Singur – subspecie a speciei umane care se dezvolta dupa varsta de 16 ani si care difera de restul exponentilor speciei prin faptul ca nu are partener/a sau poate ca nu isi cauta „jumatatea“ sau poate ca nu este nici treaba noastra, nici a vecinilor, nici a doamnei de la alimentara, nici a tuturor rudelor pana la gradul V. Subdiviziune de oameni cu cel mai mare risc de suicid in perioada sarbatorilor de iarna sau in preajma Zilei Indragostitilor. Categorie reinventata – de la serialul Sex in the City incoace – sub numele de persoane independente.
Toti cei care nu sunt intr-o relatie au, in China, propria lor versiune a Zilei Indragostitilor. Unu este cel mai singur numar, iar data de 11/11 este cea mai singuratica data a anului, asa ca la fiecare 11 noiembrie, in China, se sarbatoreste Ziua celor Singuri. Deoarece a inceput, simbolic, ca o zi in care cei fara pereche se rasfatau cumparandu-si cadouri, Ziua a devenit de cativa ani cel mai mare eveniment comercial al lumii: in 2014, a depasit ca volum de vanzari Black Friday, iar in 2015 a depasit incasarile din anul precedent in doar jumatate de zi.
Seara de 10 noiembrie 2015 a semanat in China destul de mult cu ceea ce numim noi Revelion. A existat o numaratoare inversa spre miezul noptii, s-a organizat o ceremonie de gala in care au aparut, printre altii, cel mai proaspat James Bond in persoana actorului Daniel Craig, cantaretul american Adam Lamber si chiar presedintele Americii. Bine, nu CHIAR presedintele Americii, doar cel fictional, din serialul House of Cards, prin actorul Kevin Spacey. Asa a debutat Ziua Celor Singuri, in organizarea unui imens conglomerat de magazine online din China, cunoscut sub numele de Alibaba. Cu siguranta si-au permis o asemenea extravaganta, deoarece in primele opt minute dupa miezul noptii facusera deja vanzari in valoare de 1 miliard de dolari.
Ziua celor Singuri nu are o traditie foarte indelungata. A inceput a fi sarbatorita in anul 1993 de un grup de burlaci care s-au saturat sa se simta stigmatizati si au decis sa isi organizeze o zi in care sa isi cumpere cadouri pentru ei insasi, sa iasa in oras sau la petreceri organizate pentru cei necasatoriti. Statutul de singur sau single, cum isi spun americanii, nici nu era incetatenit pana de curand in societatea chineza: oamenii erau doar casatoriti sau necasatoriti, presiunea de a intemeia o familie fiind foarte mare. Datorita expunerii la cultura occidentala – mai ales prin film si televiziune – tinerii fara pereche au capatat un statut special, privit cu mai putina negativitate. Evenimentul a devenit unul comercial abia dupa anul 2011, cand comerciantii au sesizat apetitul crescut pentru cumparaturi.
Daca magazinele chinezesti pot face un profit astronomic apeland la pofta de rasfat a celor singuri, de ce nu ar face-o si brandurile occidentale? O cercetare a doua companii de consultanta americane – TPN si C+R Research – dezvaluie ca intreaga categorie a „persoanelor independente“ este ignorata aproape in totalitate de piata americana: portiile din supermarket sunt „pentru doi“, sectorul de servicii este orientat mai ales spre familii, mobila este gandita pentru resedinte de familie etc. Comerciantii sunt indemnati sa ii ia in serios pe consumatorii singuri din doua motive: in primul rand, din ce in ce mai multi oameni aleg sau ajung sa traiasca singuri; in al doilea rand, au o libertate mult mai mare in cheltuirea banilor decat familistii.
Nu ar fi surprinzator ca Ziua celor Singuri sa devina, in curand, o sarbatoare globala. Daca nu din motive sentimentale, cel putin din motive comerciale.