„Imaginile pe care le veti vedea sunt extrem de ofensatoare. Pregatiti-va!“, spune Ellen de Generes, femeia comedian, si ia in mana un pahar de cafea Starbucks. Este noul model de Craciun al paharelor de carton, in care se va servi cafeaua la pachet in toate cele 21.366 de magazine ale sale, inclusiv in Romania. Modelul paharului e simplu: un rosu cald, adanc, in mijlocul caruia troneaza sigla usor de recunoscut a lantului american de cafenele. „Oamenii sunt furiosi fata de paharul acesta pentru ca spun ca Starbucks este impotriva Craciunului. Modelele anterioare aveau desenate pe ele fulgi de zapada, sania lui Mos Craciun si spiridusi… stiti voi, toate lucrurile pe care le puteti gasi in Biblie“, continua Ellen in hohotele audientei. „Acum e doar rosie. Am putea sa-i spunem, direct, biberonul lui Satana“, isi incheie monologul si toata lumea izbucneste in ras.
Desi toata lumea rade, nu este o gluma. Modelul de Craciun al paharelor de la Starbucks a fost acuzat ca ar fi anticrestin. Mai intai, de un fost preot cu o mare audienta pe Facebook, apoi din cateva grupuri crestine, pana ce totul a culminat atunci cand Donald Trump, candidat republican la presedintia SUA, a declarat ca poate Starbucks ar trebui boicotat.
Autointitulatul evanghelist Josh Feurestein pastoreste vreo doua milioane de fani pe pagina lui de Facebook, de unde isi proclama adevarul despre lume prin predici filmate cu telefonul. „Starbucks a scos Craciunul de pe paharele lor pentru ca il urasc pe Iisus!“, si-a anuntat el oitele din parohia lui digitala. „Va dati seama ca Starbucks a vrut sa inlature Craciunul si pe Iisus de pe noile lor pahare? De aia sunt doar rosii.“ A fost suficient ca videoclipul sa aiba peste 10 milioane de vizualizari ca sa apara, din colturi nebanuite, asociatii crestine, comentatori si alti evanghelisti care sa vocifereze impotriva Starbucks.
Inainte de a anticipa intreaga furtuna din paharul lor de cafea, Starbucks anuntase simplificarea modelelor cu un comunicat de presa: „Anul acesta, am vrut sa intampinam sarbatorile cu o puritate a designului care imbratiseaza toate povestile noastre. Imbratisam simplitatea si linistea“.
Presa nu a ajutat nici ea foarte mult in intreaga controversa. A preluat rapid informatiile despre „blasfemia Starbucks“, a gasit persoane care sa fie indignate in fata camerelor si a declarat ca are loc o noua batalie pe frontal impotriva Craciunului. Intr-adevar, pe timp de iarna, companiile si institutiile trebuie sa mearga pe linia subtire a corectitudinii politice: le pot ura clientilor „Craciun fericit“ sau trebuie sa le spuna, mai simplu, „Sarbatori fericite“? Daca sarbatoresc Kwanzaa? Hanuka? Solstitiul? E corect sa se decoreze centrele orasului cu scena ieslei sau asta ii face pe cei din alte confesiuni sa se simta exclusi din bucuria sarbatorilor in comunitate?
Poate si din cauza proportiilor prea mari, efectul scandalului a fost exact invers decat cel intentionat de cei revoltati. Pe retelele sociale a inceput sa se raspandeasca sloganul #JustACup, in traducere aproximativa, „E doar un pahar“. Oamenii au inceput sa se intrebe unii pe altii daca intr-adevar cunosc pe cineva care este cu adevarat ofensat de „impertinenta“ paharelor Starbucks si mai toata lumea a ridicat din umeri. Pana la urma, paharele cele rosii de Starbucks au beneficiat de atat de multa reclama si bunavointa, incat toata lumea se intreaba daca nu cumva totul a fost gandit ca sa ne faca mai multa pofta de un delicios latte cu scortisoara si caramel.