Pablo Neruda.
Alt spectacol „in format mare” este L’horologe celeste/ Orologiul Celest, al Companiei Transe Expresse, care are la baza un ansamblu de clopote ce formeaza orologiul, plasat la inaltime, deasupra orasului. Orchestra de clopote va fi ridicata spre cer de catre „orologiul celest”, iar evenimentul va putea fi auzit de citeva mii de persoane fara a fi necesara amplificarea. „Toata instalatia orologiului, pusa in valoare de un sistem de lumini integrat in structura, evoca surpriza bucuriei copilaresti de a deschide o cutie muzicala”, explica organizatorii.
Strada ca scena
Totodata, ca in fiecare an, la festival vor fi prezente mari companii europene specializate in spectacole de strada. Adesea criticat pentru densitatea spectacolelor de strada, in defavoarea calitatii, festivalul sibian mizeaza totusi in continuare pe aducerea teatrului aproape de cei care nu sint si nu vor fi niciodata consumatori constanti. In conditiile in care Sibiul dispune doar de un teatru cu capacitate redusa (functioneaza intr-un fost cinematograf si are aproximativ trei sute de locuri), varianta strazii ca scena ramine o solutie, cu atit mai mult cu cit orasul istoric ofera nenumarate locatii neconventionale interesante pentru teatru – piete istorice, cetati, curti interioare ale muzeelor.
„Proiectul dedicat spectacolelor de strada capata noi valente culturale, odata cu angrenarea cit mai multor arte, dar si a unor spatii din Sibiu, care numai asa pot fi evidentiate. Teatrul de strada face din cladirile vechi adevarate sali de spectacole si, in acelasi timp, imbina dansul cu muzica si acrobatia”, spun reprezentantii teatrului sibian.
Tot in luna mai, pe data de 23, Sibiul va gazdui Gala Premiilor UNITER, cel mai important eveniment de premiere a creatiilor teatrale de anul trecut. Din pacate, grandiosul Faust al lui Silviu Purcarete, ce urmeaza a fi pus in scena intr-o fosta hala industriala, a fost aminat. Motivul, lucrarile complicate la amenajarea infrastructurii. Cel mai probabil, Faust va prinde viata abia la toamna.