La 19 februarie, pe stil vechi/2 martie pe cel nou, se implinesc si o suta de ani de la disparitia reginei Elisabeta a Romaniei, atat de populara sub pseudonimul ei poetic Carmen Sylva. In memoria ei, cu aceasta ocazie, la Mannheim, o specialista germana in istoria muzicii, Marion Fürst, si un grup de muzicieni pe care il patroneaza au organizat ceea ce s-a intitulat – fara limba de lemn – „«Ce imi povesteste padurea». Concert moderat despre viata si opera Reginei Elisabeta a Romaniei, alias Carmen Sylva“. Marion Fürst a prezentat timp de o ora si jumatate parcursul vietii muzicale a Reginei, ilustrat cu o proiectie de diapozitive si cu piese muzicale inspirate de Carmen Sylva sau pe versurile ei. De la Trio-ul pentru corzi „Aubade“, lucrare de tinerete a lui Enescu, la lieduri si muzica corala de Luise von Wied (1880-1965), Carl Reinecke (1824-1910), Hans Huber (1851-1921), August Bungert (1845-1915), Agathe Backer Gröndahl (1847-1907) si Hans Sommer (1837-1922), intercalate cu Trio-Fantezie pentru pian, vioara si violoncel, dedicat de Louis Bödecker (1845-1899) lui „Carmen Sylva, în cinstea marii poete“.
Am stat de vorba dupa concert cu muzicoloaga Marion Fürst, intreband-o pentru Radio Europa Libera ce a determinat-o sa-i dedice Reginei Romaniei o asemenea seara memoriala cu un program ales exceptional, atat de profesionist? Am aflat ca ideea dateaza de vreo zece ani, urmare a doua vizite in vacanta in Romania, la Castelul Peles, printre altele, si ca a prins forma recent, dupa o intalnire cu specialista in activitatea literara a reginei Elisabeta, Silvia Irina Zimmermann, si ea traind la Mannheim.
Despre compozitorii si calitatea muzicii inspirata de Carmen Sylva, Marion Fürst mi-a spus: „Exista mai multe feluri de compozitori. Unii erau prieteni cu Carmen Sylva, altii au lucrat cu ea, au fost in preajma ei si au facut muzica impreuna in fiecare zi, dar exista si numerosi compozitori care au onorat lucrarile ei, dat fiind ca a fost o personalitate atat de impresionanta si faimoasa in epoca ei. Calitatea muzicala variaza. Nu toata aceasta muzica este exceptionala, totusi merita auzita, cunoscuta, pentru a avea o imagine despre muzicienii timpului. Noi gandim mereu raportandu-ne la capodopere si la marii compozitori, dar in peisajul muzical de zi cu zi avem de-a face cu o coexistenta a unei multitudini de stiluri. Or, gasesc ca este foarte important sa reinviem muzica unor compozitori uitati, chiar si pentru a intelege mai bine de ce lucrarile cunoscute sunt mai valoroase“.
Muzica lui George Enescu este de o calitate particulara in acest context, iar opiniile lui Marion Fürst sunt explicite: „In ceea ce ma priveste, iubesc foarte mult muzica lui Enescu si sunt adesea iritata atunci cand intalnesc romani, chiar muzicieni, care stramba din nas la auzul numelui lui. Nu prea pot intelege asta, dar poate ca cei care au crescut si trait in Romania au o relatie mai dificila [cu aceasta muzica]. Poate ca dvs. stiti mai bine de ce romanii au probleme cu Enescu [rade]. De altfel, am sentimentul ca romanii au in general probleme cu tot ceea ce au valoros si adesea nu sunt constienti cat de bogata este cultura lor. Au tendinta de a-si tine ascunsa, de a nu-si pretui cultura, dupa principiul: «Ah, ceva romanesc nu poate fi intr-adevar bun…!».
Deci, il iubesc foarte mult pe Enescu, am ascultat o reprezentatie Oedipe in Frankfurt si am fost extrem de impresionata. Gasesc ca este o muzica extrem de inovatoare, aflata la granita cu modernismul, desi limbajul muzical este, de fapt, accesibil si unui public mai larg. Este o muzica aproape ilustrativa – in orice caz, piesele pe care le-am auzit, astazi, bunaoara –, unde aproape poti auzi fosnetul padurii sau ploaia… liedul Regen (Ploaia) este si piesa mea preferata din concertul de astazi“.
In contextul comemorarii Reginei Elisabeta (Carmen Sylva) – sa speram – si in Romania, un CD cu programul concertului de la Mannheim ar fi o mana cereasca. D-na Marion Fürst era si ea de aceeasi parere: „Ar fi o idee foarte buna, dar intrebarea este cine va finanta asta… Cineva din public a avut o alta idee interesanta, anume realizarea unei emisiuni radio; deci ar trebui contactat un post de radio care ar fi interesat de acest proiect. S-ar putea, desigur, realiza si un CD in cadru privat sau al unei companii“.
Poate aude cineva si la Radio Romania, Cultural, Muzical, Casa Radio, la Ministerul Culturii etc. A propos de „eveniment aniversar“…