Daca ar fi sa luam in calcul doar evenimentele care au loc acolo, Teatrul „Luceafarul“ este in sine un centru cultural al orasului, un nucleu de creatie spre care graviteaza anual aproximativ 60.000 de spectatori. Cu o echipa de 85 de persoane, 20 la nivel administrativ-contabilitate si 65 la departamentul creatie, la teatru se joaca 350 de reprezentatii si se realizeaza, in medie, cinci productii noi in fiecare an. Finantat de catre Consiliul Judetean din Iasi, „Luceafarul“ a avut buget prevazut pentru 2015 de 4.900.000 de lei, realizand aproximativ 372.000 de lei venituri proprii din vanzari de bilete pana in luna curenta. Pretul biletelor variaza, fiind de 5 lei in timpul saptamanii, 8 lei duminica si 10 lei la premiere. „In esenta ei, arta teatrului pentru copii nu difera de cea a teatrului care li se adreseaza oamenilor mari. Exista doar niste particularitati psihologice de care trebuie sa tii cont. Dar tot despre creatie, originalitate, inventivitate vorbim“, crede Oltita Cintec, care este si doctor in teatrologie si curator pentru mai multe festivaluri de teatru din Romania.
Aceasta a explicat ca trupa care da viata pieselor de teatru numara 29 de actori ce sunt capabili sa se adapteze, jucand dimineata pentru copii, iar seara intrand in pielea unor personaje din scenarii destinate adultilor. „Sunt talentati, interesati sa faca performanta, fiind o trupa echilibrata ca varsta, tipologii interpretative, valoare. Sunt artisti deschisi la provocari, care inteleg ca in profesiunea aceasta trebuie sa inveti tot timpul, sa te perfectionezi, sa fii in forma maxima, sa te reinventezi. Iar asta inseamna si sa poti juca dimineata in spectacole pentru copii, dupa-amiaza, in reprezentatii care se adreseaza «intregii familii», iar seara, pentru tineri si adulti. Cultura, arta trebuie sa fie de cea mai buna calitate, indiferent ca e pentru cei mai mici ori pentru cei mai mari“, a spus aceasta.
Cel mai amplu proiect – FITPT
In viziunea conducerii artistice a teatrului, misiunea „Luceafarului“ este aceeasi de a avea spectacole de valoare pentru un public variat. De aici s-au nascut o serie de colaborari cu regizori tineri, care sunt cunoscuti pe piata, dar care nu au mai lucrat in Iasi, precum Radu-Alexandru Nica, Bobi Pricop, Konrad Dworakovski, dar si diferiti scenografi, coregrafi, compozitori care sa lucreze cu actorii teatrului. Insa bijuteria de pe coroana „Luceafarului“ este Festivalul International de Teatru pentru Publicul Tanar (FITPT), acreditat ca festival european de catre Asociatia Europeana a Festivalurilor, care are sediul la Bruxelles. Acesta a ajuns la a opta editie. „E un eveniment foarte bine cotat, care are in fiecare an cate o tema, ce aduce la Iasi numeroase exclusivitati nationale, o medie de peste 400 de invitati pe editie, are un concept care reuneste atat spectacole, cat si conferinte, dezbateri, ateliere, lansari de carte, expozitii, proiectii de filme“, a spus Oltita Cintec.
Aceasta a mai spus ca prin reprezentatiile noi care sunt create an de an se incearca o racordare la evenimentele din domeniu din Europa, urmarindu-se de fiecare data noutatea. Ca exemplu, ultima premiera, spectacolul pentru adolescenti si tineri Pisica verde de Elise Wilk, foloseste pentru prima data in Romania un sistem intitulat silent disco. „Spectatorii nu mai stau in sala si privesc pasiv, ci devin participativi, sunt in poveste alaturi de interpreti, recepteaza totul prin intermediul castilor. In privinta sincroniei cu pulsul continental, Teatrul Tineretului din Zurich a deschis stagiunea, in octombrie, cu un spectacol realizat cu Pisica verde. Teatrul „Luceafarul“ a inceput sezonul 2015-2016 cu Pisica verde, regia Bobi Pricop, unul dintre cei mai profunzi, creativi si mai seriosi regizori sub 30 de ani din Romania“, a mai spus directorul artistic.
Data fiind deschiderea teatrului catre productii inedite, reprezentantii acestuia spun ca foarte multe spectacole apar in urma propunerilor regizorilor care vin si inainteaza proiecte pentru a fi puse in scena. Din cei 60.000 de spectatori pe care i-au raportat in ultimul an cei de la „Luceafarul“ la toate reprezentatiile, 7.000 au fost in strainatate. De altfel, in 2015, spectacolele acestora s-au jucat si au fost vizionate la Iasi, Piatra Neamt, Gura Humorului, Pascani, Bucuresti, Sevilla, Madrid, San Sebastian, Guernika, Malaga, Cordoba, Zagoza (Spania), Lisabona (Portugalia), Varsovia (Polonia) si Chisinau. „Fiecare nou proiect trebuie sa fie inedit, sa aiba ceva special, sa atraga. Sa starneasca, mai intai in artisti, apoi si in public, scanteia aceea care iti da furnicaturi in stomac! Si care te va readuce in sala de spectacol. In arta nu este loc pentru rutina! Publicul trebuie sedus si nu poti reusi asta decat printr-o oferta de foarte buna calitate“, a explicat Oltita Cintec.
In ceea ce priveste viitorul Teatrului, directorul artistic spune ca punerile in scena vor cauta mereu sa inoveze, iar daca numarul de spectatori a crescut pana acum, „nu va creste la infinit“, acesta urmand sa se stabilizeze undeva in jurul cifrei de 60.000 de spectatori intr-un an. „Este o cifra foarte buna nu numai pentru Iasi, unde cred ca e cea mai buna, ci si pentru Romania.“