Coordonat de trei scriitoare angajate, insufletite de mult entuziasm si de la fel mult umor, Lisa Appignanesi, Rachel Holmes si Susie Orbach, volumul strange la un loc discursuri si retorici extrem de diverse. Unele invitate isi scot la suprafata propriile experiente, in confesiuni care nu ascund nici ridicolul personal, dar nici adevarurile usturatoare pe care au ajuns sa si le insuseasca, mai devreme sau mai tarziu. Sunt texte care evoca personalitati, momente revelatorii si situatii cu probleme, pagini in care se discuta punctual contexte ale inechitatilor, fie ca este vorba despre tratamentul de care au parte femeile scriitoare, despre listele marilor premii literare sau, trecand in alt registru, despre modul in care era reglementat, de exemplu, fotbalul feminin. Alte texte descriu situatii care au ramas, in continuare, discriminatorii, iar altele pun in lumina revendicarile actuale si problemele dintre cele mai traumatizante cu care femeile inca se confrunta. Lista e foarte lunga si ea se ajusteaza in functie de medii, clase si contexte politice si culturale diferite, insa realitatile pe care le acopera sunt in continuare de natura sa atinga si sa modifice drastic modul de viata al foarte multora dintre noi. Sexismul difuz, marginalizarea, obiectificarea, violentele domestice, abuzurile sau exploatarea sexuala, inegalitatea in ceea ce priveste valorizarea muncii, problemele de reprezentare in media sau dictatura industriei frumusetii sunt printre cele mai grave realitati care afecteaza vietile femeilor, ni se (re)confirma parcurgand textele reunite aici.
Ideea cartii se leaga, desigur, in raspar, de titlul romanului ajuns bestseller planetar, Fifty Shades of Grey. In preajma unui nou val de esentialism, e foarte important ca femeile sa afirme toate acele optiuni si pozitionari care pledeaza pentru perceptia unei identitati mult mai fluide si mai refractare la prescriptii si incadrari. Iata cum descriu coordonatoarele aceasta antologie: „In acest volum, 50 de femei reflecteaza asupra nuantelor care le inspira, precum si asupra a ceea ce inseamna pentru ele si pentru cei din jurul lor sa fii femeie in ziua de azi. Nu exista un singur tip de feminism si un singur tip de feminist(a). Si nici una dintre noi, cele prezente in antologia de fata, n-are timpul sau energia sa se autoflageleze ori sa pedepseasca alte femei cu –iste si –isme punitive. Acest concert de nuante e un cor pe mai multe voci, e adesea dizarmonic, dar tine un ison, iar acest ison e contagios“.
Invitatele celor trei vin din medii diverse: sunt fie activiste, fie artiste, fie scriitoare, actrite, avocate, politiciene sau teoreticiene si au, in acelasi timp, experienta unor spatii geografice si culturale radical diferite. Tonul in care povestesc variaza foarte mult. Exista, pe de o parte, note grave, ca cele dintr-un microeseu in care scriitoarea si activista Bidisha vorbeste despre formele de ura indreptate impotriva femeilor, dar, in acelasi timp, exista si umor, iar el se strecoara in multe confesiuni, oricat de serioase ar fi mizele. Contributiile fiecareia dintre invitate, nu mai lungi de cateva pagini, sunt separate de citate din femei care nu au trecut neobservate. Am sa reiau cateva, pentru a sugera, fie si in treacat, tonalitatea din fundal: „Primele lucruri pe care le fac de dimineata sunt sa ma spal pe dinti si sa-mi ascut limba“ (Dorothy Parker), „Aceia care nu se misca nu-si vad lanturile“ (Rosa Luxemburg) sau „Femeile sunt singurul grup exploatat din istorie a carui neputinta a fost idealizata“ (Erica Jong).
Varietatea textelor care compun acest foarte util manual in fragmente al feminismului contemporan pune in lumina, pe de o parte, amploarea preocuparilor acestui tip de actiune si de explorare, dar si pasiunea si entuziasmul care insotesc conduita unor femei curajoase, nonconformiste, care cred cu toate puterile ca schimbarea este posibila si ca prejudecatile, de orice culoare ar fi ele, ne saracesc si ne mutileaza. Si-au gasit locul, in acest volum, texte de explorare a propriei pozitionari in raport cu un tip de feminism care poate parea normativ, texte care evoca alte figuri feminine puternice sau texte care scot la lumina incercari intens personale ori experienta indubitabil formatoare de a fi parte dintr-un grup de actiune. Asa este, de pilda, cel scris de scriitoarea Gillian Slovo, care isi aminteste perioada in care era parte dintr-un grup de femei constiente de limitele lumii in care traiau, convinse, in acelasi timp, ca ceva se poate face: „Ceea ce s-a dovedit in egala masura diferit si transformator la grupurile de femei de genul aceluia din care faceam eu parte a fost ca ne invatau sa ne folosim viata, modul de a gandi si felul in care eram ca punct de plecare pentru a intelege, nu doar pentru a actiona. Feminismul nostru imbina pasiunea de a indrepta relele cu dorinta la fel de ferventa de a ne schimba in plan personal. (…) Intalnirile noaste lunare (oare am ales vinerea ca o afirmare a importantei legaturii noastre ca surori?) erau un montagne-russe de revelatii personale si discutii politice, intersectate cu sesiuni superamuzante in care ne foloseam de oglinzi si speculumuri ca sa ne cunoastem mai bine propriul vagin“.
Cine cauta modele care sa inspire si sa motiveze, are in fata un catalog care include din belsug astfel de repere. Cele care cauta intelepciune, confesiune in care sa-si regaseasca propriile nelinisti si inclusiv optiuni alternative de actiune au de unde sa aleaga. Cele care cauta vocile unor scriitoare ce afirma valorile feminismului le vor gasi aici pe Jeanette Winterson, Siri Hustvedt, Elif Shafak, Ahdaf Soueif, Kate Mosse sau Linda Grant, ca sa le enumar doar pe cele mai cunoscute cititoarelor din Romania. Cincizeci de nuante ale feminismului e o carte proaspata, contondenta, amuzanta, inteligenta, tonica, emotionata, o carte care reafirma, optimist, faptul ca schimbarea, toleranta si solidaritatea sunt in puterile noastre si ca e vital sa credem asta.