Presa straina de la Hollywood nu l-a nominalizat (har Domnului!) pe Johnny Depp pentru rolul din Afaceri necurate/ Black Mass (anuland nominalizarea pentru The Tourist), dar tot a gafat din greu. Gala din 11 ianuarie a fost la fel de haioasa ca The Martian si la fel de optimista ca The Revenant. Cele doua filme au fost desemnate cea mai buna comedie (hahaha!), respectiv cea mai buna drama ale anului 2015. Membrii HFPA s-au tavalit pe jos de ras si cand au vazut dramedia Joy, regizata de David O. Russell, premiind-o pe Jennifer Lawrence la actrita rol principal comedie/musical si ignorand complet savurosul Spy, una dintre cele mai bune comedii ale decadei, si pe protagonista acestuia, Melissa McCarthy. In aceeasi categorie fusese nominalizat si The Big Short, de Adam McKay, recomandat cu mare dificultate drept comedie de tonul vag jucaus cu care reconstituie Wall Street-ul din preajma izbucnirii crizei din 2008.
The Revenant, odiseea unui colonist american care supravietuieste in salbaticie doar pentru a razbuna moartea fiului (un fel de Gravity al secolului al XIX-lea), a presupus o productie dificila – filmare iarna, in munti, in frig – si i-a dat lui Leonardo DiCaprio cel mai fizic rol de pana acum. Tot mai putin original de la Babel incoace, Alejandro Gonzalez Iñárritu e, in schimb, tot mai prizat la Hollywood, The Revenant preluand tonul poetic-bisericos al lui Terrence Malick din The Tree of Life si suprapunandu-l cu peisaje grandioase si cateva scene remarcabile (cum e lupta de la inceputul filmului dintre colonisti si indieni). Carol, de Todd Haynes, care pe langa The Revenant e ca sufleul pe langa musaca, a fost marele invins al galei. Avea cele mai multe nominalizari – cinci, dar n-a luat nici un premiu. (Nu ca mi-ar parea rau, dar e mult mai elegant si mai luxuriant decat The Revenant). Noul film al lui Quentin Tarantino, asteptatul The Hateful Eight, nu a fost premiat decat pentru coloana sonora a legendarului Ennio Morricone (87 de ani). A avut trei nominalizari si iar nu a avut loc de The Revenant (cu care seamana de departe), Spotlight, de Tom McCarthy (un bun, dar nu stralucit film cu jurnalisti, important pentru cazul real al preotilor catolici pedofili din Massachussetts pus in lumina de ancheta din „The Boston Globe“ la inceputul anilor 2000), remarcabilul Mad Max: Fury Road, de George Miller, Carol sau Room. Despre ultimul, regizat de Lenny Abrahamson, am auzit numai lucruri bune. E povestea unei tinere sechestrate impreuna cu copilul pe care il are cu cel care a rapit-o. Pentru rolul mamei, Brie Larson (26 de ani) a luat acum Globul de Aur, suflandu-le premiul lui Cate Blanchett si Rooney Mara, dar si Aliciei Vikander, care si ea era foarte buna in The Danish Girl (si care fusese nominalizata si la rol secundar feminin, pentru Ex Machina).
La film strain a castigat pe merit si cum era de asteptat drama maghiara Son of Saul, inedita revizitare a Holocaustului vazut prin ochii unui membru Sonderkommando de la Auschwitz. In acest film joaca si Levente Molnar, de la Teatrul Maghiar din Cluj-Napoca. Imediat dupa ceremonie, Transilvania Film a anuntat ca aduce filmul si la noi din 18 martie 2016.
Multi ar fi meritat sa castige, dar n-au fost premii pentru toti. La interpretare masculina drama mi-ar fi placut sa ia Michael Fassbender pentru Steve Jobs, dar si Eddie Redmayne pentru The Danish Girl. (Aici ar fi meritat si Michael Caine sa fie nominalizat pentru Youth.) La rol secundar masculin a fost premiat Sylvester Stallone pentru ca l-a regasit pe „cel mai bun prieten imaginar“ al sau (cum a spus pe scena), Rocky Balboa, in Creed, dar performanta lui nu mi s-a parut mai buna ca cea a lui Paul Dano din Love & Mercy. (La aceasta categorie l-as fi vazut nominalizat si pe Bobby Cannavale din Danny Collins.) La rol secundar feminin, Elizabeth Banks ar fi putut si ea sa fie nominalizata pentru Love & Mercy (Jane Fonda e foarte buna in Youth, dar are un rol prea mic).
Gala in sine a fost asa si asa. Ricky Gervais a livrat cat de multe rautati a putut in contul aceleiasi sume (s-a plans el) pe care au primit-o anul trecut Tina Fey si Amy Poehler pe din doua, a fost plin ochi de vedete de toate varstele, iar spiciurile au fost unele mai bune, altele mai plate. Denzel Washington a urcat sa-si ridice Premiul Cecil B. DeMille pentru intreaga cariera impreuna cu sotia & copiii, dar fara ochelari, asa ca n-a putut citi tot de pe foaie. Ridley Scott a profitat de premiul pentru The Martian ca sa livreze un discurs resentimentar la adresa lui Star Wars si a vorbit cu mult peste cele 30 de secunde permise, drept pentru care Iñárritu n-a mai avut timp sa multumeasca nimanui pentru cel mai important premiu al serii, iar genericul de final de la NBC le-a inchis tuturor gura. Jennifer Lawrence a spus ca vrea sa fie ingropata langa David O. Russell (regizorul lui Joy, Scenariu pentru happy-end/ Silver Linings Playbook si Teapa in stil American/ American Hustle), Ryan Gosling a mimat foarte bine ca e gelos pe Brad Pitt, iar Leonardo DiCaprio („vadit emotionat“, a spus presa americana) a dedicat premiul tuturor populatiilor indigene din lume. Cea mai eleganta rochie mi s-a parut cea roz cu dantela si franjuri de la Givenchy a lui Cate Blanchett („Daily Mail“ a zis ca din contra), in timp ce Jane Fonda avea niste nefericite volanase peste bust, iar Dwayne Johnson era chelnerul perfect cu sacou visiniu de catifea si revere de satin negru.
Drumul spre Oscarurile din 28 februarie incepe asadar sa se contureze. DiCaprio are deja trei Globuri de Aur si nici un Oscar. Foarte posibil sa il ia acum. Iñárritu a fost anul trecut pe cai mari cu Birdman. Foarte posibil sa ia din nou Oscarul pentru cel mai bun film si pentru regie. Prin comparatie, premiile BAFTA au fost in acest an foarte departe de Globurile de Aur. In Marea Britanie Podul spionilor/ Bridge of Spies si Carol au avut cele mai multe nominalizari, cate noua. La Globurile de Aur, filmul lui Steven Spielberg a fost nominalizat doar pentru rol secundar masculin (Mark Rylance). Alaturi e lista completa a premiilor – nu am mai apucat sa vorbesc despre premiile pentru televiziune, cu Lady Gaga fruntasa pe ramura.
PALMARES
Film
Cel mai bun film – Drama: The Revenant
Cel mai bun film – Comedie/Musical: Martianul/ The Martian
Regizor: Alejandro Gonzalez Iñárritu (The Revenant)
Actor rol principal – Drama: Leonardo DiCaprio (The Revenant)
Actrita rol principal – Drama: Brie Larson (Room)
Actor rol principal – Comedie/Musical: Matt Damon (The Martian)
Actrita rol principal – Comedie/Musical: Jennifer Lawrence (Joy)
Actor rol secundar: Sylvester Stallone (Creed)
Actrita rol secundar: Kate Winslet (Steve Jobs)
Scenariu: Aaron Sorkin (Steve Jobs)
Film de animatie: Intors pe dos/ Inside Out
Melodie originala: Writing’s On the Wall (Spectre)
Coloana sonora: Ennio Morricone (The Hateful Eight)
Film strain: Son of Saul (Ungaria)
Televiziune
Cel mai bun serial drama: Mr. Robot
Cel mai bun serial de comedie sau musical: Mozart in the Jungle
Cel mai bun film TV sau miniserie: Wolf Hall
Actrita intr-un mini-serial sau film TV: Lady Gaga (American Horror Story: Hotel)
Actor intr-un mini-serial sau film TV: Oscar Isaac (Show Me a Hero)
Actrita drama: Taraji P. Henson (Empire)
Actor drama: Jon Hamm (Mad Men)
Actrita, comedie sau musical: Rachel Bloom (Crazy Ex-Girlfriend)
Actor, comedie sau musical: Gael García Bernal (Mozart in the Jungle)
Actrita rol secundar intr-un mini-serial sau film TV: Maura Tierney (The Affair)
Actor rol secundar intr-un mini-serial sau film TV: Christian Slater (Mr. Robot)