Nu e vorba neaparat de un troc, nici de contracte ascunse date pe sub masa in vreun minister, insa se observa ca toate deciziile noului executiv sunt luate cu scopul de a nu deranja PSD-ul lui Dragnea.
La trei luni de la momentul Colectiv, PSD ramane infipt in toate functiile. Putini sunt cei care au plecat din posturi. In judete, prefectii pusi de PSD sunt la locurile lor, iar in deconcentrate modificarile sunt sporadice. In ministere sunt cam aceiasi secretari de stat, iar in agentiile guvernamentale n-a aparut nici o schimbare. Fara indoiala ca PNL e nerabdator si nu intelege de ce trebuie sa sustina un executiv fara a avea acces la functii. E problema PNL sa ceara orice, insa noul guvern putea da cateva semnale ca vrea altceva, ca in sfarsit competenta se duce in jos, dincolo de ministere. Cu oameni fara de partid, profesionisti in domeniile lor.
Ne amintim cum a inceput guvernarea Ciolos. Au fost cateva ezitari ce au ridicat mari semne de intrebare. Premierul i-a propus in echipa pe Andrei Baciu la Sanatate, apoi pe Cristina Guseth la Justitie, ambii fiind retrasi la ceas de seara, din motive de lipsa de profesionalism. Tot la momentul cu mosirea echipei, Ciolos a venit cu un program de guvernare, dar la votul din Parlament a aparut o alta versiune, din care unele chestiuni sensibile (precum votul la primarii in doua tururi) au disparut.
S-a spus ulterior ca salariul minim nu poate fi majorat si ca e necesara o analiza serioasa. Imediat ce a sesizat nervozitatea PSD pe aceasta tema, Ciolos a facut pasul inapoi.
Cand s-a pus problema demiterii lui Petre Toba, acuzat de plagiat, Guvernul a transmis ca integritatea e fundamentala si ca se vor lua masurile care se impun. Punct de vedere corect. L-a spus raspicat purtatorul de cuvant al guvernului, Dan Suciu. Dupa ce Dragnea a replicat ca nu i-a placut atitudinea purtatorului de vorbe de la Palatul Victoria, nu s-a mai auzit nimic de Toba. Consecinta: ministrul de Interne este si azi in functie, iar povestea cu plagiatul nu mai e de actualitate.
Relevant este modul in care premierul Dacian Ciolos a gestionat subiectul cu modificarea legii electorale. Dincolo de faptul ca solicitarea venise din zona PNL, iar tipatul PSD era strident, Dacian Ciolos putea indrepta totusi lucrurile, pentru ca avea strada de partea sa. Normal era s-o faca inca din decembrie, insa ezitarea e cuvantul de ordine la Palatul Victoria.
Ce joc face asadar Dacian Ciolos? Al cui? Calculul e simplu. Fostul comisar european nu vrea sa deranjeze pe nimeni. Nu face nici un joc, asta e omul. Daca saptamana viitoare 20.000 de oameni ar cere in strada alegeri in doua tururi la Primarie, cel mai probabil s-ar conforma. Ar chema partidele din nou la consultari si ar gasi o solutie. In acel moment ar sti ca pana si PSD nu are de ales, pentru ca nici un partid nu si-ar pune in cap alegatorii cu cateva luni inainte de locale.
Comportamentul lui Dacian Ciolos din aceste trei luni ne arata cum va fi condusa Romania pana in noiembrie, cand va fi instalat noul guvern rezultat din alegeri. Tara nu va fi guvernata curajos, ci doar administrata. Nu va fi luata nici o decizie reformista, vom avea cele mai plicticoase luni si cea mai plata guvernare. Ciolos va cauta sa nu supere pe nimeni din mediul politic, uitand insa ca Romania nu inseamna doar Dragnea, Oprea, Tariceanu, Gorghiu sau Blaga.
Din punct de vedere politic, PSD-ului ii convine de minune aceasta situatie. Isi conserva pozitiile, mai ales ca are si votul de aur in Parlament. ALDE e de partea PSD, UNPR n-are solutii in afara stangii, in timp ce PNL pare izolat, desi toata lumea spune ca ii are ca aliati pe Iohannis si Ciolos.
Posibil ca nici Iohannis sa nu forteze in a le oferi o mana de ajutor liberalilor. Pentru PNL, obiectivul imediat il reprezinta alegerile de anul asta, pentru Iohannis tinta este obtinerea unui nou mandat in 2019.
Cat despre Dacian Ciolos, probabil ca nu-l vom vedea in barca liberalilor nici pana in noiembrie 2016, nici dupa. Deocamdata, e premierul fara de partid, fara de majoritate in Parlament, care asigura linistea tuturor.