Festivalul s-a aflat la prima editie si a fost gazduit intr-un palat de secolul al XVIII-lea, Holzhausenschlösschen, situat intr-un parc si pe un mic lac, aflate chiar in centrul Frankfurtului. Cladirea, construita pe ruinele unui conac fortificat mentionat prima oara in 1398, cunoscuta ca loc de reuniune a artistilor si savantilor locali in secolul al XVI-lea, ulterior intrata in posesia aristocratului Hamman von Holzhausen care a folosit-o ca resedinta de vara pentru familia sa, a cazut treptat in ruina dupa stingerea familiei in 1923. La sfarsitul anilor ’90, palatul construit in anii 1727-1729, la care se ajunge traversand un pod de piatra, a fost preluat sub umbrela Fundatiei Civice a Frankfurtului (Frankfurter Bürgerstiftung), nume sub care sunt asociate sapte fundatii, intre care cea a lui Ernst Max von Grunelius, cunoscut si pentru agentia sa de concerte. Primul gest al Fundatiei a fost sa restaureze palatul, transformandu-l intr-o institutie de cultura, cu o mica sala de concerte de muzica de camera pe doua nivele, cu nu mai mult de o suta de locuri.
Sala, ce poarta numele Grunelius, nu este una oarecare, fiind amenajata dupa criterii si cu materiale acustice dintre cele mai moderne, ce permit o auditie exemplara, si, pe de alta parte, foarte pretentioasa, severa chiar, pentru instrumentistii expusi fara nici un paravan judecatii publicului. Nici publicul nu este unul oarecare, fiind format – in majoritate si spre placerea membrilor cvartetelor Festivalului – din cunoscatori, impatimiti ai muzicii de camera. In conditii de auditie perfecta, concentrarii muzicienilor li se raspundea cu o empatie totala a salii, cufundata intr-o liniste profunda, in care se putea auzi respiratia violonistilor. O experienta ce merita traita…
Redeschiderea dupa restaurare a Holzhausenschlösschen a avut loc pe 15 septembrie 2014 cu un concert de exceptie al tanarului si talentatului Cvartet Diogenes (Stefan Kirpal, Gundula Kirpal, Alba González i Becerra, Stephen Ristau), in cursul caruia a fost cantat in prima auditie un cvartet de tinerete al lui Max Bruch. Cvartetul de coarde in do minor, compus de Bruch la varsta de 14 ani, in 1852, a fost la origine o lucrare de concurs pentru obtinerea unei faimoase burse acordate de Fundatia Mozart de la Frankfurt. Capodopera de geniu, cvartetul i-a adus lui Max Bruch bursa dorita, cei trei membri ai comisiei alegandu-l in unanimitate dintre lucrarile celor 11 compozitori-candidati.
Cum o precizeaza livretul discului compact al concertului inregistrat live in 2014, Max Bruch s-a aflat printre castigatorii de faima ai bursei, acordata, intre altii, si lui Engelbert Humperdinck si Ernst Toch. Din actele Fundatiei Mozart de la Frankfurt se stia despre acest cvartet, ca si despre alte compozitii de tinerete ale lui Bruch, dar toate erau considerate pierdute.
In fapt, partitura Cvartetului in do minor a fost descoperita in ianuarie 2013, intr-una din cutiile cu manuscrise ale arhivei de la Frankfurt, de catre cercetatoarea Ulricke Kienzle, in cursul documentarii ei pentru o carte despre istoria Fundatiei Mozart.
Cu o promptitudine, fie-mi iertat, ce o doresc si pentru editurile, sponsorii culturali si muzicologii bucuresteni atunci cand vine vorba despre Enescu si contemporanii sai, Frankfurter Bürgerstiftung, sub egida Fundatiei lui Ernst Max von Grunelius, a publicat intr-o editie de lux, facsimilul cvartetului redescoperit, caruia i-a adaugat o prezentare si, in final, discul compact realizat de Cvartetul Diogenes in concertul ce a mai cuprins si al doilea Cvartet in do minor, op. 9 (1856). Cei curiosi sa-l asculte vor avea posibilitatea in primavara anului viitor, gratie unei editii exclusiv pe disc, anuntata deja de magazinele online, sub eticheta casei Brillant Classics.
Altfel, Festivalul Quartetaffairs 2015 a inclus prestatii extraordinare ale Cvartetelor Ebène, Kuss, Arditti si Hagen, toate precedate de o ora de prezentari/dezbateri ale muzicii contemporane de camera, cu ajutorul instrumentistilor, realizate de profesorul universitar si violonistul de la Hanovra, Oliver Wille. Kurtag si Dutilleux au fost principalii eroi ai acestor dezbateri, fiecare concert incluzand un opus semnat de ei.
Poate fi o idee si pentru altii… Programul Quartetaffairs 2016 nu numai ca este cunoscut deja, dar afisul sau putea fi admirat in pauza concertelor in holul salii Grunelius din Holzhausenschlösschen la Frankfurt!