Am mai ramas, din anul trecut, cu doua carti ale unor poete foarte tinere, Ai grija de tine, de Paula Erizanu, si Celelalte produse, de Alexandra Turcu, ambele publicate la Editura Charmides, cea din urma fiind o foarte curajoasa carte de debut. 2015 va retine, cred eu, cel putin inca trei debuturi foarte puternice, carti afirmative, volume ale unor sondari care trec dincolo de limbaj sau de filiatii transparente. Ma refer la aici imi iau dintii-n spinare si adio, de Robert G. Elekes (Editura Tracus Arte), retrovizor, de Razvan Pricop (Editura frACTalia) si Fortral, de Emilian Pal, pe care il consider cu totul impresionant. Volume consistente, cu o puternica tusa individuala, au scris si Dimitri Miticov (Dmitri, genul cinic), Moni Stanila (Colonia fabricii ) – ambii publicati de Cartea Romaneasca –, Radu Vancu (4 A.M. Cantosuri domestice, Casa de Editura Max Blecher) si Andrei Dosa (Nada, Editura Pandora M). Bilantul meu, oricat de schematic, nu ar sta in picioare fara un volum greu de incadrat, dar care tine de o fericita intalnire dintre voci poetice foarte aparte. Este vorba despre Bucuresti ’21. O epopee participativa. 840 de versuri. 40 de poeti, proiect coordonat de Svetlana Carstean. Este o carte a apropierilor, unele dintre ele greu de gandit, care au facut acest an poetic mai luminos si mai plin de speranta.
La proza, masivul Solenoid al lui Mircea Cartarescu este, fara indoiala, o prezenta bine si just ancorata in toate listele si topurile. Multi, foarte multi scriitori cu vechime in breasla au scos carti bune, masive si, de cele mai multe ori, ambitioase. Lista mea scurta inseamna: Soseaua Virtutii. Cartea Ciinelui, de Cristian Teodorescu, Istoria Regelui Gogosar, de Radu Aldulescu, ambele aparute la Editura Cartea Romaneasca, Manuscrisul fanariot, de Doina Rusti, In urma nu mai e nimic, de Cosmin Perta, Casnicie, de Dan Coman, Razboiul mondial al fumatorilor, de Marin Malaicu-Hondrari, plus Iar dimineata vor veni rusii, de Iulian Ciocan, toate publicate la Editura Polirom. Lor li se adauga Intimplari si personaje, de Florin Lazarescu, si emotionanta carte a Anei Dragu, Miini cuminti.
Nu as vrea sa uit cateva traduceri esentiale, Opere I. Poezii (1908-1920) de Ezra Pound, in traducerea lui Radu Vancu, publicata la Editura Humanitas Fiction, si primul volum din Opere de Paul Celan, in traducerea lui George State, aparut la Editura Polirom. La fel de importanta, desi dintr-un registru diferit, mi se pare aparitia volumului Opera de arta in epoca reproductibilitatii sale tehnice, de Walter Benjamin, editie critica in traducerea lui Christian Ferencz-Flatz, aparuta la Editura Tact, dar si volumul bilingv Cartea cetatii doamnelor, de Christine de Pizane (traducere, studiu introductiv si note de Reghina Dascal, Editura Polirom).
M-am bucurat ca a aparut Editura Hecate, dedicata scriitoarelor feministe si literaturii queer, o gura de aer altfel intr-un mainstream tot mai previzibil. M-am bucurat ca a aparut Familia Popescu, primul volum din opera lui Cristian Popescu, la Editura Tracus Arte. Romanul strain de care va ramane legat anul 2015 este Sticletele, de Donna Tartt, tradus de Justina Bandol si publicat de Editura Litera. Mi-a parut rau ca nu am apucat sa citesc Lupta mea. Cartea intai: Moartea unui tata, de Karl Ove Knausgard, tradus tot la Editura Litera. Si multe altele, a caror perspectiva de lectura anunta un an cel putin agreabil.