Vrei sa devii milionar in dolari americani? Vrei sa traiesti din scris? Vrei sa te retragi in munti si sa fii excentric? Vrei sa fii un scriitor de indiscutabil succes pe plan international? Iata ce trebuie sa faci.
In primul rand, trebuie sa publici intr-o limba de circulatie internationala. Cea mai buna, in aceste scopuri, este engleza. Daca nu merge engleza, incearca spaniola. Spaniola vinde bine. Daca, totusi, nu stii sa scrii in niciuna dintre aceste limbi, atunci vei ramane, vai!, un periferic, vei fi – cu putin noroc si multa editura in spate – poate tradus si prezentat ca un specimen exotic. Dar autor de bestseller adevarat nu prea vei fi.
Nu-ti pierde totusi speranta!
S-au mai vazut cazuri! Lumea traducerilor e atat de dezvoltata astazi ca poti fi si bulgar sau cipriot – o traducere buna in engleza sau spaniola inca te poate face om!
Revenind la reteta. Un bestseller ca la carte se face asa: se alege o tema pe care o poate intelege omul, indiferent ca e din Basarabia, Iran sau din Nepal. Sa zicem dragostea (e mai bine sa mergeti pe dragoste, e preferabila mortii, desi are si moartea farmecul ei). Apoi, se alege fie un personaj ultracunoscut (Iisus Hristos, Nostradamus etc.), fie o epoca tulburenta dintr-o zona despre care nu se stiu multe in Occident (sa zicem razboiul din Coreea, anii ’50, putini stiu cate ceva, e numai bun, creeaza cititorului sentimentul ca descopera universul sau macar apa calda). Aceasta trauma istorica locala (se poate, foarte bine, incerca si cu razboiul cecen) este legata – prin firul povestii de dragoste – de o alta trauma, mai mare, mai usor identificabila (excelent in acest sens este Al Doilea Razboi Mondial).
Atentie! Actiunea trebuie intotdeauna sa se plaseze pe mai multe planuri. Personajele care apar in bestseller trebuie adunate de prin toata lumea, sa reprezinte geografic orice potential cititor. Carevasazica, e obligatoriu sa aveti un african (sau macar un negru), un sud-american, un est-european, un evreu, un arab, un vest-european, un nord-american, un personaj exotic din Indepartatul Orient. In functie de gust, se poate totusi renunta la Oceania.
Se amesteca bine trasaturile cliseistice ale acestor tipologii umane. Daca sunteti un scriitor branduit drept sceptic, mizati pe negativul cliseelor, starniti valva, faceti scandal! Scandalul e bun la vanzari. Daca, dimpotriva, aveti renume de om inclinat spre partea plina a paharului, extrageti tot ce e mai bun din fiecare specie. Impletiti un basm in care toti sunt buni, chiar daca, na, trebuie sa se mai si moara sau e posibil chiar sa se strecoare si un genocid, ca-n istorie.
Foarte important! Nu ocoliti nici una dintre categoriile care au fost marginalizate istoric: homosexualii, copiii cu sindromul Down, autistii, sclavii etc.. Toti trebuie prezentati in cele mai calde culori posibile, cu asa ceva nu te joci, asa se face literatura comerciala buna. Fii feminist, fii ecologist, fii progresist. Neo-conservatorii n-au trecere (eu, ca vechi om de centru cu aplecare spre stanga, nu ma pot scandaliza decat de excesele din bestseller-uri, de caderea in caricatura, in rest consider ca e bine ca e asa).
Povestea trebuie sa curga pe o granita (fie si de varsta), sa depaseasca macar un lagar si sa aiba un personaj feminin extrem de puternic (femeile sunt principalele cititoare ale cartilor). Barbatii din bestseller trebuie sa fie buni, blanzi, virili, sa te poti baza pe ei. Nu e asa de greu, nu?
Daca la toate acestea se adauga un minim talent literar – sa fii in stare de o pagina cu adevarat exceptionala la trei sute de pagini de platitudini bine impletite – atunci, felicitari! Gata, esti bestseller-izabil. In viitor, se va face si un film dupa romanul dumitale de succes. Bravo! Vezi ca se poate?