Dar oricat as uri topurile, nu pot sa nu constat ca 2015 a fost primul an in care aveai destule filme romanesti rezonabile pentru un top ten. Lista cu titluri de mai jos are 11 pozitii: Aferim! (de Radu Jude), Un etaj mai jos (de Radu Muntean), Comoara (de Corneliu Porumboiu), Box (de Florin Serban), Muntele magic (de Anca Damian), Bucuresti NonStop (de Dan Chisu), Aliyah DaDa (de Oana Giurgiu), Lumea e a mea (de Nicolae Constantin Tanase), De ce eu? (de Tudor Giurgiu), Autoportretul unei fete cuminti (de Ana Lungu), Acasa la tata (de Andrei Cohn).
Dintr-un punct de vedere, 2015 a fost anul Aferim! si al unei schimbari de regim in cinemaul autohton. Radu Jude a luat pentru el Ursul de Argint si Premiul pentru regie la Berlin, iar filmul a devenit un succes de casa in Romania, cu 76.637 de bilete vandute si incasari de 907,724 RON de la premiera din 13 martie 2015. Aferim! a devenit si filmul autohton cu cele mai mari incasari in weekendul de lansare din ultimii 13 ani, detronand Pozitia copilului (de Calin Peter Netzer). Totusi, filmul romanesc cel mai vandut in strainatate in 2015 a fost Comoara, care s-a vandut in 24 de teritorii, inclusiv SUA (pe cand filmul lui Jude a fost vandut in aproximativ 10 teritorii). Comoara a avut, la fel ca Un etaj mai jos, premiera mondiala la Festivalul de la Cannes, in sectiunea Un Certain Regard (a doua sectiune importanta a festivalului), unde i s-a inventat un premiu, Un Certain Talent.
Per ansamblu, 2015 a fost un an in care cineastii romani au lucrat, dar problemele cu finantarea s-au mentinut, organizandu-se ca si in anii trecuti tot o singura sesiune a concursului de la Centrul National al Cinematografiei (CNC), ale carei rezultate nici n-au fost anuntate inca. Banii au fost putini. Filmele romanesti care au rulat in 2015 au abordat genuri mai diverse decat in anul precedent – nu doar inauntrul fictiunii (film de epoca, thriller, comedie, film de dragoste etc.), dar si documentar (Aliyah DaDa) ori documentar de animatie (Muntele magic). La CNC s-a organizat pentru prima oara in ultimii noua ani concurs pentru postul de director general, concurs castigat de Anca Mitran, cea care a fost multa vreme directorul Arhivei Nationale de Filme si care in septembrie 2015 fusese numita director interimar la CNC. Sa speram ca vor incepe niste schimbari acolo. Deocamdata acestea s-au produs la Ministerul Culturii, unde noul ministru Vlad Alexandrescu, numit in noiembrie 2015, l-a luat pe Andrei Rus consilier in materie de film si a promis ca incepe discutii cu reprezentantii din industrie. Alexandrescu a ajuns la Ministerul Culturii datorita tragediei din clubul Colectiv si a protestelor care au dus la caderea guvernului. Alegandu-l pe Andrei Rus consilier, Vlad Alexandrescu legitimeaza sensul conflictului care a avut loc la UNATC intre Andrei Rus si Andrei Gorzo pe de o parte si profesorii mai in varsta de cealalta. Numirea lui Rus la Ministerul Culturii e inteligenta si justificata. Conflictul de la UNATC a fost unul dintre evenimentele anului in materie de cinema. Ar trebui nu doar sa primeneasca acea institutie in cancelarie, dar si sa faca un upgrade constiintei studentilor care n-au avut destul curaj ca sa-i apere pe Rus & Gorzo.
Tragedia de la Colectiv a dus la o necesara reevaluare a capacitatii cladirilor publice de a rezista la un cutremur puternic, iar legea promulgata de presedintele Iohannis in noiembrie 2015 a dus la inchiderea a patru cinematografe importante din Capitala – Patria, Scala, Studio si Cinema Pro. Sufland in iaurt, autoritatile au scos din circuit patru din cele cinci-sase sali unde se tin festivaluri si unde se putea proiecta film de arta. Scrisoarea deschisa trimisa de Cristian Mungiu noului ministru al Culturii, in care pentru prima oara cineastul exprima cu vehementa dezamagirea ca cinematografia a fost si ea a cincea roata la caruta nu a avut efecte imediate.
Foarte putin s-a scris in presa despre iesirea studiourilor de la Buftea, MediaPro, din ograda Central European Media Enterprises (CME). In octombrie 2015 s-a anuntat printr-un comunicat ca Mediapro a fost cumparata de „un grup de importanti investitori americani si romani, in frunte cu Donald Kushner si Bobby Paunescu“. Tot acolo se spunea ca obiectivul principal al investitorilor e de a reda prestigiul unuia dintre cele mai mari studiouri din Europa Centrala si de Est. Pana la sfarsitul anului nu s-a mai intamplat nimic la MediaPro, care a facut in continuare reclame. Nu am vazut pe nicaieri in presa ca in studiourile MediaPro s-a filmat in 2014 The Wave/ Bølgen, de Roar Uthaug, care a reprezentat Norvegia la Oscarul pentru film strain 2016. Compania producatoare, Fantefilm Fiksjon, a fost incantata de colaborarea cu partenerul roman, Seven Film, si cu MediaPro, incat in 2015 a filmat tot aici in proportie de 90% A Norwegian Christmas Story/ Snekker Andresen og Julenissen, de Terje Ragnes.
2015 a fost si anul in care cineastii romani au inceput sa ia si alti coproducatori, nu doar Franta sau Germania, pentru filmele lor. Romania a inceput sa coproduca cu Macedonia, Croatia, Lituania si SUA, iar coproductiile cu Bulgaria s-au inmultit. Asta nu ii face pe romani mofturosi cu banii de acasa. Pentru ca sa poata accesa fonduri de cinema din alte tari (prin intermediul coproducatorilor), ei au nevoie de finantare aprobata de CNC.
In ceea ce priveste rezultatele din cinematografe, trendul ascendent din ultimii ani a continuat. Intre 29 decembrie 2014 si 22 noiembrie 2015 se vandusera in salile din Romania 9.787.079 de bilete, fata de 10.171.644 in 2014, dar Razboiul stelelor: Trezirea fortei, care a avut premiera in 18 decembrie 2015, a urcat in doar trei saptamani pe locul trei in topul anual, fiind vazut (potrivit Cinemagia) de 485.225 de spectatori. Filmul lui J.J. Abrams a devenit si in Romania, ca in multe alte tari, filmul cu cel mai mare succes in weekendul de premiera din toate timpurile.
Pentru mine, filmele anului 2015 au fost: A Cemetery of Splendour (de Apichatpong Weerasethakul), The Assassin (de Hou Hsiao-hsien), trilogia Arabian Nights (de Miguel Gomes), Son of Saul/ Saul fia (de Laszlo Nemes), Taxi (de Jafar Panahi), El Club (de Pablo Larraín), Mia madre (de Nanni Moretti), Youth (de Paolo Sorrentino), Love & Mercy (de Bill Pohlad). Iar dintre cele distribuite in 2015 in Romania: Somn de iarna/ Winter Sleep (de Nuri Bilge Ceylan), Razboiul stelelor: Trezirea fortei/ Star Wars: The Force Awakens (de J.J. Abrams), Mami/ Mommy (de Xavier Dolan), Steve Jobs (de Danny Boyle), Amy (de Asif Kapadia), Relatos salvajes (de Damian Szifron).