Reverente fata de nefumatorii care au fost numiti „rai“, „discriminatori“, „tradatori“, „incuiati“, „tirani“ si au ramas prieteni cu nefumatorii. Aplauze fumatorilor carora, in focul bataliei, li s-au lipit etichete de „inconstient“, „sinucigas“, „criminal“ si nu si-au parasit partenerii. Am supravietuit cu totii. Ca sa ne impacam, propun sa meditam impreuna asupra urmatorului aspect: in curand, filmele in care apar tigari vor putea fi vazute „doar cu acordul parintilor“.
Intr-un tribunal din California se desfasoara un proces deschis de un tata celor mai mari case producatoare de film din America. Domnul respectiv sustine ca a tot incercat sa vada filme cu baietii sai de 12, respectiv 13 ani, dar in toate apareau imagini cu fumatori, cu tigari sau cu reclame la firme producatoare de tigari. Pentru aceasta, Motion Picture Association of America (MPAA), precum si alte sase studiori de film Hollywood sunt acuzate de neglijenta si li se cer daune de 5 milioane de dolari. Mai important de atat, ca rezultat al procesului, ar putea fi obligate sa isi marcheze productiile in care apar tigari cu avertismentul ca acestea pot fi vazute de persoanele sub 17 ani, doar daca sunt insotite de adulti. In momentul de fata, acest avertisment este rezervat filmelor cu limbaj licentios, violenta extrema, scene de sex si abuz de droguri.
Procesul a inceput abia pe 25 februarie, dar sansele de castig nu sunt atat reduse pe cat par la prima vedere. Efectul filmelor, serialelor si produselor de divertisment asupra consumului de tigari al adolescentilor este studiat cu seriozitate de mai bine de un deceniu. In copilarie si adolescenta, tinerii preiau cu usurinta comportamente din jurul lor, iar actorii, prin empatia rolului, reprezinta modele si reprezentanti ai unor aspiratii. Un studiu din 2015 sugereaza ca fumatul din filme este responsabil pentru o treime din noii fumatori proveniti din randul adolescentilor.
In filme, femeile fatale fumeaza ca sa fie fatale. Barbatii misteriosi fumeaza ca sa arate ca sunt misteriosi. Rusul din Podul Spionilor fumeaza ca sa fie suficient de rus. Pinocchio, Tom si Jerry, Fred Flinstone si Rango fumeaza in desene animate pentru ca fumul face rotocoale simpatice. Ba chiar si lui Ryan Grosling, pe cat de „cel mai sexy barbat in viata“ este, i s-a pus o tigara in gura pentru ca personajul lui sa fie si mai sexy. In 11 dintre cele 13 filme care au fost nominalizate la categoriile importante de la Oscar se fumeaza. Aproape in jumatate (44%) dintre filmele de la Hollywood sunt aratate tigari, sigle de companii producatoare de tigari sau personaje care fumeaza. Puternic reglementata, publicitatea la tutun sau promovarea fumatului fara referinta la un anumit brand s-a mutat in medii mai greu controlabile.
De fapt, au fost luate in vizor nu doar filmele, ci si videoclipurile muzicale. Din cauza expunerii foarte mari pe care o au, videoclipurile au inceput sa primeasca „avertismente de varsta“ in Marea Britanie, inca din 2015, pe criterii asemanatoare filmelor. Acum, consumul de tigari si alcool va fi incadrat si el in categoria comportamentelor periculoase care trebuie marcate in videoclipuri – inclusiv cele incarcate doar online. In Canada, se ia in considerare marcarea peliculelor in care se fumeaza cu „Interzis minorilor“.
Din 1964, atunci cand a aparut prima recunoastere oficiala a efectului negativ al fumatului, masurile prohibitive functioneaza. De atunci si pana acum, numarul fumatorilor a scazut la jumatate in Statele Unite. Numarul fumatorilor din randul preadolescentilor a scazut de cinci ori. Exista insa oameni la care nu functioneaza inca destul de bine. Iar pentru ei exista pisicile. O campanie recenta impotriva fumatului avertizeaza ca videoclipurile cu pisici de pe YouTube ar putea disparea in curand: pisicile fac si ele cancer din cauza fumatului pasiv. Deci, fumatul omoara pisicile. Fara pisici, la ce ne vom mai uita pe YouTube? Este timpul sa intelegem cu totii cat de serioasa este toata treaba.