Oferta e foarte diversa, de la productii clasice pana la filme independente recente. De pilda, de la Morometii si Vulpe-vanator (ambele de Stere Gulea) pana la Felicia, inainte de toate (de Razvan Radulescu si Melissa de Raaf), Domestic (de Adrian Sitaru) sau Elevator (de George Dorobantu), dintre lungmetraje. Vaca finlandeza (de Gheorghe Preda), Sink (de Iulia Rugina), Santul (de Adrian Silisteanu), mai multe scurtmetraje de Adrian Sitaru si Paul Negoescu sunt, de asemenea, disponibile, in timp ce sectiunea de documentar ofera, printre altele, Memoria de piatra (de Iosif Demian), Where Europe Ends (de Sinisa Dragin si Alina Mungiu-Pippidi), precum si opt documentare realizate in cadrul Aristoteles Workshop.
Traficul e foarte bun. Lansat in 14 ianuarie 2016 intr-un pachet de scurtmetraje semnate de „tineri furiosi“ (asa au fost recomandati), Tuns, ras si frezat, de Bogdan Muresanu, stransese pana in 20 ianuarie 1.208 vizualizari. Iacob, deschizator al unei serii 2016 consacrate lui Mircea Daneliuc, avea din 7 ianuarie pana in 20 ianuarie aproape 3.300 de vizualizari. Pe www.cinepub.ro, fiecare film beneficiaza de caseta tehnica, sinopsis, premii, articole din presa, plus link-ul spre YouTube. In plus, sunt postate si interviuri scrise cu regizorii, producatorii sau actorii implicati in realizarea acestor filme, interviuri ale caror intrebari provin de la publicul care urmareste canalul, sub forma unor sesiuni virtuale de Intrebari & Raspunsuri ce se organizeaza pe pagina de Facebook Cinepub.
Cel mai mare trafic il are pana acum Tatal fantoma, debutul in regie al lui Lucian Georgescu (initiatorul Cinepub), cu circa 12.600 de vizualizari, urmat de Morometii cu aproape 11.500 de vizualizari. (Ganditi-va ca majoritatea lungmetrajelor au putut fi vazute pana acum si in sali, si la televizor, si pe DVD.) Spectatorii au si pareri pe care tin sa le impartaseasca – atunci cand nu reclama din Vietnam sau Germania ca nu pot vedea filmul (copyright-ul, din pacate, e doar pentru Romania pentru anumite filme).
„Oana Pellea face cinste tatalui ei, bravo! In plus, e si o bunaciune“, scrie cineva sub Vulpe–vanator, iar despre Principii de viata (de Constantin Popescu) altcineva crede ca e „film dragut, nu ne tine nici in suspans, dar nici nu ne plictiseste“, desi majoritatea comentariilor sunt legate aici de violenta tatalui. „Bataia de la final a si inspirat o parodie pe YouTube“, spune incantata Dorina Oarga.
Morometii 2?
Cinepub si-a propus si sa creeze in spatiul cinematografic romanesc un fel de poiana a lui Iocan. Odata cu lansarea filmului Morometii pe Cinepub, la inceputul lunii decembrie 2015, Teatrul Act a gazduit o reprezentatie cu Pai… despre ce vorbim noi aici, domnule?, adaptare libera de Catalin Stefanescu, in regia lui Alexandru Dabija, cu Marcel Iures si George Mihaita. (In 2015 s-au sarbatorit 60 de ani de la prima publicare a romanului lui Marin Preda si 30 de ani de la premiera filmului.)
A urmat o dezbatere cu Stere Gulea, Vivi Dragan Vasile, Victor Rebengiuc si Luminita Gheorghiu despre cat de actual e Moromete azi. Raspunsul a fost da, Stere Gulea marturisind ca are scenariul pentru o continuare a filmului.
Morometii face si obiectul primului episod al serialului ICAR – O istorie alternativa a cinematografului romanesc. Episodul-pilot al acestui serial web video, regizat de Marius Rosu (care asigura si conceptul vizual deosebit), a fost urmarit pe YouTube de un numar record de 38.000 de cinefili. ICAR va recomanda in maniera neortodoxa (dar nici catolica!) lungmetrajul lansat lunar de CINEPUB. Episodul Morometii e foarte misto, el nu contine doar talking heads cu Stere Gulea si Vivi Dragan Vasile spunand lucruri cu miez despre productia filmului, nu doar extrase din film montate impreuna cu material original, ci si un generic de final a la Tarantino, care puncteaza raspicat dorinta de a rupe cu o anumita traditie despre cum se vorbeste (vizual) despre filmele romanesti. Lansat in 17 decembrie, acest episod are circa 24.000 de vizualizari.
Pe langa proiectul ICAR, care e produs pentru Scena9, hotspotul cultural al BRD – Groupe Société Générale, Cinepub mai are in plan si proiectul CINEPUB 2nd Life, care isi propune digitalizarea filmelor de scoala semnate de cineasti romani, astazi consacrati. Proiectul se va desfasura printr-un parteneriat cu UNATC Bucuresti. Cu acest proiect, Dorina Oarga a fost selectionata la SOFA – School of Film Agents, de unde s-a intors cu sfaturi din partea unor experti. Mentora Dorinei in acest program a fost Claudia Dillmann, directoarea Deutsches Filminstitut din Frankfurt.
„Proiectul e inca la stadiul de hartie, urmand ca la finalul acestei luni sa ne apucam mai serios de treaba. Am obtinut si un sprijin de la Centrul National al Cinematografiei, e drept ca destul de mic, insa ne ajuta sa initiem procesul de digitalizare al unui numar mai redus de filme. Ne propunem sa incepem cu aproximativ 50 de scurtmetraje. Evident, numarul filmelor poate creste in functie si de finantarile pe care le vom obtine“, spune Dorina Oarga.
DORINA OARGA: „Cinepub e un proiect frumos, dinamic si provocator, care s-a dezvoltat extrem de mult in doar cateva luni de la lansare. Ne-a luat prin surprindere si pe noi. Ma bucura sustinerea realizatorilor de filme, caci scopul nostru comun e ca filmele lor sa ajunga sa fie vazute de cat mai multa lume, chiar daca vorbim de filme lansate acum multi ani. Ma bucura cand primesc mesaje de la diversi oameni care ne urmaresc atat din tara, cat si din strainatate, mesaje de apreciere a filmelor sau chiar sugestii si inclusiv liste de filme pe care le-ar placea sa le vada/revada. Ma ajuta sa inteleg mai bine ce fel de filme isi doresc sa vizioneze si astfel sa pregatesc premierele saptamanale.“