Frumusetea se masoara in Betty-unitati
Dupa ce un fotomodel spaniol a murit de anorexie, creatorii de moda spanioli au anuntat ca nu mai accepta modele sub 55 de kilograme. Saptamina aceasta, mai multe magazine au fost de acord sa schimbe manechinele din vitrine de marimea 36, cu altele, un pic mai ingrosate la talie si solduri. In Statele Unite, milioane de fete o privesc cu ochii mari pe Betty cea Urita, pentru ca ea le invata ca frumusetea vine din interior. In Romania, 99% dintre femei spun ca se simt frumoase cind sint iubite, dar mai putin de jumatate se considera frumoase. Peste jumatate din femeile lumii spun ca sint prea grase.
Nu si Betty
In Statele Unite, Betty cea Urita nu este doar o telenovela. Este un serial-cult. Realizat pentru americani in stilul Nevestelor disperate si comparat ca impact cu Totul despre sex, serialul are aceeasi poveste care a rulat in varianta columbiana si pe ecranele noastre: fata cea rotofeie si demodata, dar sincera, puternica si buna, care este dispretuita de colegii ei de la firma de modelling.
America Ferrera, interpreta personajului principal, este simbolul noii frumuseti, una care nu se masoara nici cu rigla, nici pe cintar. „In fiecare zi, mai multe tinere imi spun ca personajul meu le face sa se simta demne de respect si atragatoare si ca au mai multe de oferit lumii decit credeau”.
De altfel, mizind pe impactul cultural al acestei idei, postul de televiziune ABC a demarat campania „FiiUrita07”, cu figura personajului Betty in prim-plan. „Fii autentica. Fii desteapta. Fii buna. Fii corecta. Fii sincera cu tine insati” – acesta este indemnul lui Betty pentru fetele din America.
Mesajul nici nu poate sa nu prinda intr-o tara in care greutatea medie a adultilor a crescut cu 10 kilograme fata de anii 1960, in care 45% din fetele intre 9 si 11 ani obisnuiesc sa tina cure de slabire sau in care topmodelele sint mai slabe decit 98% dintre femei. Pe site-ul http://www.beugly07.com, fetele sint invitate sa arunce la gunoi standardele nerealiste de frumusete fizica, sa o ia de la capat si sa fie ca Betty.
2% si restul
Cam acelasi lucru incearca sa il faca si Dove in Romania, in pauzele de vinare a vreunei creme anticelulitice. „Manifestul pentru frumusete adevarata” a fost recitat lumii intregi, incepind cu sfirsitul anului 2004, in America.
Campania pentru frumusete adevarata arata, in posterele sale, femei „adevarate” (a se citi „imperfecte”), intre 22 si 96 de ani, rugind publicul sa fie judecatorii frumusetii lor. „Doar un chip fara riduri oglindeste frumusetea adevarata?”, este intrebarea de linga chipul unei femei in virsta. Majoritatea raspunsurilor inclina spre „Nu”.
Frumusetea nu a fost tot timpul ceea ce este astazi. De exemplu, in anii 1880, pieptul standard trebuia sa arate precum cel al Pamelei Anderson inainte de operatie, iar soldurile sa fie asortate, in anii ’20 femeile emancipate doreau ca pieptul lor sa para cit mai plat.
In zilele noastre, conform unui studiu realizat de Dove la nivel mondial, doar 2% dintre femei sint sigure pe frumusetea lor. Un procent doar un pic mai mare decit cel al topmodelelor care beau numai apa plata cu lamiie.