Un lung si pasionat eseu ilustreaza in livretul discului drumul strabatut de Allan Evans pentru a se apropia de muzica lui Brahms si a-i descoperi elevii, apropiatii lui si ai Clarei Schumann, precum si inregistrarile lor ramase inedite. Eseul poarta ca titlu un citat din spusele lui Brahms: „Daca mai exista cineva pe care nu am reusit sa-l ofensez, imi cer sincere scuze“. Dupa opinia autorului, muzicienii reprezentati pe aceste discuri „au inteles, toti, ca Brahms a compus o muzica noua, ca a flirtat cu improvizatia si ca a fost influentat de ritmuri si de idiomuri etnice“, perceptia lor fiind intr-o proportie extrem de mare „diferita de cea a muzicienilor si a publicului actual“.
Allan Evans isi descrie cu pasiune cercetarile care l-au condus intr-o lume a expertilor si colectionarilor divizati de „o tensiune de ordin subcultural, separati in factiuni ce se dispretuiesc in mod vicios una pe alta, manate de scopul lor de a cauta sa domine si sa controleze colectiile importante de inregistrari istorice si publicarea lor“. Una dintre descoperirile cele mai spectaculoase pe care le-a facut editorul a fost cea a pianistei de origine ungara, Etelka Freund (1879-1977). O parte dintre inregistrarile ei au fost publicate deja sub eticheta Arbiter, in ultimii ani, altele fac obiectul prezentului set Brahms. Fiul pianistei i-a deschis „dosare pline cu scrisori si manuscrise ale mamei sale si cu documente referitoare la fratele acesteia, Robert Freund (1852-1936)“. Un pianist si mai putin cunoscut decat Etelka Freund si care studiase cu Carl Tausig, cu prietenul lui Beethoven, Ignaz Moscheles, elev privat al lui Liszt si in relatii de prietenie cu Brahms.
Gratie memoriilor lui Robert Freund, Allan Evans a avut revelatia ca Etelka a primit lectii de pian de la Brahms, in apartamentul compozitorului, in timpul celor sase luni petrecute la Viena in 1894. Ceva mai tarziu, la Budapesta, ea avea sa se imprieteneasca cu Bartok, iar la sfatul ei, acesta s-a apropiat de Busoni in 1908… La moartea lui Robert, in 1936, Etelka Freund mostenea partitura celui de-al doilea Concert pentru pian si orchestra de Brahms, iar Bartok se oferea sa o scoata pe ascuns la plecarea lui in Statele Unite, in 1941, cei doi decupand prima pagina si atasandu-i pentru a insela vamesii fascisti pagini de partituri bartokiene. Supravietuitoare a ocupatiei naziste si apoi sovietice a Budapestei, Etelka avea sa emigreze si ea si sa se stabileasca in 1946 la New York, recuperand de la Bartok si reintregind partitura brahmsiana cu pagina de titlu.
Eseul introductiv semnat de editorul si cercetatorul Allan Evans este plin de informatii si detalii necunoscute despre eroii sai si ai noului CD, pianistii Carl Friedberg (1872-1955), Edith Meadows Heymann (1872-1960), Marie Baumayer (1851-1931), Ilona Eibenschutz (1872-1967), si poate fi citit si pe pagina de web a companiei sale, Arbiter.
Intre documentele audio putin cunoscute, emotionante sunt cele 45 de secunde ale unei inregistrari facute in 1889 de Brahms insusi, pentru agentul lui Thomas Edison, pe un cilindru de ceara. Cunoscuta si des citata – postata si pe YouTube – este inregistrarea Dansului ungar in sol minor. Allan Evans introduce acum in circulatie si o a doua, Brahms improvizand pe Polka „Libelula“ a lui Josef Strauss… Emotionante si instructive sunt, de asemenea, extrasele audio cu Carl Friedberg, amintindu-si de intalnirea sa cu Brahms si discutand muzica lui, ca si amintirile, impanate cu exemple muzicale, ale pianistei Edith Meadows Heymann – inregistrate la Londra in 1949 – despre Clara Schumann ca pedagog si interpreta a muzicii lui Bach si Schumann.
Altfel, in programul setului CD, Carl Friedberg interpreteaza Chopin, Schubert, Sonatele Opus 10/1 si 90 de Beethoven si piese de Brahms, Marie Baumayer un Studiu de Schumann, Ilona Eibenschutz doua piese de Schumann si Brahms, Etelka Freund doua piese Brahms si Bartok, Elegia, Opus 8b/2 si „Pentru copii“. O mentiune, pentru calitatea lor exceptionala, merita inregistrarile inedite, datand din 1939, ale triourilor brahmsiene cu pian, realizate de Trio de New York, intemeiat de Carl Friedberg in 1938, cu violonistul Danil Karpilovsky (1896-1976) si cu violoncelistul Felix Salmond (1888-1952).
In concluzie: Va place Brahms? Ascultati noul CD Arbiter Records…
Foto 1: Coperta discului
Foto 2: Edith Heimann
Foto 3: Etelka Freund
Foto 4: Carl Friedberg
Foto 5: Ilona Eibenschutz
FOTO: Arbiter Records